Avatar billede aske000 Nybegynder
18. maj 2004 - 10:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Servers ip udenfor router?

Jeg har siddet og lavet en server på min egen computer - men jeg kan kun logge på med mit ftp-program når jeg bruger lokal ip.

Vi har nemlig en router (192.168.2.1) og min computer har 192.168.2.2 - og når jeg logger på sidstnævnte (ftp://192.168.2.2:21) virker alt godt, men hvis jeg vil logge på over nettet (80.161.116.43) siger den at den ikke kan finde servere.

Jeg fatter godt at den får fat i min router først, men eftersom jeg har instillet routeren til at sætte min computer som hoved-computer eller "udenfor routeren". så burde den da sende folk der prøver at få fat på 80.161.116.43 videre til mig på 192.168.2.2?

Handler det bare om at jeg skal skrive noget andet når jeg logger på? for eksempel ftp://80.161.116.42:192.168.2.2:21?
Avatar billede masteryeti Nybegynder
18. maj 2004 - 10:08 #1
Du skal nok ind i din router og lave noget PORT FORWARDING.
I første omgang, for at kunne få fat i din FTP server, skal du forwarde port 21.
Ind på routeren og se om du kan finde noget der hedder port forwarding eller Virual server, og sig at den skal viderestille port 21 (FTP) til Intern IP 192.168.2.2
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
18. maj 2004 - 10:12 #2
Skal lige se om jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, du har installeret en server på din PC, denne PC er placeret på et lokalt netværk, du ønsker nu at folk uden for det lokale netværk, altså internettet skal kunne logge ind på din server, er det korrekt? :)
For så skal du gøre følgende:
1. Gå ind på din router og sørge for at port 20-21 er åben både som UDP og TCP
2. Åbne din server
3. Give dine venner den ip du finder på siden her www.minip.dk (eks ftp://123.533.544.155)

PS: Du vil ikke kunne logge ind på serveren fra dit lokalnetværk.
Avatar billede masteryeti Nybegynder
18. maj 2004 - 10:21 #3
Han vil da sagtens stadig kunne logge ind på hans server fra hans lokale netværk - det er endda ligemeget om han bruger den lokale eller eksterne IP. Der kan naturligvis være noget heeeeelt specielt med lige hans router - men med de 3 forskellige jeg har testet det, har det da altid fungeret upåklageligt. Skulle der være et problem lige med den han har, kan han jo bare bruge hans Interne IP, IE : 192.168.2.2
Avatar billede aske000 Nybegynder
18. maj 2004 - 15:43 #4
Nix hjælper ikke.

Kan sagtens åbne 20-21 begge veje, men kan stadig kun logge på lokalt - jeg kan ikke åbne siden minip.dk men den ip adresse er vel bare den jeg er blevet tildelt af TDC - nemlig 80.161.116.43 ikke?
Avatar billede aske000 Nybegynder
18. maj 2004 - 15:48 #5
Men i øvrigt burde intet af dette da være muligt når jeg vælger DMZ?

Og andre programmer som eMule hvor det også kræves at jeg åbner forskellige porte virker problemfrit så længe DMZ er valgt og viderestillet til min lokale ip.

"The DMZ feature allows you to specify one computer on your network to be placed outside of the NAT firewall. This may be necessary if the NAT feature is causing problems with an application such as a game or video conferencing application. Use this feature on a temporary basis. The computer in the DMZ is not protected from hacker attacks. To put a computer in the DMZ, enter the last digits of its IP address in the field below and select "Enable". Click "Submit" for the change to take effect. More Info"
Avatar billede aske000 Nybegynder
18. maj 2004 - 15:49 #6
Dette er ikke et problem med Serverprogrammet som i øvrigt er BlackMoom, da jeg også havde et andet program hvor det samme var tilfældet.
Avatar billede nik- Nybegynder
18. maj 2004 - 17:54 #7
Der er da en FTP server der svarer på den IP du angiver. Det da *noget*
Prøv at tilgå den fra internettet (eller oplys et brugernavn/password) og se hvad FTP klienten siger når det fyrer PASV kommandoen af. Hvis det går istå hér, skal du nok kikke på firewall og se om den har en FTP helper (den skal vide hvide port klienten tilgår serveren med) - ELLER konfigurere FTP serveren til nogle specifikke porte og så åbne for dem i firwall'en.
Avatar billede aske000 Nybegynder
18. maj 2004 - 18:08 #8
Jeg har prøvet med andre porte - hjalp ikke. Jeg har ikke nogen firewall. Hvordan skal jeg kunne taste brugernavn/kode når jeg ikke kan forbinde mig med serveren?

Kan stadig godt forbinde og logge på den lokalt.

Måske er grunden til at jeg ikke kan forbinde mig til den over internettet at jeg selv er med i netværket? Gider en eller anden at logge på ftp://80.161.116.43? Brugernavnet er test og koden 000.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
18. maj 2004 - 18:15 #9
Virker da helt fint, hvad er problemet :D
Der ligger en fil i mappen, der hedder "tak for hjælpen.txt" :D
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
18. maj 2004 - 18:16 #10
Hvad var problemet ;)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
18. maj 2004 - 18:18 #11
og ja, som tidligere skrevet kan det skyldes at du selv er en del af dit LAN :)
kilde:
Afvist svar: spiritusanta
:)
Avatar billede aske000 Nybegynder
18. maj 2004 - 18:19 #12
Cool tak for hjælpen.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
18. maj 2004 - 18:20 #13
Var så lidt :)