Avatar billede hope Nybegynder
15. februar 2001 - 19:53 Der er 24 kommentarer og
9 løsninger

Bruger venlighed og design.

http://www.whitehat.dk/hope/merete/meretelarsen.html

Klik på linket og brug så 3 minutter på at kigge.....sådan lige umiddelbart, hvad synes I så om brugervenlighed/design....og lad nu være med at klage over at den blå knap ikke virker endnu, jeg ved det!!! Det skal nok blive rettet, alle broken-links skal nok blive rettet, men nu skal jeg lige vide hvad i siger, modtageren af siden er tilfreds, men når hun får den gratis er det så ikke også mere end rimeligt?!
Giver gerne karakter fra 13-skalaen.

/hope
Avatar billede mushie Nybegynder
15. februar 2001 - 20:01 #1
Det er da meget sjovt.

Måske ikke så smart at man klikker på cv og derefter skal klikke \"her\" for at se cv.

Okay hvad får jeg så af karakter?
Avatar billede Trine Nybegynder
15. februar 2001 - 20:05 #2
Det ser sgu fint ud, Hope!
Du er godt klar over, at der ikke kommer noget, når man trykker på knappen Billeder, ikke?
Når musen føres hen over knappen Billeder, hopper knappen lidt. Og måske er det ikke så smart, at man skal beholde musen på knappen (selv om man har klikket), for at blive på den valgte side. Så snart den bevæges hen over en anden knap, forsvinder indholdet.

Teksten er måske lige en anelse for utydelig.

Du har gang i et flot og enkelt design. Det kan jeg godt lide. Der er ingen tvivl om, hvor man skal klikke, for at finde informationer...Tjah, der er jo kun de små farvede 4-kanter at klikke på ;-)

Kom videre med den, for den er helt sikkert det værd. Den kan godt blive meget spændende.

Lige et par sidste ting. Der kunne godt være en kort velkomst på opstarts-siden, synes jeg. Det ser måske lidt tomt ud, når der kun er de kasser og dit navn.

Og når kasserne kører ind i starten, og navnet kommer ned oven over kasserne, så giver den første kasse lige et hop (billeder-knappen).

Trine / Misskat
Avatar billede webbie Nybegynder
15. februar 2001 - 20:06 #3
Pænt design, men jeg ville dog nok vælge et andet linksystem eller rette en smule på det. Jeg ventede faktisk på, at der skulle komme noget mere, men da der ikke skete noget, måtte jeg indse, at jeg måske skulle trykke på de farvede kasser. Jeg ville måske ligge en pæn grafisk tekst over knapperne, så man kunne se, med det samme, hvor man skal trykke. Ellers meget flot. Min karakter er nok en 7-8 stykker. jeg vil vende tilbage senere, for at se, om du har lavet om på noget, og så igen give min vurdering af det.
WeBBie - Multimedie-designer under uddannelse
Avatar billede hobbez Nybegynder
15. februar 2001 - 20:10 #4
Flot design - brugervenligheden er jeg ikke så imponeret over.

Jeg kan ikke copy\'n\'paste informationer (typisk adresse og telefonnummer) fra webstedet og over et andet sted (hvis jeg ville gemme dem) eller klikke på hendes e-mail adresse, hvis jeg gerne ville sende hende en e-mail (fra mit mailprogram).

Hvis jeg klikker på en firkant, og kommer til at føre min mus over en af de andre firkanter (uden at klikke eller noget) så forsvinder tekst - eller for den sags skyld indtastningsfeltet (selvom jeg er ved at indtaste noget).

Den mørkeblå knap \'hopper\' ved mouse-over.

Det er ikke umiddelbart logisk at man skal op og trykke på send-knappen når man har udfyldt en e-mail. MÅSKE ville det være mere logisk, hvis send-knappern var EFTER/under felterne.

Og er det ikke muligt at centrere din flash? Den er TOTALT \'venstreorienteret\' på min skærm (opløsning; 1280 gange 1024 pixel)

/Rob

Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. februar 2001 - 20:11 #5
Brugervenlighed:

1) Der er ikke en beskrivende tekst på knappen FØR man holder musen over den

2) Det er flash - hvad vis man ikke har flash indstalleret?

3) Den skifter mellem flash og HTML, hvilket er forvirrende og åbner diverse nye vinduer (CV\'et)

4) Send knappen på send en e-mail sidder ovenover formularen, hvilket ikke umiddelbart er logisk da man arbejder i en nedadgående proces med de forskellige felter for derefter at skulle hoppe op foroven igen.

5) Hvorfor skrive en e-mail adresse under information som man ikke kan klikke på at sende en mail direkte dertil? Jeg ved godt der er en send en e-mail ting men sådan som teksten beskriver den funktion lige nu kunne den lige så godt sende den til Maui eller sibirien uden jeg ville vide af det. Der står ikke hvor den e-mail man sender ryger hen?

Jeg kunne fortsætte men vil stoppe her.

Brugervenlighed bør ses ud fra selve ordet, dvs er sitet venligt for brugeren, hvilket jeg ikke umiddelbart mener det er da det forvirrer brugeren mere end det hjælper vedkommende til at finde den information man kom efter.

Jeg tillader mig at være en smule \"grov\" eftersom du selv har bedt om en vurdering af brugervenligheden :o)

Hvad angår designet, så må jeg indrømme at jeg ikke bryder mig specielt om det. Der er alt for mange der prøver at lave den der farvede firkant navigering og ligesom her glemmer at en farvet firkant ikke siger noget om hvor man kommer hen når man klikker på den, hvis brugeren overhovedet kan regne ud at man kan klikke på firkanten og ikke bare tror det er en side med nogle firkanter og så futter videre på nettet.

Just my 2 cents

Med venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. februar 2001 - 20:11 #6
Enig. hvorfor åbne undersiderne i en popop side?

flashen kom hurtigt igang og er rimeligt køn. Men trænger til lidt indikation af at nu er introen færdig. Jeg sad og ventede før jeg endelig fattede at det var hele siden.

Forsiden er for lille i et stort vindue. Er der ikke noget med at flash kan skaleres?

De der firkanter ligner ikke links. Skriv en kort titel under eller i dem så de indbyder lidt mere til klik.

6@13

mvh JakobA

Avatar billede Trine Nybegynder
15. februar 2001 - 20:12 #7
hobbez: Du skriver det samme som mig ;-) Hvad med at læse hvad andre skriver, inden du skriver det samme?...Hmmm
Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. februar 2001 - 20:19 #8
Derudover lige et lille spørgsmål:

Hvad er meningen med sitet? Så vidt jeg kan regne ud skal det fortælle lidt om hvad du(?) laver og måske forsøge at sælge dine evner.

Men umiddelbart synes jeg der mangler noget ordentligt tekst der fortæller hvad det hele drejer sig om, måske hvem du er og hvorfor en bruger skal bruge til at blive på sitet og eventuelt komme igen?

Så selvom der kommer billeder og CV på, så mangler der noget der fortælle mig hvad dælen jeg skal bruge dit CV og dine billeder til? Fordi det skal da nok være nogle ganske nydelige ting, men reelt set konkurrere du mod millioner af andre websites om folks opmærksomhed, så det vil kræve noget mere arbejde at overbevise folk om at de skal bruge nogle minutter på dig.

Mvh. Oscar.
/PS. Har selv boet i Randers i 9 år ;-)
Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. februar 2001 - 20:22 #9
Misskat> jeres 2 indlæg er skrevet med 5 min. mellemrum. det kunen jo godt være han ikke havde set din kommentar før han skrev sin fordi han brugte lidt tid til at tænke over hvad han ville skrive ;)

/Oscar
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. februar 2001 - 20:47 #10
misskat >> svarene på sådanher et \"vurder min side\" er mere en meningsmåling end egentligt et spørgsmål. Jo flere der siger det samme om et eller andet jo mere alvorligt skal man så tage det.
Avatar billede thkrath Nybegynder
15. februar 2001 - 21:07 #11
hmm...

Det tog 4 minutter at hente flash-pluginet... Der kom en uhyggelig besked frem om at Flash-pluginet muligvis kunne være skadende. Endnu en ulempe ved Flash.

- Man skal vente på at \"merete larsen\"-teksten flyver ned på plads før man kan gøre noget.

- Man skal holde musemarkøren over være farvet boks for at se, hvad der sker. Det er ikke særlig brugervenligt.

- Når man klikker på en af kasserne får man bare en ny tekst frem - ikke CV\'et, som man kunne forvente.

- Det kan være svært at ramme \"here\" med musen.

- Hvorfor skal CV\'et åbnes i et nyt vindue, når der er masser af plads i det ram-krævende monster man allerede har åbent?

- Teksten forsvinder så snart man flytter musemarkøren henover en farvet kasse. Man kunne gøre det ved tilfælde...

- Man kan ikke styre din hjemmeside med tastaturet.

Flash er sjældent brugervenligt.
Avatar billede day Nybegynder
15. februar 2001 - 21:32 #12
Jeg har brugt 3 min. og mit umiddelbare indtryk er, at siden er nærmest minimalistisk - det kan jeg godt lide, og hvis modtageren (\"kunden\"?) er tilfreds, så fortsæt bare i samme stil. Du kommer sikkert på mange gode idéer hen ad vejen.
Karakterer kan jeg ikke give på nuværende tidspunkt, men det kan blive alt fra 5-13 i den sidste ende.
Hilsen Day
Avatar billede osaka_san Nybegynder
15. februar 2001 - 23:45 #13
thkrath>

Jeg er som du sikker kan se forholdsvis enig i dine udtalelser, men jeg vil tillade mig at rette nogle misforståelse der dukker op i dine udsagn :o)

1)Der kom en uhyggelig besked frem om at Flash-pluginet muligvis kunne være skadende. Endnu en ulempe ved Flash.
--
Dette har reelt ikke noget med flash af gøre, men derimod din browser. Som en del af Amerikansk lov skal producenten advare om at 3. parts enheder kan være destruktive for ikke at risikere at blive sagsøgt i tilfælde af datatab.

2) Man kan ikke styre din hjemmeside med tastaturet.
--
Jow det kan du faktisk. Jeg ved at du hentyder til at folk der ikke har en mus, ikke er i stand til at bruge en mus elelr folk der ikke vil bruge en mus, men de fleste af disse folk har rent faktisk muligheden for at flytte musepilen vha af tastaturet vha. af software emulering på keyboardet. Så den holder ikke hellt! ;)

3) Flash er sjældent brugervenligt.
--
Endnu en gang må jeg tillade mig at rette på dig. Du kan ikke give teknologien Flash skylden for ikke at være brugervenlig. Dem du derimod kan give skylden er dem der producere noget med teknologien. En produktionsteknologi kan pr. difination hverken være eller ikke være brugervenlig. Svare lidt til at man heller ikke kan give mordvåbnet skylden for drabet ;)

Med hyggelig hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede pstric Nybegynder
16. februar 2001 - 00:09 #14
Jeg sad og var ved at taste noget ind i email-siden, da jeg kom til at rykke musen ned over en af firkenterne og vupti, så var det indtastede væk.

Ellers vil jeg ikke gentage hvad de andre har skrevet.

Jeg har læst hvad de andre har givet af karakterer, og jeg har dem mistænkt for ikke at ville skræmme dig. Jeg giver dig 03 for brugervenlighed, og det samme for design.
Avatar billede repsac Nybegynder
16. februar 2001 - 00:22 #15
En kort og, føler jeg, meget sigende kommentar:
Det er (næsten*) idiot sikret, men ikke særligt smart.
*Det virker IKKE godt det med når du flytter musen ...
Jeg vil nødigt give den en karakter, da jeg ikke er sikker på at den overhovedet vil bestå ... i hvert fald ikke med den nuværende funktionalitet.
Casper
Avatar billede hope Nybegynder
16. februar 2001 - 11:27 #16
misskat > har du slet ikke læst mit spm? jeg har sagt at billeder ikke virker....
Avatar billede hope Nybegynder
16. februar 2001 - 11:27 #17
mushie > ups der kom er på giv.....sorry
Avatar billede hobbez Nybegynder
16. februar 2001 - 11:33 #18
Design: 7 (8 hvis det puritanske look stemmer overens med kundens kunst/stil i øvrigt).

Brugervenlighed: 03: Du bruger reelt ikke dit flash til noget som du ikke lige så godt kunne have lavet i HTML, og derved undgået de faldgruber der allerede er blevét nævnt.

/Rob
Avatar billede Trine Nybegynder
16. februar 2001 - 11:33 #19
hope: Sorry...Jeg misforstod måske det punkt i dit spørgsmål...
Avatar billede Trine Nybegynder
16. februar 2001 - 11:37 #20
Hvis jeg skal give det en karakter, bliver det nok 7>@13

Det bliver nok en højere karakter, når du får skrevet teksten ind, i stedet for et stykke grafik med tekst, og får den billede-knap til at virke -og lade være med at hoppe.

Trine / Misskat
Avatar billede thkrath Nybegynder
16. februar 2001 - 12:06 #21
Jeg havde ikke læst osaka_sans svar inden jeg sendte mit afsted.

> > 1)Der kom en uhyggelig besked frem om at
> > Flash-pluginet muligvis kunne være skadende.
> > Endnu en ulempe ved Flash.
>
> Dette har reelt ikke noget med flash af gøre,
> men derimod din browser.

Det er stadig ikke særlig brugervenligt.

[tastatursnakken]

Jeg har en mus. Jeg bruger tit tastaturet til at navigere gennem en hjemmeside. Piletasterne og tabulatortasten er fantastiske. Knækpils-tasten (grimt navn!) er god til at klikke på henvisninger med.

> 3) Flash er sjældent brugervenligt.

Du har selvfølgelig ret. Det er ikke Flash\'s skyld.
Jeg ændrer min udtalelse:

\"Resultaterne af at bruge Flash er sjældent brugervenlige, da de ikke ligner det, brugeren er vant til at se på andre hjemmesider.\"

http://www.arsdigita.com/books/panda/html
og især http://www.useit.com/alertbox/20001029.html
Avatar billede osaka_san Nybegynder
16. februar 2001 - 13:00 #22
thkrath>

*HeHe* nu havde jeg forberedt mig på at du ville linke til den UseIt artikel eftersom jeg lige tillod mig at tage den frihed at kigge dit site igennem i går aftes og kunne se du er meget stor fan af Jacob Nielsen.

Til det kan jeg kun sige at man skal passe meget på at mene det andre siger man skal mene uden selv af have gjort sig en tanke eller to om emnet :o)

Prøv lige at tænke den her sætning igennem:

\"Resultaterne af at bruge Flash er sjældent brugervenlige, da de ikke ligner det, brugeren er vant til at se på andre hjemmesider.\"

Hvad er det helt præcist folk er van til at se på andre hjemmesider? Er det tekst?, er det links? er det billeder? osv. Hvilke af disse elementer er så forskellige fra flash\'s elementer at man pr defination skal udelukke flash som brugbar teknologi? Eller for den sags skyld enhver anden 3. parts teknologi.

I tilfælde af at man \"bandlyser\" enhver nyskabelse med argumentet af at det ved folk ikke hvordan man bruger, hvordan tror du så udviklingen vil skride frem?

Tror du selv at Hr./Fru Jensen virkelig har så meget lettere ved at forstå en HTML opbygget side end en flash, når de knap nok kan finde ud af at åbne word eller slukke for deres computer uden at hive strømstikket ud? :o)

Brugervenlighed handler ikke om at tvinge folk til at bruge de ting der eksistere i forvejen med det argument at dem kender folk. Brugervenlighed handler om at gøre det nemt for brugeren at finde ud af hvordan man benytter de redskaber der stilles til rådighed.

Jeg er bange for at du lige som så mange andre lader dig forblinde af J.N.\'s måde at fremføre sine argumenter på. Derudover må jeg så lige benytte lejligheden til at stille 2 lidt mere personlige spørgsmål.

1) På din side nævner du (ganske som jakob nielsen) fordelen og vigtigheden af at have en god sideoversigt (sitemap/index), men på trods af dette finder jeg intet link til denne på din forside??? (Du har dog været så venlig  at gøre det muligt at klikke på din e-mail adresse, til forskel fra J.N. der bevist vælger at skrive sin e-mail adresse i bunden af sine sider, men \"glemmer\" at gøre den klikbar ;)

2) Hvorfor er det lige præcis du synes Jacob Nielsen er så fantastisk?

Med venlig hilsen
Oscar Eg Gensmann

Avatar billede thkrath Nybegynder
17. februar 2001 - 13:11 #23
osaka_san >>

Jakob Nielsen baserer sine udtalelser på utallige undersøgelser modsat andre, der taler imod ham. Du siger, jeg taler Nielsen efter munden, og at jeg ikke danner min egen mening. Det er jeg bestemt ikke enig i. Min mening er unik. Jeg er bestemt ikke enig med Jakob Nielsen i alt, hvad han gør og siger. Er jeg enig med ham, er det oftest på baggrund af mine egne erfaringer eller andres. Man skal ikke forkaste andres erfaringer.

Hvad er jeg vant til med html?
- Understregede henvisninger.
- Tekst man kan markere med sin mus og kopiere over i sin tekstbehandler.
- Tekst man kan udskrive.
- Når man trykker på sin browsers tilbage-knap, får man vist det sidste skærmbillede.
- Man kan ændre på skriftstørrelsen ved at bruge sin browsers dertil indrettede funktion.
- Min browsers rullemenuer i højre side og i bunden bruges til at navigere rundt i teksten.
Html opfører sig på samme måde fra side til side.

Hvad er jeg vant til med Flash?
Intet. Flash er meget forskelligt fra side til side. Flash byder oftest på sine egne meget særlige (rulle-)menuer, som ikke ligner det alle de andre programmer bruger.

En af grundene til at Microsofts kontorpakke er populær, er at programmerne ligner hinanden. F-knappen i værktøjslinien virker altid på samme måde i alle programmerne. Du kan næsten altid trykke CTRL-B eller CTRL-F for at søge i teksten. Og så videre.

Du siger, at man efter min mening skal bandlyse Flash og andre nye teknologier. Husk på at det ikke er alt, hvad der er nyt, der er godt.
Jeg synes ikke man skal droppe Flash. Flash er rigtig godt til animationer som dem, http://www.romp.com/ ligger inde med. Det er langt bedre end gif!
Flash er bare ikke spor godt til tekst.

> Tror du selv at Hr./Fru Jensen virkelig har så meget
> lettere ved at forstå en HTML opbygget side end en
> flash, når de knap nok kan finde ud af at åbne word
> eller slukke for deres computer uden at hive strøm-
> stikket ud? :o)

Html-sider ligner hinanden. Hr. og Fru Jensen lærer hurtigere at bruge html-sider.
Windows og Word ligner hinanden. Word og Excel ligner hinanden. Excel og Internet Explorer ligner hinaden. Folk lærer hurtigere at bruge Microsofts programmer fordi de ligner hinanden.

Brugervenlighed handler ikke kun om at gøre det nemt for nye brugere. Det skal også være nemt for professionelle brugere.

> 1) På din side nævner du (ganske som jakob nielsen)
> fordelen og vigtigheden af at have en god sideoversigt
> (sitemap/index), men på trods af dette finder jeg
> intet link til denne på din forside??? (Du har dog
> været så venlig  at gøre det muligt at klikke på din
> e-mail adresse, til forskel fra J.N. der bevist vælger
> at skrive sin e-mail adresse i bunden af sine sider,
> men \"glemmer\" at gøre den klikbar ;)

Min forside roder nok i forvejen. Sideoversigten ligger på søgesiden - http://krath.dk/find/nav/

Jeg tror, det er en svaghed blandt nørder ikke at gøre sine e-postadresser klikbare. Philip Greenspun gør det heller ikke - http://philip.greenspun.com/

> 2) Hvorfor er det lige præcis du synes Jacob Nielsen
> er så fantastisk?

Jakob Nielsen er ikke mere fantastisk end gennemsnitsmennesket her i verden. Han gør bare et arbejde, der er værd at følge med i, hvis man vil gøre sin hjemmeside mere brugervenlig. Han forsker trods alt i brugervenlighed.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. februar 2001 - 15:48 #24
Hejsa Thomas.

Jeg vil bare lige først gøre det klart at jeg ikke skrev/skriver det jeg skriver fordi jeg personlig har noget imod hverken dig eller Jacob for den sags skyld. Jeg skriver det fordi jeg ofte undres over folk der mere eller mindre blindt følger andres formaninger. :o)

Jeg er ganske enig i at man ikke skal forkaste andres erfaringer, for hvor ville vi så være henne i dag, dog tror jeg desværre stadigvæk at mange har en mening fordi det er nemt at få en mening på baggrund af andres tilsyneladende erfaring.

For at tage det om hvad man er vant til med HTML.

Du nævner specielt det med tilbage knappen i browseren. Jammen hvad nu hvis man bruger frames? så risikere man ligepludselig at den ikke virker helt som forventet.
Jeg mener så vidt jeg husker endda det er en af J.N.\'s udtalelser at tilbage knappen er god fordi der er så mange der glemmer at lave ordentlig navigation.

Reelset set burde der jo ikke være behov for en tilbage knap i en browser. Hvis sitet var designet nogenlune fornuftigt er der lavet en navigationsstruktur der gør det muligt at komme overalt på sitet UDEN brug af tilbage knappen. Det samme gælde for flash. Hvis det er lavet ordentlig har du aldrig behov for at bruge knappen eller for den sags skyld blive frustreret over det. Altså igen er det et spørgsmål om designerens evner og ikke teknologiens!

Angående det med kopieren af tekst og udskrift af teksten. Det med at man ikke kan udskrive teksten kan til tider være frustrerende, men har du nogensinde gjort dig den tanke at tænkt hvis meningen netop er at man ikke skal kunne udskrive den? Det samme gælder for cut\'n\'paste funktionen. Sidst jeg tjekkede efter i den danske lov så er det ulovligt at kopiere andres ejendom og især digitalt. Jeg er godt klar over at man i visse tilfælde kan få brug for at citere et site, kopiere en adresse osv, men mit bud er at der er tænkt over tingene før man valgte flash, hvis ikke er det igen en dårlig designer vi snakker om og ikke en dårlig teknologi. (Det skal lige siges det er så vidt jeg husker muligt at kopiere tekst fra flash, hvis man bare laver det lidt smart)

Understregede henvisninger? - Kan også laves i flash, igen et design problem....

Hvad angår scrollbaren og din microsoft sammenligning så kan jeg kun give dig ret i at folk selvfølgelig bedst kan finde ud af det de kender. Men tænker man så lige den tanke videre, betyder det så at alle programmer der ikke ligner microsofts officepakke er dårlige rent brugervenligt tænkt?

Her tænker jeg f.eks på sådan noget som microsofts egen mediaplayer 7.0 som lige pludselig ikke længere benytter sig af firkantede grå knapper osv?

Af andre ting kan der jo nævnes Staroffice, Netscape osv?

Du siger at hvis HTML sider ligner hinanden så lære folk hurtigere at bruge dem. Det må jeg indrømme jeg ikke er enig i da lighed ofte skaber forvirring. Hvis man kigger tilbage rent på nettets historie de sidste par år, vil man sjovt nok hurtigt opdage af de site folk husker mest er dem som måske har haft en lidt anderledes måde at præsentere tingene på. SOM et eksempel kan jo tages Useit kontra Jeffrey Zeldman\'s webside (www.zeldman.com) så hører jeg oftere at folk kan huske den sidste fremfor den første på trods af at han ikke just gør det \"som man skal\".

Jeg siger ikke at standarder er dårlige, de er en nødvendighed for at man kan lave noget som netop internettet. Det jeg mener er at der er enormt farligt at definere disse standarder for snævert, hvilket er det jeg mener en fyr som JN gør.

>Jeg tror, det er en svaghed blandt nørder ikke at gøre
>sine e-postadresser klikbare. Philip Greenspun gør det
>heller ikke - http://philip.greenspun.com

Hmm det virker undskyld mig lidt som en dårlig undskyldning. :o) Jeg tror netop at blandt nørder sørger man for at lave sin email adresse klikbar, netop fordi nørder gerne vil modtage post.

Årsagen til at jeg nævnte den med en klikbar email adresse er at JN netop gør utrolig meget ud af at prædike at man skal huske at nettet er et Hypermedie hvor man skal linke til alt relevant information og umiddelbart vil jeg mene en klikbar email adresse på sin side er et krav hvis man på nogen måde skal udtale sig om usability i den stil som JN gør. Det ville være rart hvis han ikke gjorde det modsatte af hvad han render rundt og siger andre skal gøre, hvis du forstår :o)

Øhmm der er heller ikke noget link til din søgeside? - du skal indtaste en søgning for at finde dit navigationstræ? - lidt upraktisk :o)

Nå men jeg vil ikke belemre Eksperten.dk mere med denne diskussion ;), men hvis du skulle have lyst til fortsætte snakken så skal du være velkommen til at skrive til oscar@gensmann.dk. :o)

Med hyggelig hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede thkrath Nybegynder
17. februar 2001 - 20:16 #25
http://www.useit.com/about/whynomailto.html er svaret på hvorfor Jakob Nielsen ikke understreger sin e-postadresse... Faktisk vil Jakob Nielsen ikke modtage post... Han er fuldstændig klar over, at det ikke er brugervenligt.

OK, lad os stoppe med at bruge Ekspertens database på vores kæmpebeskeder. Du får et svar i løbet af det næste stykke tid.
Avatar billede Trine Nybegynder
17. februar 2001 - 22:37 #26
thkrath og osaka_san: Skriv dig mails til hinanden, i stedet for at skrive alt det pladder her. *Gaber*
Avatar billede Trine Nybegynder
17. februar 2001 - 22:37 #27
dig=da
Avatar billede osaka_san Nybegynder
17. februar 2001 - 22:45 #28
Misskat>

Jeg må indrømme at jeg tager hatten af for din situationsfornemmelse :o) Prøv lige at både min og Thomas krath\'s sidste beskeder. Så kan vi måske snakke om hvem der skriver pladder :-)

Derudover vil jeg mene at diskussionen i starten var temmelig relevant i forhold til spørgsmålet der jo begge drejer sig om brugervenligheden i forbindelse med brugen af Flash, at den så drejede af er hvad der sker, hvilket også er årsagen til at vi har valgt at fortsætte den uden for eksperten.dk.

Med venlig hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede Trine Nybegynder
17. februar 2001 - 22:51 #29
Tak!
Avatar billede pstric Nybegynder
17. februar 2001 - 23:31 #30
Spørgsmålet er jo afsluttet, så det kan vel ikke genere nogen, at de diskuterer videre her. Jeg har fulgt interesseret med i osaka_san\'s argumenter, for jeg er også en af dem der mener at JN totalt overvurderer sig selv.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
18. februar 2001 - 01:30 #31
Pstric> Desværre er det sådan at når spørgsmålet er sluttet så modtager folk stadigvæk e-mails omkring emnet hvis der diskuteres videre i det. Dette kan for visse personer være irriterende, hvis de udelukkende ønsker at følge med i spørgsmålet og ikke i den efterfølgende diskussion.

Med hyggelig hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede pstric Nybegynder
18. februar 2001 - 01:42 #32
Det er let nok at afmelde spørgsmålet, så jeg kan ikke se, at det kan være et problem. Og jo flere diskussioner der bliver holdt indenfor Eksperten, desto større værdi får Eksperten med tiden for os alle.
Avatar billede thkrath Nybegynder
21. februar 2001 - 14:59 #33
> Jammen hvad nu hvis man bruger frames?

Enhver hjemmesidesnedker med respekt for sig selv holder sig langt
fra frames.

> Reelset set burde der jo ikke være behov for en tilbage knap i en
> browser.

Tilbageknappen er en del af ens navigationsredskaber. Brugeren ved
hvor den sidder. Det er oftest hurtigere at klikke på tilbage end at
finde hjemmesidens tilbage-knap.

> Angående det med kopieren af tekst og udskrift af teksten. Det med
> at man ikke kan udskrive teksten kan til tider være frustrerende,
> men har du nogensinde gjort dig den tanke at tænkt hvis meningen
> netop er at man ikke skal kunne udskrive den? Det samme gælder for
> cut\'n\'paste funktionen. Sidst jeg tjekkede efter i den danske lov
> så er det ulovligt at kopiere andres ejendom og især digitalt.

Jeg bruger tit klip-ud-og-sæt-ind--funktionen i min browser. Den er
god til at smide alt det overflødige væk, når man vil have teksten
(men ikke bannerne, menuen og billeder) gemt på sin harddisk til
senere læsning. Eller på en diskette for den sags skyld.

Det kan ikke være ulovligt at gemme hjemmesider på ens computer.
Godt nok er der nogle underlige regler i dansk lovgivning, men såvidt
jeg ved, må jeg gerne gemme hjemmesider og billeder på min harddisk,
så længe jeg ikke sender det videre til andre i mit eget navn.
Digitalt eller analogt. Jeg må jo godt klippe en avisartikel ud uden
og gemme den.

> men mit bud er at der er tænkt over tingene før man valgte flash,
> hvis ikke er det igen en dårlig designer vi snakker om og ikke en
> dårlig teknologi.
> (Det skal lige siges det er så vidt jeg husker muligt at kopiere
> tekst fra flash, hvis man bare laver det lidt smart)

Flash er ikke en dårlig teknologi. Jeg har kun sagt, at Flash er
dårlig til tekst. Det er brugen af teknologien, der oftest er dårlig.
Der er ikke mange Flash-sider, der er brugervenlige.

> Men tænker man så lige den tanke videre, betyder det så at
> alle programmer der ikke ligner microsofts officepakke er
> dårlige rent brugervenligt tænkt?

Måske. Jeg gætter på Microsoft bygger deres kontorpakke på nogle af
de samme grundregler som MacOS er bygget på. MacOS er et af de mest
brugervenlige systemer, selvom det er komplet umuligt at finde rundt
i for en nørdet Windows-bruger.

Hvorfor ligner den nyeste StarOffice Microsoft Office så meget?
Den kan selvfølgelig også vendes om...

Det kan ikke være svært at lave noget, der er mere brugervenligt end
Microsofts kontorpakke. Word er fx ikke særlig brugervenlig i sin
(mangel på rigtig) brug af formateringsregler.

> Her tænker jeg f.eks på sådan noget som microsofts egen
> mediaplayer 7.0 som lige pludselig ikke længere benytter
> sig af firkantede grå knapper osv?

Ærlig talt, er det ikke spild af ram? Jeg har ikke selv prøvet
afspilleren.

> Du siger at hvis HTML sider ligner hinanden så lære folk hurtigere
> at bruge dem. Det må jeg indrømme jeg ikke er enig i da lighed ofte
> skaber forvirring. Hvis man kigger tilbage rent på nettets historie
> de sidste par år, vil man sjovt nok hurtigt opdage af de site folk
> husker mest er dem som måske har haft en lidt anderledes måde at
> præsentere tingene på. SOM et eksempel kan jo tages Useit kontra
> Jeffrey Zeldman\'s webside (www.zeldman.com) så hører jeg oftere at
> folk kan huske den sidste fremfor den første på trods af at han ikke
> just gør det \"som man skal\".

Nu snakkede vi brugervenlighed og ikke markedsføring.

Afsluttende kommentar:

Udover, at Flash ikke er open source, er det en fin funktion, der
kan bruges
til meget godt. Desværre bruges Flash til endnu mere dårligt af
designere,
der bliver overvældede over alle de ligegyldige ting som de pludselig
kan som baggrundsmusik etc. De gør de samme fejl, som da html var
nyt for
os andre.

Tekst hører ikke hjemme i Flash.
Animationer og andet glitter passer bedre til Flash.

Skal det være det sidste i denne diskussion, det tager jo sin tid at
udfærdige et svar.