Avatar billede nvhit Nybegynder
15. februar 2001 - 00:26 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Shape tweening og action på button.

Jeg har en helt alm. shapetweening fra en circel til en firkant. Cirklen/firkanten er \"braked apart\".

Jeg har både prøvet at lave f.eks. cirklen i en alm. frame (der vel så automatisk bliver til en keyframe) og også prøvet at lave en tom keyframe og deredfter tegne cirklen i flash. Derefter går jeg ind imellem de to punkter og under frames mener jeg det er sætter jeg tweeni9ng til shape. Det der sker er at mellem de to keyframes bliver de andre frames grønne, men der er ingen pil.
Hvad kan det være?

Desuden har jeg i samme lille test-fla en knap som jeg vil give en goto and play action, men hvis jeg går ind i symboladitoren og højreklikker på downbilledet, kommer actions frem, men men der er ikke mulighed for at vælge nogen actions - kun den nederste række med object (mener jeg det er ) er det muligt at vælge.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. februar 2001 - 00:46 #1
Den grønne stiplede linie antyder at du har gjort noget forkert, men det havde du nok gættet.

1. Lav en cirkel i frame1.
2. Højreklik og indsæt nu en tom Keyframe i f.eks frame10.
3. Lav så en firkant i frame10.
4. Gå i panels/frame/tweening og vælg så Shape Tween.

Nu skulle den være i vinkel.

Markér din knap - højreklik og vælg så actions. Du skal ikke ind og editere i selve knappen.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. februar 2001 - 02:53 #2
Husk at du ikke kan Shape Tweene mellem tekst/symboler uden at lave en \"break Apart\" ctrl+b

/Nikolaj
Avatar billede goet Nybegynder
15. februar 2001 - 10:24 #3
Du skal give dine knapper actions på scenen, og ikke i selve knapsymbolet. vælg knappen på scenen, og vær sikker på der er en blå streg rundt om netop den, ellers kan du være kommet til at vælge enten framen, eller flere symboler samtidig, hvis de er placeret i samme frame.
Avatar billede nvhit Nybegynder
16. februar 2001 - 13:17 #4
Tak, nu virker det.

Jeg syntes nu, at jeg havde prøvet begge dele, men åbenbart ikke.

Kan det være at jeg havde lavet et tom keyframe i første frame inden jeg lavede cirklen?

Eller måske drag\'ede jeg den firkant som Flash 5 laver (hvad er det iøvrigt - flash 4 lavede den vist ikke?) når en keyframe ender. Den dragede jeg hen til f.eks. frame 10 inden jeg indsatte en tom keyframe osv - kan det være det?

Og den action på knappen - ja den simple fejl begår jeg nok ikke igen.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. februar 2001 - 13:22 #5
Det lyder sandsynligt at din tomme keyframe har spillet dig et puds.

Det er rigtigt at Flash 5 angiver keyframes på en anden måde end flash 4 - Personligt har jeg endnu ikke fundet den store fordel i at de har lavet det om.

/Nikolaj