Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 12:53 Der er 18 kommentarer

Disk læsnings fejl

I aftes, da jeg sad ved min PC, bemærkede jeg ligesom nogle små bankelyde
I dag ville jeg så åbne et dokument, det kunne pc en ikke
cdn lukkede så ned. - jeg startede pc igen, også kom den med en fejl angående windows 2000 root 32 exe et eller andet ??
Når jeg starter op kommer den ud til søger booet record, og så går den over og viser disklæsningsfejl.
HVAD er der gået galt, er der nogen der kan hjælpe mig her, jeg ikke nogen start diskette
OG ER ikke meget kendt med det rent tekniske
Jeg har windows 2000 prof.
HÅBER i kan komme med en løsning.
Det er en ældre PC jeg har jeg skriver dette fra
Den har windows 98, så jeg kan vel ikke lave en startdiskette fra denne til windows 2000 ??
Tak Anne
Avatar billede mini-me Nybegynder
16. maj 2004 - 12:56 #1
Hej Anne,

Det lyder som om at din harddisk er ved at gå sig en tur... en god ide ville være at sætte en ny i, og dernæst installere et OS på denne. Hernæst sætter du din gamle disk i som slave booter op på den nye og så begynder du ellers at kopiere alle de nødvendige data fra den gamle harddisk over på den ny.
På denne måde kan du evt. nå at redde nogle data fra din gamle harddisk.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
16. maj 2004 - 12:57 #2
Nej, du kan ikke lave en bootdisk på '98 maskinen, men det er nu også nemmere at sætte 2000 skiven i og boote på den. Hvad angår din harddisk kan det meget vel være et sidste farvel. Snøft. Bankelyde og alskens læse fejl er ikke noget godt tegn. Prøv at boote på din 2000 skive og se om installationsprogrammet kan se harddisken. Og check om bios finder noget. Kommer umiddelbart efter ram optællingen.
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 13:59 #3
Jeg ville nu ikke være så nervøs hvis et kun er læsefejl, da de ofte kan redes, men de bankelyde tyder på den er ved at stå af.

Har selv en der ligger her ved siden af mig som banker (heldigvis ikke min) og den er umulig at komme i kontakt med, da ejeren brugte den så længe så muligt da den virkede ind imellem, såååå skynd dig at få en ny disk og kopierrer alt det over du kan (brug flyt i stedet for kopier) og når den er færdig så genstart og prøv igen - bliver der ved med at være filer der ikke kommer over så prøv en 10 gange med genstart imellem så du får så meget som muligt med.....

Hent evt. Windows Commander på http://tdconline.tucows.com/preview/195854.html og brug den til at flytte filer med, da den ikke stopper flyt/kopieringen fordi der er en fil den ikke kan læse, der vælger man bare næste file og så fortsætter den.....

Hvad OS angår kan du som hottapole skriver ikke lave en win98 bootdisk med en win2000, men du kan hente en winME bootdisk her den kan du boote på hvis det er du får brug for det : http://www.putergeek.com/downloads/popup_winme_startup.htm

Men nummer 1 vil være at få en ny HD i og så installer den win2k du har :)

Held og lykke med det :)

/Tubber
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 14:59 #4
jeg har  taget filen den fil ned du anbefalede win start / den ligger nu på et A drev, har indlæst den i forbindelse med opstart - nu skríver den så mangler NTLDR - Hvad nu ???
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 14:59 #5
Foresten jeg har 2 hardiske i PC en på 2x 40GB
Hvordan finder jeg udaf, hvilken det er galt med. ??
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 15:06 #6
Nu skriver den
denne fil er beskadiget eller mangler<windoows2000root>\system32\ntoskrn1.exe.
siger det jer noget ???????
Er der kun en løsning nu, og det er at gå til forhandleren med pc en ??
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 15:34 #7
Hvis den skriver den mangler NTLDR så prøver den at kører et NT baseret styrer system, f.eks. Win2000

Kan du boote på din win2k ?

Så kan du boote op og starte installationen af win2k, der vælger du så du vil installere en ny win2k og følger guiden, får du muligheden for at reperere senere så vælg den, så geninstallere den windows2000 som den var, dog uden drivere......

Men du skriver du har 2 harddiske, så byt rundt på den så slave bliver til master og master til slave, for så gør du den "raske" disk til system disk, og så installere du win2k på den og installere derefter windows commander og får kopieret de filer over du nu kan inden disken dør helt.

Når du bytter diskene (hvis de sidder på samme flad kabel), så skal du bare flytte jumperne på disken, der er som regle en lille tegning der viser hvad der er hvad.

Sidder de på hvert sit kabel skal du flytte kablerne OG chekke jumperne om de står som master begge 2.

Ang. den fil (winME bootdisk) så skulle den køres i windows for at lave den winME bootdisk

/Tubber
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 15:41 #8
De sidder på hver sit flade kabel, og er det kun dem jeg skal bytte om på, eller skal jeg også gøre noget ved dem med de mange farvet ledninger i
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 16:05 #9
kun fladkablerne

Det nemmeste er at bytte dem på bundkortet
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 16:37 #10
Har forsøgt, men det gav ikke noget, da den bad om en boet - byttet tilbage igen
Har nu fundet min ver.2000 prof - isat denne filer indlæst
skal jeg nu vælge reparere - eller genindlæs ??
hvis det ikke fungere, skal jeg så bytte om på kablerne og få  den ny hardisk boot med windows 2000 ???
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 16:43 #11
Det optimale vil være at bytte dem så den defekte bliver HD2 og så den der virker bliver HD1 og så installere en frisk windows 2000 på den så du kan få filerne fra den defekte HD over på den "raske".....
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 16:46 #12
men ellers genindlæs.....
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 17:18 #13
Hvis det lykkedes at ændre på de 2 hard diske, kan jeg så bare flytte alle de programmer jeg har i C over på D hardisk, og er der andet jeg skal gøre ???
Tubber du skal have tusind tak, for din tid du anvender her.
Jeg er 55 år og selvfølgelig ikke kendt med alle de pc sprog i anvender.
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 17:43 #14
nu er jeg ved opsætning, og kommer ind i et billede, der siger om jeg vil slette
eller oprette
Nu står jeg med to harddikse en med meget lidt plads og den anden med meget

C drev skal jeg trykke L her for at slette, og hvis jeg gør det - hvad sker der så - bliver allle mine data væk på C drevet ??

O for at oprette på ledigt partition ( mit D rev )

Hvad nu
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 18:57 #15
Du burde kunne vælge en eksisterende, men prøv opret du skal i hver tilfælde ikke vælge slette.....
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 20:10 #16
jeg opgiver nu- intet vil lykkedes - men Tak for din indsats
Jeg må aflevere min pc - desværre  - dette er aldrig sket før
trods det, at jeg har ejet 4 stk pc, denne er kun 2,5 år gl.
du skal selvfølgelige have din point- hvor er det man giver disse ??
anne
Avatar billede tubber Juniormester
16. maj 2004 - 20:49 #17
Behold dine point :) du fik jo ikke løst dit problem :)

Så hellere lidt karma for indsatsen :) og gem pointene til du evt. får nyt problem :)
Avatar billede foxterrier Nybegynder
16. maj 2004 - 23:09 #18
hej igen

et havde jeg gjort imens du besvarede sidste indlæg