Avatar billede rastamand Nybegynder
17. maj 2004 - 11:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Oprette VPN forbindelse

Jeg er ved at opsætte en ny VPN forbindelse på win2k maskine med ADSL forbindelse. Men når jeg vil oprette en ny forbindelse via netværksforbindelse wizarden, er VPN muligheden ikke tilgængelig!! Jeg har Microsoft klient program på maskinen. Er administrator og div. service packs.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2004 - 14:55 #1
Er der installeret netværk via modem på maskinen ?
Såvidt jeg husker hører de 2 sammen.
Avatar billede rastamand Nybegynder
17. maj 2004 - 15:39 #2
nej. men man må da også kunne forbinde via ADSL? ikke fordi jeg ved det..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2004 - 16:07 #3
Jo, det har du ret i. Jeg gør det selv, men jeg mener at netværk via modem og vpn klienten er en samlet pakke, så hvis du ikke har netværk via modem installeret, har du heller ikke vpn. Men jeg er altså heller ikke sikker *s*
Avatar billede rastamand Nybegynder
17. maj 2004 - 16:34 #4
vil det så sige at man kun kan oprette VPN forbindelse via modem eller hvordan?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2004 - 16:39 #5
Nej. Jeg har en forbindelse til mit arbejde via ganske alm. netkort og ADSL, så modem'et er ikke nødvendigt.
Men historisk set har de 2 ting altid hørt sammen når vi snakker Microsoft. I gamle dage skrev man blot ipaddressen på modtageren, der hvor man skulle skrive tlf nummeret på en opkaldsforbindelse, og når man skulle vælge modem, valgte man så vpn-enheden. Det er derfor jeg hælder til at netværk via modem skal være installeret for at man får lov til at lave vpn-forbindelser.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2004 - 16:46 #6
Faktisk spørger guiden også efter om det skal være en opkaldsforbindelse (modem) eller vpn når man kører guiden og vælger "Forbindelse til arbejdspladsen...", så de hører stadig sammen
Avatar billede rastamand Nybegynder
17. maj 2004 - 17:32 #7
Jeg vælger Netværks- og opkaldsforbindelser via kontrolpanel. Derefter åbner en Modemopsæt wizard, hvorefter jeg annullere 3 gange og kommer til netværkforbindelses wizard. Det er her at VPN muligheden ikke er tilgængelig, faktisk kan jeg kun oprette en modemforbindelse, eller sætte min computer om som server for andre maskiner..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2004 - 18:10 #8
He he, har lige set din fejl på en 2000 server, og fixet var simpelt.
Lad være med at annullere i modemopsæt wizard'en. Skriv istedet noget ind, ligemeget hvad. Derefter vil vpn'en være tilgængelig.
Avatar billede rastamand Nybegynder
18. maj 2004 - 00:51 #9
tak for din tålmodighed og hjælp. temmelig ulogisk fremgangsmåde.. Jeg kan se din pointe mht modem/vpn sammenhæng.
Avatar billede rastamand Nybegynder
18. maj 2004 - 00:51 #10
fik jeg sagt at det virker.. :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. maj 2004 - 07:37 #11
Takker for point :-)