Avatar billede tines Nybegynder
15. februar 2001 - 10:38 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

ADSL

Hvis man har ADSL f.eks NetEkspres fra Teledanmark...og man er på nettet, kan man så stadigvæk ringe fra sin telefon, ligesom ISDN ??
Avatar billede kasseper Nybegynder
15. februar 2001 - 10:38 #1
JA
Avatar billede kasseper Nybegynder
15. februar 2001 - 10:39 #2
der bliver sat et skille filter op, som fordeler PSTN og data ud....
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. februar 2001 - 10:53 #3
Man kan også ringe mens man er på via en ADSL-linje fra CyberCity :o)
Samt ADSL-linjer alle andre steder fra vil jeg tro.
Avatar billede theartist Nybegynder
15. februar 2001 - 11:58 #4
halløj. Lige lidt af dagens for de fleste totalt uvbrugelige viden.

Nu har jeg jo tilfældigvis lige haft teleDK mand på besøg idag og sætte ADSL op. Her bemærkede jeg blandt andet at han sagde at hvis man havde flere telefonstik (som jeg har), så måtte jeg ikke sætte telefonen på stik 1 (det stik der er nærmest samlingen),  hvis man har sit adslmodem sat på telefonstik 2. det er er dog sjældent man har det men omstændighederne gør at man sommetider bliver nødt til at sætte adsl\'en til stik 2. Dette vil dog blive forstyrret så snart man sætter en telefon på stik 1...

Bare lidt info, hvis folk undrer sig over hvorfor at deres ADSL MODEM pludselig ikke virker, fordi man har sat en ekstra telefon i et stik derhjemme.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
15. februar 2001 - 11:58 #5
adsl får ingen indflydelse på din isdn eller analog.
dine telefon linjer bliver osm før du fik adsl, men du får et extra \"telefon\" stik som skal bruges til adsl og kun adsl
Avatar billede Trine Nybegynder
15. februar 2001 - 12:06 #6
Du skal også tænke på, at det ikke er alle der kan få ADSL. Man må højst bo 5 km. fra en central. Jeg bor 4 km. fra en central, men det er ikke muligt for mig (på nogen som helst måde) at få en ADSL-forbindelse på min adresse. Der er ikke nok ledigt kober på adressen...hviklet vil sige, at der er ikke er lagt koberkabel ned fra centralen til det område jeg bor i.

Mange af ADSL-udbyderne (Cybercity, WorldOnline og TeleDK) har den der lille tingest på deres side, så man kan se, om det er muligt at få ADSL-forbindelse, ved at skrive telefon nummeret ind. Stol aldrig 100% på det, for så bliver man frygtelig skuffet \';-/

* Og det vil altid være sådan, at man kan bruge sin almindelige fastnets-telefon (ligesom med ISDN), når man opreter en kabel-forbindelse.

Held og lykke!

Mvh. Trine / Misskat ;-)
Avatar billede theartist Nybegynder
15. februar 2001 - 12:23 #7
Hej Misskat

Mht. ledig kobber, så har TeleDK og KUN TeleDK mulighed for at splitte kobberet, så du kan altså godt få ADSL fra dem. Jeg havde først bestilt hos Cybercity, men netop fordi der ikke var kobber nok, skulle jeg bestille hos Tele Danmark.
Avatar billede Trine Nybegynder
15. februar 2001 - 12:29 #8
theartist: Nej TeleDK kan heller ikke tilbyde mig ADSL, tro mig eller la\' vær\'...Det kan ikke lade sig gøre. Jeg har snakket med indtil flere supportere fra TeleDK, og det kan ikke lade sig gøre for mit vedkomende...kun hvis jeg vil undvære min fastnetstelefon og bruge det kobber til ADSL, og bruge mobiltelefon til tefoni...Men nej, hvem er SÅ dum?

Så desvære for mit vedkommende...Jeg havde nemlig osse hørt, at teleDK som de eneste, kunne tilbyde ADSL til alle, ved at splitte kobberet.

;-/

Trine / Misskat
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
15. februar 2001 - 13:51 #9
Mobilix kommer nu heldigvis til på adsl-markedet!
www.blivklogere.dk
De kan tilbyde adsl til mange flere og så er de billige til den service de tilbyder...
Avatar billede Trine Nybegynder
15. februar 2001 - 13:53 #10
Der er også Stofa ;-) Det er mindst lige så godt. Og de tilbyder flexrate. Og mange antenneforeninger tilbyder også internet :-D
Avatar billede matias Nybegynder
15. februar 2001 - 19:56 #11
Ja...du kan godt både tale i telefon og surfe på en gang med ADSL...*SS*
Avatar billede matias Nybegynder
15. februar 2001 - 19:56 #12
ups....det var et svar
Avatar billede microtec Nybegynder
15. februar 2001 - 20:02 #13
theartist >> Misskat har ret. Der er f.eks. ingen i HELE Struer by, som kan få ADSL. Selv ikke dem, der bor nabo til centralen.
Der er ikke mulighed for flere ADSL-kunder før centralen bliver opdateret og det er der ikke sat nogen dato på.

Jeg var så heldig at få en af de aller sidste ADSL-tilslutninger i Struer *gg*
Avatar billede microtec Nybegynder
15. februar 2001 - 20:07 #14
jdaugaard >> Check lige Mobilix´s dækningsområde på http://www.blivklogere.dk/adsl/frames/frameset_2_1.html
De kan kun levere i de store byer, hvor alle de andre også kan :o(
Avatar billede Trine Nybegynder
15. februar 2001 - 20:09 #15
Microtec: Ja, det er jo lige det. De skal bare lyde SÅ meget bedre end alle andre udbydere, men de kan ikke en ski\' mere end de andre. De lover mere end de kan holde somme tider, de udbydere.
.....\'jeg har sendt en mail til dig Microtec\'!

Trine / Misskat
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
15. februar 2001 - 20:40 #16
Ja, men Mobilix kan snart levere over hele landet! De bruger samme teknik som TDK med et skillefilter på telefonstikket, de køber simpelthen linien til dit hus/lejlighed af TDK! Eneste ulempe/fordel er at du også skal være telefonabonnent hos dem!
Avatar billede microtec Nybegynder
15. februar 2001 - 21:32 #17
Lad os nu lige se ;o)
Jeg prøvede at taste en kammerarts telefonnummer ind og vips ”ADSL ER PÅ VEJ TIL DIT OMRÅDE”.
Nu er der bare det at han bor helt ude på Lars-tyndskids marker. Helt derude hvor kragerne vender. Helt, helt derude hvor køerne går med nummerplader. Helt, helt, helt derude hvor de forlænger markerne med gulvbrædder.
Han får sgu ikke ADSL før den dag hvor der er 2 torsdage i en uge (2 fredage ville nu være bedre).

Det virker lidt som \"reklame-gas\", men det ville nu være rart med en ordentlig konkurrent til Teledanmark.
Avatar billede matias Nybegynder
15. februar 2001 - 22:37 #18
man får ikke samme resultat hvis man feks. tester sit nummer både hos teledanmark og cypercity
Avatar billede matias Nybegynder
15. februar 2001 - 22:38 #19
hos teledanmark kan jeg godt få ADSL men ikke hos cypercity
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. februar 2001 - 22:41 #20
Det er fordi at TDC kan splitte din almindelige linje op i to.
Det kan CC ikke fordi at TDC har sat et filter på der forhindre andre firmaer i at bruge samme teknik ellers \"skabes der støj på linjen\".... eller forsvinder en mulige indtægt fra TDC.
Avatar billede microtec Nybegynder
15. februar 2001 - 22:51 #21
matias >> Teledanmark tilbyder ADSL på mange centraler hvor hverken Cybercity eller WOL er med.

Er der nogen sinde nogen, som har oplevet det modsatte? Altså at Cybercity eller WOL kan, men Teledanmarks kan ikke.
Jeg har en mistanke om at de andre udbydere skal benytte Teledanmarks centraludstyr.
Avatar billede microtec Nybegynder
15. februar 2001 - 22:52 #22
tommyf >> Det er ikke altid tale om det der \"rå kobber\" ævl man altid får at vide.
Jeg har 6 linie ind i huset, hvoraf kun de 2 benyttes. Da jeg skulle have ADSL, var der kun Teledanmark at vælge i mellem ;o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. februar 2001 - 22:54 #23
Centralen skal selvfølgelig også være opgraderet :o)
Avatar billede microtec Nybegynder
15. februar 2001 - 22:57 #24
tommyf >> Det er ikke ensbetydende med at alle de andre udbydere tilbyder ADSL på den pågældende cnetral.
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. februar 2001 - 22:58 #25
:o)Nu rækker min viden ikke længre, så det kan jeg vist kun give dig medhold i(o:
Avatar billede bantz Nybegynder
18. februar 2001 - 14:03 #26
Man kan som det er blevet sagt godt ringe fra sin telefon samtidig med at man har ADSL....
Men jeg syntes lige at da der ikke var nogen forklaring på hvorfor så ville jeg lige komme med en lille en for dem som ikke ved så meget om det :)

ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) er en modem teknologi der konverterer de eksisterende twisted pair telefon linier til adgangs linier for high-speed data kommunikation. ADSL kan transmittere med hastigheder op til 9 Mbps downstream og 640 Kbps upstream.
Selvom at ADSL kører på en almindelig telefon linie vil man godt kunne snakke i telefon samtidig med at man sidder og surfer på Internettet. Dette er muligt pga. at den almindelige telefon linies område ligger på et frekvens område under 4 kHz og ADSL bruger frekvens området over de 4 kHz.

Hilsen
Bantz....
Avatar billede tommyf Nybegynder
18. februar 2001 - 16:03 #27
bantz<--> Og fordi at ADSL fra CC bruger de to andre kabler som tlf. ikke benytter.
Avatar billede Trine Nybegynder
18. februar 2001 - 17:57 #28
Hmmm, hvad med at få lukket det her spørgsmål, og gi\' den der nu har fortjent det, sine points ;-)

Trine / Misskat