Avatar billede bylledk Nybegynder
28. maj 2004 - 01:05 Der er 12 kommentarer

Viser kun 128 gb, når jeg har 200 GB

har præsis dette problem: http://www.shortfamilyonline.com/tech/windows/windows-big-hard-drives.php

Er der nogen der kan forklare mig på menneskesprog hva jeg skal gøre....

Har xp som er fuldstændig opdateret..

Mit bundkort er DFI NFII Ultra-AL

Hjælp mig, da det er totalt træls at kun have 128 når man har betalt for 200....
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 01:25 #1
For at benytte diske større end 137GB, ofte vist som 128GB, kræves, at BIOS (rettere IDE-controleren) understøtter 48-bit LBA (LArgeBlockAddressing) samt WinXP med SP1 (eller Win2000 med SP4).

Din XP er opdateret. Prblemet må ligge ved BIOS.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 01:33 #2
Mere info. Denne Microsoft artikel beskriver problemet og nævner herunder SP 1 og BIOS.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013&Product=winxp

Programmet Everest Home Edition (gratis) kan fortælle om PC understøtter 48-bit LBA.
http://www.lavalys.com/index.php?page=products_index
Ellers må du undersøge om der er en BIOS opdatering hos bundkortproducenten, som løser det.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 01:55 #3
Fra dette site kan downloades en BIOS. Det er version 24. Med Everest programmet kan ses, hvilken version du pt. kører med.
http://www.zdnet.de/treiber/man_prod/dfi_mainboard-bios-wc.html
Avatar billede bylledk Nybegynder
28. maj 2004 - 01:55 #4
HVor kan det ses at bundkortet undersøtter det...?
Avatar billede bylledk Nybegynder
28. maj 2004 - 01:56 #5
ög kan ikke komme ind på dfi hjemmeside.....
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 01:59 #6
I Everest , gå ind under Lager -> ATA. Her står om 48-bit er understøttet.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 02:20 #7
Her har du DFI BIOS page
http://65.68.55.12/inetpub/ftproot/bios_dfi.htm

Filen herfra er den samme som i tidl. link ovenfor. Zip-filen indeholder både AWDFLASH.exe (=flash programmet) og en .bin fil af 13-01-2004 (=selve bios)
Klik øverst på BIOS Flash Info om hvordan det gøres.

Så skulle du forhåbentlig komme til vejs ende, og med 48-bit LBA.
Du kan ikke udvide nuv. partition til alle 200GB uden at skulle formatere. I så fald husk backup. Men du burde kunne lave yderligere en partition på den ikke udnyttede diskplads.

God nat - tid at se dyner.    :)
Avatar billede bylledk Nybegynder
28. maj 2004 - 02:42 #8
Nå har lige brændt den ene ide port af i bundkortet...

Selvfølgelig IDE1 så kan jeg jo ik komme vidre...

Hurrra hvilken lorte dag....fået ny hd som er noget total bøvl at få til at virke og så derpå brænde sit bundkort... ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 02:44 #9
Undskyld nysgerigheden:  hvordan kunne du komme afsted med det lorte uheld??  :-(
Avatar billede kbu Nybegynder
28. maj 2004 - 17:18 #10
.....ja - hvordan kunne du bære dig ad med det ?
Avatar billede vipez Nybegynder
28. maj 2004 - 18:11 #11
halifax.. Hvis "Everest , gå ind under Lager -> ATA" bare er tom, hvad så ??
Avatar billede halifax Nybegynder
28. maj 2004 - 23:27 #12
Ved ikke hvorfor din Everest er tom under det punkt. Hos mig optræder øverst (når ATA er markeret) Enheds Beskrivelse = disknavn og nr., og nedenunder er bl.a følgende oplysninger:

  [ SAMSUNG SP0802N (0637J2FW998982) ]

    ATA Enheds Egenskaber:
      Model ID                                          SAMSUNG SP0802N
      Serie Nummer                                      0637J2FW998982
      Revision                                          TK100-24
      Parametre                                        155127 cylindre, 16 hoveder, 63 sektorer pr spor, 554 bytes pr sektor
      LBA Sektorer                                      156368016
      Buffer                                            2 MB (Dual Ported, Read Ahead)
      Multi Sektorer                                    16
      ECC Bytes                                        4
      Max. PIO Overførsels Tilstand                    PIO 4
      Max. UDMA Overførsels Tilstand                    UDMA 5 (ATA-100)
      Aktiv UDMA Overførsels Tilstand                  UDMA 5 (ATA-100)
      Uformatteret Kapacitet                            82615 MB

    ATA Enheds Karakteristikker:
      SMART                                            Understøttet
      Sikkerheds Tilstand                              Understøttet
      Energi Styring                                    Understøttet
      Avancerede Strøm Spare Funktioner                Ikke Understøttet
      Skriv Cache                                      Understøttet
      Host Protected Area                              Understøttet
      Power-Up In Standby                              Ikke Understøttet
      Automatic Acoustic Management                    Understøttet
      48-bit LBA                                        Understøttet
      Device Configuration Overlay                      Understøttet

    ATA Enhed Fysisk Information:
      Producent                                        Samsung
      Harddisk Familie                                  SpinPoint P80
      Form Faktor                                      3.5"
      Formatteret Kapacitet                            80 GB
      Diske                                            1
      Antal Plader                                      2
      Fysisk Størrelse                                  146.05 x 101.6 x 25.4 mm
      Max. Vægt                                        635 g
      Gennemsnitlig Tilgangstid                        4.17 ms
      Rotations Hastighed                              7200 RPM
      Max. Intern Data Hastighed                        741 Mbit/s
      Gennemsnitlig Søgetid                            8.9 ms
      Spor til Spor Søgning                            0.8 ms
      Fuld Søgning                                      18 ms
      Interface                                        Ultra-ATA/133
      Buffer til Vært Data Hastighed                    133 MB/s
      Buffer Størrelse                                  2 MB
      Spin-op Tid                                      7 sek.

    ATA Enheds Producent:
      Firma Navn                                        Samsung
      Produkt Information                              http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/index.htm