Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
22. maj 2004 - 18:14 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Køb af gammel Volvo 240

Jeg er lige for tiden i gang med at købe brugt bil... Det bliver min første bil, og budgettet er meget stramt. Ikke desto mindre har jeg fået tilbudt en Volvo 240 2.0 fra 1985 (så vidt jeg husker) meget billigt af nogen jeg kender ret godt. Den nuværende ejer er yderst bil-kyndig, og bilen er aldrig blevet "mishandlet" eller. Den skal dog synes nu her, og vangerne skal fikses for ca. 3000 kr., før den vil kunne gå igennem. Bortset fra det kører motoren rigtigt godt (alderen taget i betragtning), og der er ikke nogen umiddelbare problemer med det mekaniske.

Vil denne bil være værd at gå videre med? Volvo har jo altid været kendt for kvalitet og sikkerhed, og bilen er jo en dejlig stor skabskuffert, så der er god mulighed for bare at fylde på med bagage og passagerer ;-)

Evt. nogen der har erfaring med denne specifikke model?
Avatar billede bb_maze Nybegynder
22. maj 2004 - 19:37 #1
Hvor langt har den kørt? Det er jo ret væsenligt...:)

HYGGE
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
22. maj 2004 - 19:55 #2
Ca. 200.000...
Avatar billede bredker Nybegynder
22. maj 2004 - 20:15 #3
det er en god bil
men hvad er dit behov , den er jo ret dyr i brændstof , og vægtafgift
og hvis det er din første , er forsikringen også ret dyr
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. maj 2004 - 00:43 #4
Det er lidt af en kampvogn. Rent teknisk er der intet at komme efter. Men pas på rust.

Du nævner selv vangerne. De er et ømt punkt. Få dem tjekket grundigt igennem.

Der kan ophobe sig vand i lygtehusene. Så få dem tjekket for rust også.

Gå ikke for meget op i sikkerhed. Da bilen var ny, var den i top. Men den lever langt fra op til dagens standard (airbags, kollisionszoner, abs (husker ikke om det var standard i de årgange... men jeg mener det ikke)).

Hvor langt den har kørt er ikke så væsentligt. Motoren er en arbejdshest, der snildt bør tage 350-400.000 km.

Elektronikken fejler sjældent noget. Dog KAN varmeapperatet opføre sig sært. Igen er jeg lige lidt i tvivl med årgangene, men der har været problemer med kondens i varmesystemet, hvilket kan få det til at fryse til.
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
23. maj 2004 - 18:59 #5
nanoq >> Ja, der er lidt der skal fikses i vangerne og skærmkasserne før den kan gå igennem syn. Men har været ude og køre i den her i dag, og bortset fra mangel på servo og en, efter nutidens standarder, meget tung kobling, er det jo en herlig bil... Kører glimrende og lyder meget pålidelig...

Så nu står den ude i indkørslen, den skal ned til mekanikeren i morgen, og hvis han kan gi en ordentlig pris på at klargøre den til syn, kan jeg også skrive bilejer på visitkortet ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2004 - 21:01 #6
Min egen 245´er har uden de store problemer rundet 335000 km. Den er fra 83, og er således nogenlunde sammenlignelig.

Modelårrækkens suværent største problem er rust - som for alle biler der kører i Danmark, i øvrigt. I vangerne dukker den først op på de lodrette flader op imod undervognen, og specielt på de bagerste. Det sniger sig gerne op under undervognsbehandlingen. Hvis der er rust her, er det faktisk ikke så godt, men er det begyndende overfladerust er det vel til at klare. Men for kr. 3000,- er det altså ikke ret meget man får lavet af den slags, og hvis du planlægger at køre blien mere end 2 år (4 hvis du er heldig), skal du være 100% sikker på at det bliver lavet ordentligt.

Men hvis du der ud over ikke er bekendt med "fejl" på bilen, er der det formentlig heller ikke.

Der sidder en utrolig masse finesser som sæde/sele indikator, pære gået indikator, evt. kørelys m.m., og disse vil formentlig være defekte. Men det er bestemt ting der kan undværes, så glæd dig hvis de virker, og gør de ikke - ligegyldigt.

Blæseren kan ganske rigtigt være noget af et problem - men det er primært fordi motoren, så snart den er slidt, skraber på i sidekassen af huset. Det giver en irriterende larm. Ligeledes er der åbent direkte, så blade og al muligt andet rart snask kan falde ned i. Det slog min blæser ihjel for nogle år siden, da den simpelthen blev blokeret. En ny uoriginal blæser koster en tusse, og et brugt varmeapperat med alt incl. koster det samme. Og her brændte jeg mig, for jeg købte en brugt der larmer som ind i h....


ABS og airbags finder du ikke i standard modellerne, og så vidt jeg husker kom airbags først omkring modelår 88/89. Men ellers er selve modellen jo stadig kåret som den mest sikre i både 70 og 80´erne, netop p.g.a. de kraftige rør i dørene og deformeringszoner. Der er derfor ikke grundt til at afvælge bilen p.g.a. sikkerhed.

Førersædet kan være voldsomt slidt, og det er næsten umuligt at få fat på et ordentligt sæde brugt. Er selve konstruktionen stadig ok, så sæt et betræk på, i stedet for at lede efter nyt.

Gearkassen - hvis det er en 4-trins, er det småskidt. Den er træls at køre længere ture i, men det er omvendt dyrt at få langt en 5-trins i.

Og så til det værste, som Bredker nævner.

Den er dyr. Den er meget meget dyr for en førstegangsbillist.

Personligt kunne jeg næsten høre kasseapperatet, da jeg i 96 ringede til forsikringen for første gang:

Volvo - (Høj nyværdi), kling.....
2,1 liters motor (min er oven i købet 2,3), kling (stor motor=racervogn - de har aldrig kørt sådan en model)
Ung mand - kling.
Hængertræk? - kling.
Og så bor jeg så i 2300S, og fik oplyst at så kunne jeg heller ikke gøre flere ting for at gøre forsikringen dyr.

Og vægtafgiften er bestemt heller ikke billig.

Og med benzinpriserne - uhauha. Min ny byttermotor ligger på 10km/l, men er det en rigtig gammeldags B21A motor du har, ligger den formentlig på 7-8 km/l. Det bliver også dyrt i længden.

Når advarslerne så er givet, så er det altså også en dejlig bil. Og som du selv skriver, kan man bare hælde folk og bagage i. Motoren skal nok sørge for at få det frem.

Slutteligt vil jeg da lige nævne www.volvoentusiasterne.dk - en klub for folk med volvoer. Der er ofte tips at hente, foruden at medlemmerne sælger diverse reservedele til hinanden.

Held og lykke...
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
25. maj 2004 - 23:48 #7
ole madsen >> Tak for dit fyldestgørende svar. På mange punkter kan jeg genkende det, du siger.
Mht. rusten, er der ikke faretruende meget, men noget, i venstre side, som selvfølgelig skal fikses inden syn. Vi har været meget heldige at finde en dygtig mekaniker, som kan gøre det til en yderst favorabel pris.
Vi køber bilen af en vi kender meget godt, og som selv har haft den de sidste to år (og i øvrigt er veteranbilsentusiast), og kan dermed roligt stole på, at der ikke er fejet noget ind under gulvtæppet. Bilen har ikke nogle alvorlige fejl som sådan. Tændingen skal justeres lidt, koblingskablet kunne godt trænge til lidt smørelse og nogle andre småting. Men de (herlige) tekniske finesser, som du også nævner, dvs. sæde/sele-sensorer, lysalarm, nøglealarm, død-pære-alarm osv. fungerer 100%.
Gearkassen har 4 gear, ja, og det er selvfølgelig ikke det samme som at køre rundt i forældrenes nye Opel - men håber på at jeg vænner mig til det...
Blæseren og varmeapparatet fungerer upåklageligt, og, efter forholdene, meget støjsvagt. Ligeledes er alle sæder i god stand. De er selvfølgelig slidte, men det er faktisk ikke nemt at se på betrækket.
Så det er altså en rigtig god, gammel, robust bil. Og så kommer vi til det med prisen:

Forsikringen er dyr, ja. Jeg er førstegangsbilist, og dermed automatisk syndebuk hos de fleste større forsikringsselskaber. Har dog fundet ud af, at når bilen først er tilpas gammel, gør det ikke den store forskel mht. model. Så det er jo bare om at kaste sig ud i det, og så få noget anciennitet. Det billigste jeg har fået tilbudt er hos alm. Brand, det er, om ikke billigt, så i hvert fald medgørligt.
Og selvfølgelig ligger benzinøkonomi og vægtafgift i den grimme ende.

Men har lige fået bil, mekanikerregning osv. i fødselsdagsgave, så mon ikke det går ;-)
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
31. maj 2004 - 17:39 #8
ole_madsen >> Har du lyst til at lægge et svar, så får du og nanoq point...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. maj 2004 - 22:43 #9
Joda. Og så tillykke med den...
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester