Avatar billede illidan Nybegynder
24. maj 2004 - 22:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvilken skærm skal jeg vælge?

Jeg har i den sidste tid gået og tænkt over hvilken type skærm jeg skal vælge.

1)Hvad betyder Responstid: 25 ms? Er det godt eller skidt med 25 ms?
2)Hvad er egentlig foreskelen på en LCD og en CRT skærm?
3)Er det godt eller skidt at have TV-tuner indbygget i en LCD skærm?
4)Hvilken skærm synes I jeg skal vælge?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
24. maj 2004 - 23:18 #1
Hejsa
1. Responsetiden har betydning hvis du fx spille meget spil - saa skal responstiden vaere lav.

2. CRT er de "gammeldags" almindelige skaerme og LCD er de nye flade skaerme.

3. Du faar oftest mest kvalitet hvis du holder tingene adskilt - en skaerm med tv tuner er ikke sagen  (endnu) hvis du stiller store krav til skaermens ydelse.

4. LCD - det er smarte, kommet ned i en ok pris og saa er de ok til naesten alt.

Skipper
Avatar billede mike_mike Nybegynder
24. maj 2004 - 23:25 #3
1) Hvor hurtig skærmen opdaterer. Jo mindre jo bedre. Kan også udtrykkes som Herz her skal den helst være så høj som muligt. I hvert fald over 60 Herz helst over 85 Herz. Ved dårlig høj ms og lav Herz vil man kunne fornemme at (især på større skærme) at billedet står og flimrer. Ikke noget man nødvendigvis er generet af, men man kan se det hvis man anstrenger sig og kloge hoveder siger at man hurtig bliver træt i øjnene.

2) LCD er fladskærm, CRT skærm er "almindelig" skærm. Fordele ved LCD: design, fylder mindre. Fordele ved CRT: billigere, bedre billede. Især billedkvaliteten er værd at lægge mærke til, begge billeder kan i og for sig stå flot, men LCD opdaterer skærmbilledet langt langsommere så hvis du f.eks. spiller spil vil du meget tydelig kunne mærke at grafikken ikke kører lige så glidende på en LCD skærm.

3) Kommer an på om du vil se gerne vil se tv på din LCD skærm. Så vil den fungere som TV. Det forringer ikke kvaliteten af LCD skærmen iøvrigt. Til gengæld kunne man forvente uden at jeg kender skærmen specifikt at du er nødt til at skifte over til en separat kanal for at se tv. Hvis du har tv-tuner kort i din pc istedet  kan du ofte få picture-in-picture funktionalitet og f.eks. se fjernsyn i et lille vindue mens du sidder og bruger din computer til noget andet.

4) Kommer helt an på hvad dine behov er. Hvis det er design og at skærmen skal fylde så lidt som muligt så er det LCD, hvis du skal bruge den til grafikkrævende opgaver, primært spil, hvor du har brug for at billedet står kniv-skarpt så er det CRT. Og så er der selvfølgelig prisen. Hvis design og plads ikke er noget problem så får du helt sikkert stadig mest for pengene hvis du køber en CRT særm.

Håber at det hjalp lidt. Skriv hvis du har andre spørgsmål :)
Avatar billede weaponx Nybegynder
24. maj 2004 - 23:26 #4
Responstid betyder svartid fra billedet sendes fra gfx-kortet til at blive vist på skærmen. Responstid er efter min mening overvurderet, da alle crt og de fleste lcd skræme har en fin nok respontid. Billige lcd skærme har dog en tendens til at lave "ghosting" så der trækkes et spor efter ting i bevægelse på skærmen og det er skidt at spille med sådan en skærm. 25 ms er rimmeligt hurtigt.
For at kunne svare bedre på hvilken skærm du bør vælge så tag lige stilling til følgende:
Hvor meget vil du ofre?
Skal skærmen have et flot billede?
Skal skærmen være stor?
Hvad er vigtigst; en flot flad skærm på bordet eller en stor klods, som har et bedre billede?