Avatar billede lydia Nybegynder
26. maj 2004 - 11:16 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

skandisk tager alt for lang tid

Hvordan kan det være at det tager altid minimum 6 timer et køre skandisk på min maskine, hvor jeg har instaleret Win Me. På arbejde har jeg Win 2000 det tager 20 min og min søn har Win Xp det går også hurtigt?????
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 11:18 #1
Sikkert fordi du beder den køre en fuldstændig scanning af disken?
Derved søger den på hver eneste blok på din harddisk.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 11:18 #2
En overfladescanning hedder det vist :)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 11:20 #3
Der sker som regel det at du køre din scandisk. Når den er færdig, spørger den om den skal køre en overfladescanning. Hvis du siger ja til dette, vil det tage omkring de 6 timer du snakker om. Hvis du vælger nej, går den videre til windows.

Det er ikke nødvendigt at køre sådan en scanning :-)
Kun hvis du er i tvivl om der er fejl på selve harddisken.
Avatar billede lydia Nybegynder
26. maj 2004 - 11:27 #4
Jeg har tit en masse fejl på hartdisken og så kører jeg en fuld scandisk men det tsger alså kun så lang tid på min egn maskine. Jeg har hørt at så en fuld scandisk skal køres en gang immelem. Den finder ikke hver gang feil, men det forkommer.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 11:35 #5
jeg har aldrig selv haft en windows ME, men det er klart at win2k og xp er noget hurtigere, da det er nyere versioner. Mig bekendt har de også fjernet disse overfladescanninger fra disse scandiske, og istdet smidt det under administrationsværktøjet.

Som sagt er det ikke nødvendig at køre overfladescanningen hver eneste gang. Men som du selv nævner, kan det anbefales at gøre i ny og næ.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. maj 2004 - 12:20 #6
Det er ofte at scandisk vil køre i ring fordi andre programmer skriver til harddisken medens du scanner. Det bedste du kan gøre er at tage ctrl+alt+del i windows og disable programmer som kører i baggrunden (du kan dog ikke disable explorer.exe). eller køre den fra dosmode/opstart. En anden ting er at frigøre plads på harddisken, i win2k skal der f.x. helst være 30% fri plads for at det kører ok.
Avatar billede peet-49 Novice
26. maj 2004 - 12:36 #7
Kør scandisk o defrag i fejlsikret tilstand, så er der ikke noget, der forstyrrer.
Avatar billede lydia Nybegynder
26. maj 2004 - 14:08 #8
jeg kører det altid i fejlfri tistand og jeg har 5 GB ledig plads ud af 19 GB er det for lidt? Det skal måske tage så lang tid??? :-( Er der slet ikke nogen som har den samme erfaring? Nogle gang overvejer jeg om jeg skal skrotte Win Me og anskaffe mig XP
Avatar billede serverservice Praktikant
26. maj 2004 - 14:10 #9
Du skriver fejfri tilstand - mener du fejlsikret tilstand?
Har du disabled programmer som kører i baggrunden?
Avatar billede lydia Nybegynder
26. maj 2004 - 14:23 #10
jes jeg mener fejlsikret tilstand :-) . Om jeg har disabled programmer som kører i baggrunden ved jeg ikke, aner ikke hvad det er.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 15:04 #11
Tja hvis du har penge til at købe enten en Win2k eller WinXP kan det da kun anbefales.
WinME var jo næsten ved at blive trukket tilbage af Microsoft, pga. de selv kunne se at den ikke var gennemtænkt.
Men hvis du ellers er tilfreds med dit styresystem, er der jo ingen grund til at skifte det ud pga. dette lille problem.

Som noget helt andet, er det jo ikke direkte nødvendig at køre disse scandisk.
Jeg har aldrig selv oplevet det samme. Men kunne det være en bug i winME ?
Har du prøvet at bruge en windows update?
Avatar billede lydia Nybegynder
26. maj 2004 - 18:41 #12
Joo jeg har skam opdateret de hele. Og så synes jeg ikke at det er et lille problem. Jeg kører jo scandisk på grund af, at der hele tiden går kluder i maskinen. Enten fryser den fest midt i et spil, eller går ud af programmer og andre mystiske ting sker der. Jeg har hverken virus eller orm eller andre ubudne gæster. Jeg har også prøvet at formatere hele hartdisken en gang, det hjalp ca et halvt år. såååå ????
Men det seer jo ud til som om der ikke rigtigt noget at gøre.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. maj 2004 - 21:01 #13
Prøv at defragmentere din harddisk
Avatar billede lydia Nybegynder
28. maj 2004 - 08:44 #14
Nåå det seer ud til som jeg ikke rigtigt får noget ud af det her. dannyboyd send mig lige et svar so kan jeg dele pointene mellem dig og cypermann som tak for indsatsen.
Avatar billede serverservice Praktikant
28. maj 2004 - 09:33 #15
ok håber du kunne bruge det
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 11:06 #16
Nu er det jo noget tid siden jeg sad med en 95/98 udgave af windows :)
Men jeg kan da huske fra den tid, at systemet gerne skulle geninstalleres efter et halvt års tid.

En skam vi ikke fandt en løsning på problemet. Men ser heller ikke ud til google eller microsoft.com kunne give et svar.
Avatar billede lydia Nybegynder
01. juni 2004 - 20:35 #17
tak for hjælpen i hvert til fælde