Min egen 245´er har uden de store problemer rundet 335000 km. Den er fra 83, og er således nogenlunde sammenlignelig.
Modelårrækkens suværent største problem er rust - som for alle biler der kører i Danmark, i øvrigt. I vangerne dukker den først op på de lodrette flader op imod undervognen, og specielt på de bagerste. Det sniger sig gerne op under undervognsbehandlingen. Hvis der er rust her, er det faktisk ikke så godt, men er det begyndende overfladerust er det vel til at klare. Men for kr. 3000,- er det altså ikke ret meget man får lavet af den slags, og hvis du planlægger at køre blien mere end 2 år (4 hvis du er heldig), skal du være 100% sikker på at det bliver lavet ordentligt.
Men hvis du der ud over ikke er bekendt med "fejl" på bilen, er der det formentlig heller ikke.
Der sidder en utrolig masse finesser som sæde/sele indikator, pære gået indikator, evt. kørelys m.m., og disse vil formentlig være defekte. Men det er bestemt ting der kan undværes, så glæd dig hvis de virker, og gør de ikke - ligegyldigt.
Blæseren kan ganske rigtigt være noget af et problem - men det er primært fordi motoren, så snart den er slidt, skraber på i sidekassen af huset. Det giver en irriterende larm. Ligeledes er der åbent direkte, så blade og al muligt andet rart snask kan falde ned i. Det slog min blæser ihjel for nogle år siden, da den simpelthen blev blokeret. En ny uoriginal blæser koster en tusse, og et brugt varmeapperat med alt incl. koster det samme. Og her brændte jeg mig, for jeg købte en brugt der larmer som ind i h....
ABS og airbags finder du ikke i standard modellerne, og så vidt jeg husker kom airbags først omkring modelår 88/89. Men ellers er selve modellen jo stadig kåret som den mest sikre i både 70 og 80´erne, netop p.g.a. de kraftige rør i dørene og deformeringszoner. Der er derfor ikke grundt til at afvælge bilen p.g.a. sikkerhed.
Førersædet kan være voldsomt slidt, og det er næsten umuligt at få fat på et ordentligt sæde brugt. Er selve konstruktionen stadig ok, så sæt et betræk på, i stedet for at lede efter nyt.
Gearkassen - hvis det er en 4-trins, er det småskidt. Den er træls at køre længere ture i, men det er omvendt dyrt at få langt en 5-trins i.
Og så til det værste, som Bredker nævner.
Den er dyr. Den er meget meget dyr for en førstegangsbillist.
Personligt kunne jeg næsten høre kasseapperatet, da jeg i 96 ringede til forsikringen for første gang:
Volvo - (Høj nyværdi), kling.....
2,1 liters motor (min er oven i købet 2,3), kling (stor motor=racervogn - de har aldrig kørt sådan en model)
Ung mand - kling.
Hængertræk? - kling.
Og så bor jeg så i 2300S, og fik oplyst at så kunne jeg heller ikke gøre flere ting for at gøre forsikringen dyr.
Og vægtafgiften er bestemt heller ikke billig.
Og med benzinpriserne - uhauha. Min ny byttermotor ligger på 10km/l, men er det en rigtig gammeldags B21A motor du har, ligger den formentlig på 7-8 km/l. Det bliver også dyrt i længden.
Når advarslerne så er givet, så er det altså også en dejlig bil. Og som du selv skriver, kan man bare hælde folk og bagage i. Motoren skal nok sørge for at få det frem.
Slutteligt vil jeg da lige nævne
www.volvoentusiasterne.dk - en klub for folk med volvoer. Der er ofte tips at hente, foruden at medlemmerne sælger diverse reservedele til hinanden.
Held og lykke...