Avatar billede filmeditor Praktikant
25. maj 2004 - 21:34 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

pris - SGI workstation

Hej alle.

Da jeg synes at jeg ikke rigtig kan finde nogle priser på nettet så tænkte jeg at stedet herinde nok var en mulighed.
Okay, jeg vil høre hvad det vil koste mig at købe en Silicon Graphics O2 workstation til 3d brug, og videoredigering. Jeg er ikke så sikker på om en SGI er perfekt til video, men det lyder som den kan klare video med et snuptag, og mere end det. Det ved jeg ikke, det må jeg lade jer om at vurdere.

Øhmm, jo. Jeg spørger ang. sgi fordi at jeg har læst mig til at O2 er perfekt til High-res opgaver, og det er lige mig.

Svar udbedes, !!!!!NU!!!!!
hehe...

På forhånd tak
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. maj 2004 - 22:21 #1
Mange firmaer der tidligere anvendte SGI computere, er gået over
til Mac G5 computere. Macintosh er perfekt til både 3d og videoredigering.

Software til videoredigering: Combustion, Final Cut pro HD, Shake 3.5

Link til info: http://www.apple.com/software/pro/

I 80'erne og 90'erne sad SGI på det meste af markedet for
computere til behandling af tunge 3d opgaver, men det er historie. *S*

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. maj 2004 - 22:43 #2
Du kan også købe følgende 3d programmer til Mac: Maya, Strata 3d pro CX, Blender 3d, Renderman, LightWave 3d.

http://www.alias.com/eng/products-services/maya/
http://www.strata.com/
http://www.blender3d.com/
https://renderman.pixar.com/
http://www.newtek.com/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. maj 2004 - 22:58 #3
Du kan få informationer om prisen på en SGI O2 her:
http://www.sgi.com/global/dk/

/per
Avatar billede filmeditor Praktikant
25. maj 2004 - 23:01 #4
ahhh okay. Jeg har også en anelse om at Mac er billigere end SGI, har jeg ret?

Jeg kan forresten se at bl.a ILM bruger SGI maskiner til deres arbejde, og deres grafik er uhhhh :)
Jeg vil også have grafik som dem, hehehe. Nej, det kræver jo nørdhed inde for 3d for at få resultater som ILM.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. maj 2004 - 00:52 #6
Det kommer nok lidt an på om du har et professionelt formål ligefor, eller om du først skal more dig lidt. Hvis jeg var dig ville jeg vente til udgangen af Juni til Apple World Wide Developers Conference(WWDC) og derefter købe mig en store motherfucker af en Mac med rigeligt af RAM fra Crucial.com(8GB eller mere, hehe.) og more mig med den gratis Mayaudgave man kan downloade fra http://www.alias.com og måske Blender, for at få en indsigt i om det nu også er det der er sjovt, og hvis ikke så blot more mig over at have en af de fedeste maskiner i verden under mit bord :-) Man kan jo også bruge den til andet end 3D, hehe. :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2004 - 09:50 #7
Ja, og jeg har kikket på SGI O2 og de ligger kun på 250 til 400 Mhz, så det må være en gammel
model du leder efter.

Hvem er ILM?

Ja, og pixar anvender også SGI computere, men de er sikkert købt før Mac G5 kom på markedet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2004 - 10:05 #8
Hvis du skal lave sublim 3d grafik, så kræver følgende:

1. du kan tegne i hånden.
2. du har styr på lyssætningen.
3. du har styr på timingen.
4. du kan lave professionel mapping i Photoshop.
5. du har et godt 3d program.
6. du har kreative evner, der kan få andre til sige WOW!

Selvom du er en computer nørd, så er det ikke sikkert at du bliver god til 3 d. :-)

/per
Avatar billede filmeditor Praktikant
26. maj 2004 - 19:02 #9
hehe, neeej. Men nu var det heller ikke lige om hvad jeg er god til eller ej, som spørgsmålet gik ud på :) heh
Men jeg regner med at ringe til den danske afdelling af SGI for at høre hvad såd'n en fætter koster. Sådn bare for nysgerrighedens skyld. Jeg har haft planer om at få købt mig en Apple G5 på et tidspunkt, men pengene har ikke rigtigt lige været der.
Se det er altid økonomien som sætter grænser, når man endelig vil ud
med sine evner :)

>Selvom du er en computer nørd, så er det ikke sikkert at du bliver
god til 3 d. :-)<

Ikke for at blære mig eller noget, (heh) men jeg er ikke helt så grøn på det område. Specielt når det gælder filmredigering, men jeg sidder også og arbejder meget med 3d, compositing og andet finurligt.
2 års erfaring med videoredigering(avid), 2 år med Photoshop, 3 år med 3d studio max
og jeg er lige begyndt på at lære Maya. Så jeg synes selv at jeg begynder at være godt med.....

NU SKAL JEG PASSE PÅ AT JEG IKKE BLÆRER MIG FOR MEGET....så jeg vil nok slutte denne kommentar
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2004 - 20:26 #10
Økonomi er igen et spørgsmål om prioritering, og
evnen til at sælge en idé til andre. Hvis du er dygtig
nok, og vil løse nogle opgaver for et firma. Så kan
de også hjælpe dig med en computer.

Nu startede jeg med de første 3d programmer i starten af
90'erne, og gik til filmkunskab i starten af 80'erne. Men
derfor er der stadigvæk meget at lære, for du kan lære hele
livet. Desuden startede jeg med at programmere i 1981. :-)

Jeg startede med 3d studiomax i 1999 på en skole, hvor jeg blev uddannet inden for multimedie og grafik. Men jeg bruger Strata 3d pro, fordi det er meget billigere og næsten lige så godt. Programmet er en blanding af 3d studiomax og character studio. Og så understøtter Strata 3d pro CX motion capture.
Avatar billede filmeditor Praktikant
27. maj 2004 - 08:30 #11
Det er da ret nice hoejrup. Jeg har også nogle planer om at starte på filmskolen i 2005, hvis jeg da ellers er så heldig og blive optaget...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. maj 2004 - 10:10 #12
Jeg har kun fået undervisning af en lærer
med en Bachelor i filmkunskab fra Københavns
universitet.

Hvis du ikke kommer ind på filmskolen, så
kunne du søge ind hos Zentropa. Det er nemlig
et godt springbræt til filmskolen. :-)

/per
Avatar billede filmeditor Praktikant
27. maj 2004 - 17:40 #13
Nice. Tak for oplysningen Per. :)
Det vil jeg da huske på, det med Zentropa. Så er det bare lige at lave en ansøgning til zentropa, med hvordan og hvorledes jeg har tænkt mig...

Når nu jeg kommer i tanke om det, så kender en af mine storesøsters gamle arbejdskammerater ålen. Så mon ikke at jeg skulle bede min storesøster om at få arrangeret et møde med ålen...DET KUNNE VÆRE NICE
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. maj 2004 - 20:27 #14
Velbekommen! De er meget spirituelle ude
på Zentropa, så jeg har være til en del
seancer med ålen og hele banden. Men det
er efterhånden en del år siden. :-)

Men du skal huske på at han er en både
hård, retfærdig og dygtig forhandler, så
du skal vise dit værd. Desuden er det et
ydmygt fag, at kunne lave gode film. Så
det er normalt kun stjernerne, der skal
vises frem. De andre holder sig normalt
med begge ben på jorden. ;-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. maj 2004 - 20:39 #15
filmkundskab = filmkunskab
Avatar billede filmeditor Praktikant
27. maj 2004 - 20:51 #16
heh, jojoooo.
Avatar billede filmeditor Praktikant
27. maj 2004 - 21:55 #17
jeg tror at jeg hiver points tilbage til mig selv igen, da det endte med at blive kommentare jeg fik. sååå
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. maj 2004 - 09:27 #18
Ja, hvis du ikke kunne bruge
informationerne til noget, så
kan du bare beholde dine point.

Hvis andre kender ens værd, så er
det ikke nødvendigt at blære sig.
Og så lever vi desværre i et
jantelovs samfund. Men du må have
held og lykke med din fortsatte "kamp". :-)

/per
Avatar billede filmeditor Praktikant
28. maj 2004 - 21:43 #19
Hoejrup, det var ikke sådn ment. Jeg kan sagtens bruge informationerne, sagtens.

Det så bare mere ud som kommentare end istedet for generele svar. :)
Du kan bare sige til, så kan jeg lægge et nyt spørgsmål, eller forhøje din karma endnu mere, mere end jeg gav dig forleden
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. maj 2004 - 23:45 #20
Det er helt i orden, jeg trænger
også til at få pudset min karma af. :-)

De fleste beder om et svar, når
de er tilfredse med det. Men du
behøver ikke give mig point.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. maj 2004 - 09:36 #21
Du kunne evt. tilmelde dig Videomarathon: http://www.videomarathon.com/

/per
Avatar billede filmeditor Praktikant
29. maj 2004 - 10:49 #22
Ja, det har jeg faktisk også overvejet. Tak for at du gjorde mig opmærksom på det, da jeg faktisk havde glemt det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. maj 2004 - 11:32 #23
Velbekommen.

/per