Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 11:22 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

XP blev pludselig meget langsom!

Min kærestes Dell inspiron 2650 fik en fejlmeddelelse ved startup i går (d.20/5-04) (ved ikke hvad det var :( ) og har været meget langsom siden da, specielt i startup'en.
Jeg har
a) scannet efter vira med norton 2003,
b) scannet efter spyware med spybot,
c) scannet hardisken for fejl (under c: egenskaber).

Jeg har ikke fundet noget, men tror fejlen ligger i reg. databasen, men ved det ikke.
1. Er der noggen gode programmer til at tjekke hele pc,en incl. reg. databasen?
2. Er der nogen der har en idé om hvad jeg kan gøre?

Her er et udprint af HijackThis:

"Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 11:08:54, on 21-05-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Winamp3\winampa.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnf.exe
C:\WINDOWS\System32\hphmon04.exe
C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb05.exe
C:\Programmer\Dell\AccessDirect\dadapp.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\WINDOWS\System32\carpserv.exe
C:\Programmer\Dell\AccessDirect\DadTray.exe
C:\Programmer\Adaptec\Easy CD Creator 5\DirectCD\DirectCD.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Digital Line Detect\DLG.exe
C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\Documents and Settings\Sabina\Skrivebord\hijackthis.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.euro.dell.com/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,Shellnext = http://www.euro.dell.com/
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\Programmer\Spybot - Search & Destroy\SDHelper.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] "C:\Programmer\Winamp3\winampa.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Share-to-Web Namespace Daemon] C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [HPHUPD04] "C:\Programmer\HP Photosmart 11\hphinstall\UniPatch\hphupd04.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [HPHmon04] C:\WINDOWS\System32\hphmon04.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] C:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb05.exe
O4 - HKLM\..\Run: [DadApp] C:\Programmer\Dell\AccessDirect\dadapp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccRegVfy] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccRegVfy.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [CARPService] carpserv.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AdaptecDirectCD] "C:\Programmer\Adaptec\Easy CD Creator 5\DirectCD\DirectCD.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /installquiet
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O4 - Global Startup: Digital Line Detect.lnk = ?
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~3\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
O16 - DPF: {74D05D43-3236-11D4-BDCD-00C04F9A3B61} (HouseCall Control) - http://a840.g.akamai.net/7/840/537/2004033001/housecall.antivirus.com/housecall/xscan53.cab
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?38127.1943287037
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab"
Avatar billede magictouch Nybegynder
21. maj 2004 - 11:28 #1
Der er ikke noget i loggen, der indikerer en sådan "fejl"
Har du mulighed for systemgendannelse?
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 11:34 #2
nej desværre ... :(
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2004 - 11:35 #3
Fejl i systemfiler kan rettes med SFC fra Kommandoprompt.
Du skal bruge din Windows XP/2000 CD, sæt den i drevet og luk menuen når den kommer frem. Gå til Kør og tast cmd, når du er i kommandoprompten taster du sfc /scannow. Bemærk mellemrum mellem sfc og skråstregen.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 11:39 #4
Check din dma.. fordi, når pcén går ned, kan xp finde på at sætte hastigheden på drevet ned, for at forhindre fejl igen, efter 6 crc fejl, el. lign. er du nede på pio.
Jubii for xp..NOT

Løsninger er at slette dine ide kannaler i enhedshåndtering under ide ata/atapi controller  >> http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/IDE-DMA.mspx
Det er en god ide, at hente en ny ide driver, før du sletter. Og jeg vil andbefale at man installere den nye driver først, for at se om det hjælper på problemet.
Tit er der tools der fortæller hvilken hastighed hdén kan kører m.m..

http://www.sis.com/
http://www.intel.com/
Avatar billede 2903jb Nybegynder
21. maj 2004 - 11:42 #5
bare en lille note , så behøver du ikke åbne en kommandoprompt for at gøre det, du kan bare trykke start og så kør, og der skrive sfc /scannow
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2004 - 11:42 #6
Du kan også forsøge med >Microsoft Bootvis< - har ikke lige linket til den, men forsøg at finde den her på eksperten
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 11:46 #7
ja, man kan også lige scandiske og defragmentere..??
Og meget mere se her >> http://fp.tiscali.dk/fpe6x100713/guider/er%20computeren%20langsom.htm
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2004 - 11:47 #8
Og her er noget til det formål. (hvis det kan hjælpe)
"Microsoft performance trace visualization tool for use with Windows XP systems.
Fra spm. 472396

Note:  This version of BootVis.exe is compatible with the final release of Windows XP (build 2600) and resolves a compatibility issue when using third-party IDE drivers."

http://download.microsoft.com/download/whistler/BTV/1.0/WXP/EN-US/BootVis-Tool.exe
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 12:00 #9
Har kørt bootvis, regclean, opdateret nvidia driver, har været inde i msconfig -> start og fjernet alle flueben (ændrede ikke hastigheden ved startup) kører lige nu sfc /scannow...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 12:03 #10
det kan godt tage lidt tid,..

Men check lige din DMA 1...
Har du har Nero, så prøv at checke hastigheden, i filer/indstilliger/cachegem/test drevhastigheder.
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 12:08 #11
Der kommer desuden en svag hyletone, i ca. 40 sec. ad gangen, fra pc'en når man starter. Den holder op efter nogle minutter ??
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 12:10 #12
sfc /scannow sluttede uden noget resultet ... får man ikke det?? Programmet lukkede bare!?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 12:14 #13
det kan skærmen.. ellers find ud af hvor det kommer fra.??
Men der er masser af tips i mit tidligere link.. har du prøvet noget af det.??
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 12:19 #14
Er ved at køre "diskfragmentering", har kørt scandisk. Men jeg kan ikke helt finde ud af at at checke dma ?? har ikke nero!
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 12:24 #15
højreklik på denne computer(win+pause)/hardware/enhedshåndtering/IDE ata-atapi-controller/..klik på Primæry/avanceret indstillinger.

Derefter kan checke det på samme måde i secondary.
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 12:36 #16
Overførselstilstand: DMA, hvis den er tilgængelig. (for alle)
Primær IDE:
Enhed 0 - Nuværende overførselstid: Ultra DMA-tilstand 5
Enhed 1 - Nuværende overførselstid: ikke tilgængelig
Sekundær IDE
Enhed 0 - Nuværende overførselstid: Ultra DMA-tilstand 2
Enhed 1 - Nuværende overførselstid: ikke tilgængelig
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 12:49 #17
så er det ikke hdén, som sidder på det 2. ide-stik..??? den kører kun UDMA 2.. kan den ikke kører UDMA 5..??

Prøv at følge vejledningen >>http://fp.tiscali.dk/fpe6x100713/guider/Langsom%20computer2.htm
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 13:03 #18
Har sammenlignet med min Dell dimension 4550 og her er indstillingerne de samme DMA...
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 13:06 #19
Har kigget på linksene ang. DMA, men  pc'en er jo ikke sat til at køre PIO så der burde ikke være nogen problemer her !!??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 13:09 #20
du kan altid hente everest det kan fortælle dig om den hd, kører i korrekte hastighed..??
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 13:14 #21
ps:  tryk på lager, derefter ATA.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 13:19 #22
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 13:36 #23
Her er resultatet fra Everest... synes det ser fint ud (max DMA = aktiv DMA)...

--------[ ATA ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

  [ IC25N030ATCS04-0 (CSH305DADP6MBB) ]

    ATA Enheds Egenskaber:
      Model ID                                          IC25N030ATCS04-0
      Serie Nummer                                      CSH305DADP6MBB
      Revision                                          CA3OA72A
      Parametre                                        58140 cylindre, 16 hoveder, 63 sektorer pr spor, 512 bytes pr sektor
      LBA Sektorer                                      58605120
      Buffer                                            1768 KB (Dual Ported, Read Ahead)
      Multi Sektorer                                    16
      ECC Bytes                                        4
      Max. PIO Overførsels Tilstand                    PIO 4
      Max. UDMA Overførsels Tilstand                    UDMA 5 (ATA-100)
      Aktiv UDMA Overførsels Tilstand                  UDMA 5 (ATA-100)
      Uformatteret Kapacitet                            28616 MB

    ATA Enheds Karakteristikker:
      SMART                                            Understøttet
      Sikkerheds Tilstand                              Understøttet
      Energi Styring                                    Understøttet
      Avancerede Strøm Spare Funktioner                Understøttet
      Skriv Cache                                      Understøttet
      Host Protected Area                              Understøttet
      Power-Up In Standby                              Understøttet
      Automatic Acoustic Management                    Ikke Understøttet
      48-bit LBA                                        Ikke Understøttet
      Device Configuration Overlay                      Understøttet

    ATA Enhed Fysisk Information:
      Producent                                        IBM
      Harddisk Familie                                  Travelstar 40GN
      Kode Navn                                        Cascade
      Form Faktor                                      2.5"
      Formatteret Kapacitet                            30 GB
      Diske                                            2
      Antal Plader                                      3
      Fysisk Størrelse                                  100 x 70 x 9.5 mm
      Max. Vægt                                        99 g
      Gennemsnitlig Tilgangstid                        7.1 ms
      Rotations Hastighed                              4200 RPM
      Max. Intern Data Hastighed                        245 Mbit/s
      Gennemsnitlig Søgetid                            12 ms
      Spor til Spor Søgning                            2.5 ms
      Fuld Søgning                                      23 ms
      Interface                                        Ultra-ATA/100
      Buffer til Vært Data Hastighed                    100 MB/s
      Buffer Størrelse                                  2 MB
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 13:51 #24
prøv en regclean >> http://download.com.com/3000-2094-881470.html?tag=list

selvom jeg tvivler på det hjælper, tror du skal igang med en repair, for at få det til at køre rigtigt..?
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 14:13 #25
Har kørt regclean, men det hjalp desværre ikke ... hvad mener du med "repair" bartfreak?? Jeg har prøvet at installere winXP som en slags repair, men det gjorde ikke noget bedre... Der er altid format c:\ men jeg synes efterhånden at det er lidt træls at skulle gøre det hver gang windows "tisser i bukserne" ;o)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
21. maj 2004 - 14:26 #26
er enig..

Skyder bare...har du evt. et gendannelsespunkt, fra da det virkede..?
Avatar billede solten Nybegynder
21. maj 2004 - 14:31 #27
Nej desværre ... det ville ellers have været dejligt. Har aldrig lavet et, ups.
Avatar billede solten Nybegynder
24. maj 2004 - 14:34 #28
Efter at have gjort alt det ovenstående lader det til at have hjulpet ... den blev langsomt bedre. Jeg ved derfor ikke om det er løst eller om det er periodisk, men tak for hjælpen ;o)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
24. maj 2004 - 14:47 #29
takker..O)