Avatar billede rackbox Nybegynder
25. maj 2004 - 21:43 Der er 2 kommentarer

Ultra Black som formørker laser toner

jeg har set et produkt i det store udland ved navn Ultra Black, som bl.a. forhandles her: http://www.caseyspm.com/cgi-bin/casey/Fixative

Desværre er det således at han ikke sender til DK, idet det betragtes som farlig gods.

Produktet har den effekt at den opløser toneren på et print midlertidigt og når det så tørrer igen, så er toneren mørkere, da bobler etc er jævnet ud.

HVOR KØBES DET I DK? Eller et tilsvarende produkt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. maj 2004 - 00:29 #1
jeg har aldrig hørt om sådan et produkt før, og tror egentlig ikke rigtig på det (når toner er brændt fast hvor det sidder, så bliver det siddende)....

Der står da også indirekte på siden, at det kun er til transperans udskrifter:

1. How is Caseys' Ultra Black™ used?
Print your laser-printer document onto Caseys' Translucency or Caseys' Laser Film.

Om toneren ikke er brændt rigtigt fast her, ved jeg ikke.

Men har du brug for mørkere udskrifter end din laserprinter kan give dig, så har du enten en forkert laserprinter (meget billig model), eller også er den forkert indstillet.

De fleste nyere laserprintere (efter 1995) kan du stille farvebalancen på i driveren. Ældre laserprintere har en mulighed, enten via en drejeknap i selve printeren, eller via kontrolpanelet.

Tja - beklager mit indlæg, det er jo ikke rigtig svar på spørgsmålet, bare mine betragtninger.

Held og lykke på jagten.
Avatar billede rackbox Nybegynder
26. maj 2004 - 18:50 #2
Det er da altid bedre med et "ikke-svar" end at ingen overhovedet reagerer på et indlæg ;-)

Jeg kan i den forbindelse uddybe produktinformationen samt fortælle dig, at du ikke har ret:
Laser toner bindes af en plastart (en slags lim), som hedder polyethylen (PE). Visse kemikalier går i forbindelse med dette materiale og opløser det. Fordi en printer er begrænset til et digitalt billede vil tonerpunkterne ofte ikke altid røre hinanden med mikroskopiske hvide pletter som følge. Ultra Black opløser toneren i netop sådan grad at toneren fylder disse huller efterfølgende. En tilsvarende effekt kan opnås med varme og tryk.

Nej, jeg skal ikke bruge det til at formørke mine print - de bliver noget nær perfekte i første pass. Jeg har en helt anden ting i tankerne - men det forbliver en hemmelighed indtil jeg har påvist at det virker ;-)