Avatar billede philipk Nybegynder
10. maj 2004 - 11:29 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Er AMD 1700+ den samme som 2000+?

jeg har lige købt en pc hos B.J.Trading
Problemet er at vi aftalte en pc (hvad der også står på fakturaen) med en AMD 2000+ CPU.
Men da jeg fik den, opdagede jeg (efter ca. 9 dage) ved hjælp af Aida, at der "kun" sidder en 1700+ i maskinen.
Jeg ringede så til dem, og de siger at det "bare" er frontside bussen (eller hvad det nu hed), som skal sættes op. 0g yderligere sagde de at "det er den samme CPU".
Er det rigtigt?
Men er det ikke overclokking? Det er jeg ikke interesseret i (pga. de farer det medfører).
Jeg var engang inde på et DANSK site (er ikke god til udenby'sk), hvor CPU'erne var beskrevet, men jeg kan ikke finde siten igen (eller noget tilsvarende, idet de alle - jeg finder - handler om 3200+
Avatar billede philipk Nybegynder
10. maj 2004 - 11:31 #1
Glemte at fortælle at den hedder: AMD mobile 4 1700+
Avatar billede ird Praktikant
10. maj 2004 - 11:31 #2
Nej selvfølgelig er det ikke det samme :))
Avatar billede ird Praktikant
10. maj 2004 - 11:32 #3
Står din fsb som den skal?
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. maj 2004 - 11:35 #4
Du kan se på stemplet på CPU'en, om det er den ene eller den anden type. Jeg skal ikke afgøre, om man kan få software, der kan læse det ud.

Jeg er ikke med på "AMD vognen" så jeg kender ikke lige de faktisk hastigheder på XP processorerne (en 1700+ kører jo med en lavere hastighed), men det skal nok passe, at FSB'en står forkert (ex. til 100MHz i stedet for 133Mhz).

De to processorer er abolut ikke ens, men mon ikke bare at supporteren har udtrykt sig lidt uforståeligt? (... hvis han da ikke bare var komplet uduelig :-p)
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. maj 2004 - 11:35 #5
Prøv evt. CPUid: http://www.cpuid.com/
Avatar billede ird Praktikant
10. maj 2004 - 11:48 #6
Lige mine ord jpvj :)
Avatar billede philipk Nybegynder
10. maj 2004 - 12:10 #7
Aner ikke om min fsb står korrekt, hvor finder jeg den? hvordan kan jeg se det?
altså, er det på selve hardwaren eller er det et stykke software der kan fortælle det?
Avatar billede humpfrey Nybegynder
10. maj 2004 - 12:37 #8
som jpvj siger, står der et stempel på overfladen af din cpu. Men hvis de har brugt kølepasta i stedet for en "cobbershim" ( en lille kobberplade der overfører varmen fra din cpu til køleren) så er der stor sandsymlighed for at kølepastaeen opløser det stempel så det bliver ulæseligt ( hvis det når at brænde sig fast). Og jo efter min forståelse er det overclocking de har anvendt sig af, hvis det virkelig passer at det kun er en amd 1700+ (det er den jeg har, og det står med stempel på). Pil køleren forsigtigt af (strømmen skal selvfølgelig være taget fra, altså stikket taget ud), rør ved en metaldel på en radiator eller en vandhane, så bliver du afladet for statisk elektricitet) (f.eks. hvis i har gulvtæppe af kunsstof, og du går med kunsstof hjemmesko, kan man være statisk opladet). Så sidder der en lille vippearm, du vipper helt op i lodret position, og nu skulle din cpu være lige til at pille ud.
Avatar billede fenrisulven Nybegynder
10. maj 2004 - 13:26 #9
Men.... hvis det er en AMD XP 1700+ processor du har i din maskine svarer den til en almindelig 2000 Mhz processor.
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2004 - 14:05 #10
Den eneste måde du kan identificere hvilken CPU der sidder i, er ved at pille køleren af. Software programmerne aflæser kun multiplier og FSB, og gætter sig til hvilken CPU det er, og hvis de ikke er indstillet korrekt i BIOS gætter de forkert. Her er et billede af en XP2500 http://home.tiscali.dk/behjm/billeder/Barton%20XP2500%20103_0389.JPG

humpfrey -> Som man kan se sidder stemplet ikke på kernen, så man kan sagtens se det. Og så er det noget sludder at sammenligne kølepasta med kobbershim, de tjener 2 forskellige formål.

Jeg har flere gange handlet med BJ trading uden problemer, så jeg tror næppe de har snydt dig. Den er sikkert bare indstillet forkert.

Hent CPU-Z og fortæl hvad den siger, det kan måske hjælpe.
Name ?
Codename?
Voltage ?
Multiplier ?
FSB ?
Bundkort?
Avatar billede philipk Nybegynder
10. maj 2004 - 16:42 #11
Her er hvad CPU-Z sagde:
CPU(s)  Number of CPUs 1
Name AMD Athlon 4
Code Name Palomino
Specification mobile AMD Athlon(tm) 4 1700+
Family / Model / Stepping 6 6 2
Extended Family / Model 7 6
Package Socket A
Core Stepping A5
Technology 0.18 µ
Supported Instructions Sets MMX, Extended MMX, 3DNow!, Extended 3DNow!, SSE
CPU Clock Speed 1466.8 MHz
Clock multiplier x 11.0
Front Side Bus Frequency 133.3 MHz
Bus Speed 266.7 MHz
L1 Data Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L1 Instruction Cache 64 KBytes, 2-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Cache 256 KBytes, 16-way set associative, 64 Bytes line size
L2 Speed 1466.8 MHz (Full)
L2 Location On Chip
L2 Data Prefetch Logic yes
L2 Bus Width 64 bits

Mainboard and chipset  Motherboard manufacturer ECS
Motherboard model K7S7AG, 1.0
BIOS vendor American Megatrends Inc. BIOS revision 07.00T
BIOS release date 04/02/01
Sensor chip IT 0

Memory  Software
Windows version Microsoft Windows 98 SEunknown

Er jeg blevet snydt?
Tak - foreløbig - for jeres gode svar, og på forhånd tak for evt. kommentarer, så vender jeg tilbage - senere - i aften  :)
Avatar billede Slettet bruger
10. maj 2004 - 17:05 #12
Palomino kernen findes i XP1500 op til XP2100, så det kan stadigvæk være en XP2000.
FSB er korrekt 133Mhz.
Enten er multiplieren sat forkert, skal være 12,5 i stedet for 11, eller også har du fået en XP1700.

Hvis du vil være HELT sikker på hvad du har, bliver du nødt til at pille køleren af og se på koden.
Du kan også bare sætte multiplieren til 12,5 og se om det virker, og så ellers leve i lykkelig uvidenhed om hvad der gemmer sig under hjelmen.
Avatar billede fenrisulven Nybegynder
10. maj 2004 - 20:02 #13
men har du fået en xp1700 hvor du forventede en 2000+ er du kun blevet snydt for navnet ikke for ydelsen den er så godt som den samme.
Avatar billede philipk Nybegynder
14. maj 2004 - 12:55 #14
Tak for hjælpen  :)
Avatar billede humpfrey Nybegynder
14. maj 2004 - 17:43 #15
w00t-> med henssyn til billedet afviger det fra min egen cpu, som har sit stemplel midt på (har desværre intet billede at vedlægge) og igen det med kølepasta, jeg taler om egen erfaring...noget jeg selv har været ude for i en tidligere maskine, så det er absolut ikke "sludder". Meningen med en cobbershim er at overføre varme fra cpu til køler (altså at køle) og kølepasta...ja hvad mon det dog er til....
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2004 - 22:31 #16
En kobbershim bruger man til at beskytte kernen mod at knække når man monterer køleren, den hjælper ikke med at komme af med varmen, det gør kølepastaen derimod. En kobbershim kan ALDIRG erstatte kølepasta (eller en TIM), mellem køler og CPU.
Det var mest den gamle Thunderbird der var skrøbelig, og derfor brugte mange kobbershim for at beskytte den. Nu er den ikke længere nødvendig, medmindre man bruger ekstrem køling.

"The basic purpose of a copper shim is to protect the core of your processor". Læs selv og bliv klogere. http://www.legitreviews.com/Reviews/shim_1.shtml

Som man kan se på billedet dækker kobbershimmen ikke kernen, hvor varmen kommer fra, derfor er det noget sludder at sammenligne en kobbershim med kølepasta.
Avatar billede philipk Nybegynder
23. maj 2004 - 22:12 #17
Efterskrift
Jeg tog siden af putteren, men kunne ikke læse noget på selve CPUén, idet blæseren dækkede over den (jeg turde ikke pille den af). Men jeg anvendte - desuden - EVEREST til at se at det var en 1700+ med 12,5 og 133. Kontaktede derpå B.J. Trading, som sendte mig forsendelsespapirer, hvorefter jeg - gratis - kunne aflevere putteren på Posthuset. Fik den derefter retur 5 dage senere med en 2000+ med 12,5 og 133. Så nu er alt i orden (selvom de - uheldigvis - var kommet til at sælge mig en 36 kr. billigere CPU end der stod på fakturaen, hvilket vist er meget almindeligt i den branche, hvilket jeg har fundet ud af, ved test af venner og bekendtes CPU´er !!!!).
Avatar billede tonnilerche Nybegynder
25. maj 2004 - 23:39 #18
hehe.. hvis det havde været mig, havde jeg tjekket om steppingen kunne bruges til noget, og hvis den var fræk, havde jeg sgu ikke brokket mig... hehe...

for så havde den sgu fået lov til at køre en 2200-2500mhz ;)