Avatar billede montimer Nybegynder
15. maj 2004 - 02:22 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Oracle database cluster

Jeg har to server med Redhat Linux, og vil prøve at lave en Oracle 10g cluster med disse to, er der nogen der kan hjælpe mig med at vælge de rigtige ting jeg skal bruge og som kan downloades hos oracle: http://otn.oracle.com/software/products/database/oracle10g/index.html

Eventuelt hvor jeg kan finde dokumentation? eller forklare mig hvordan jeg skal gøre det?
Avatar billede jgammelg Nybegynder
16. maj 2004 - 01:01 #1
Først skal du bestemme dig for, om du vil bruge raw devices eller Oracle Cluster File System (OCFS), OCFS er nemmere at administrere, men 2 + 5% langsomere... Jeg er selv igang med at bygge et grid i øjeblikket... Jeg har valgt at bruge raw devices for ikke at skulle installere mere software end højest nødvendigt. Måske jeg ændrer mening senere :-)
Alt nødvendig software kan downloades fra www.oracle.com
Først skal du installere 10g CRS ( Cluster Ready Services ), det konfigurerer private og public network, og opretter et cluster quorom på en shared disk (raw device i mit tilfælde ). Du kører installationen på en server, and det bliver automatisk installeret på nr. 2 (osv, hvis dit cluster er størrer end 2 servere). Det er vigtig at du konfigurerer SSH først, so host1 kan ssh til host1(sig selv) og host2, og host2 kan ssh til host1 og host2(sig selv).
Når du har installeret CRS, skal du installerer 10g Oracle Database software. Det er nemmest ikke at oprette en database igennem installationen... igen, hele installationen bliver kopieret til alle "medlemmer" af clusteret.

Jeg håber det giver dig en ide om processes.

mvh Jimmy
Avatar billede montimer Nybegynder
19. maj 2004 - 16:32 #2
Hvad med RAC (Real application cluster) er det ikke et alternativ?
Avatar billede jgammelg Nybegynder
19. maj 2004 - 16:56 #3
hvis du "kun" installerer database servere er det, hvad man kalder 10G RAC
Avatar billede montimer Nybegynder
19. maj 2004 - 17:03 #4
er det muligt at du kun være lidt mere specifik med at sige "kun"
Avatar billede jgammelg Nybegynder
19. maj 2004 - 17:09 #5
yep, På et GRID vil du blandt andet også være i stand til at køre 10G Application Server. Database serverne (eller database clusteret) på Grid'et bliver kaldet 10G RAC.