Avatar billede ezach Nybegynder
10. maj 2004 - 09:18 Der er 5 kommentarer

Feil i partisjon, FAT eller FAT32

En IBM Aptiva 350 mhz med win98SE lyder som en trivelig snekke på fjorden under oppstart.
Etter ett minutt med dunking, leser den endelig oppstartsdisketten. Da kommer feilmeldinger i kø om at den ikke finner fat- eller fat32-partisjon, at det mangler diverse linjer i config.sys-filen og at det er mangler i keybno.

Jeg prøver å kopiere sys-filer fra oppstartsdisketten/den viruelle c-disken, men får til svar at det er en ugyldig funksjon.

Noen som har forslag til tiltak?

Det enkleste er kanskje å sette hdd opp som slave i en annen vertsmaskin for å hente ut dataene jeg trenger og deretter foreta en reformattering?

På forhånd takk for verdifulle bidrag!
Avatar billede peet-49 Novice
10. maj 2004 - 09:22 #1
Boot op på startdisketten, når der står A: skriver du C: trykker enter og skriver scandisk.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. maj 2004 - 09:22 #2
Hvis du har en bootdiskette med Fdisk på, så prøv at boote på diskette, i A:\> skriv Fdisk/mbr<Enter>
Når det er gjort, ud med disketten og genstart.
Avatar billede peet-49 Novice
10. maj 2004 - 09:23 #3
Lykkes det ikke, at få gang i HDèn så hent dine data fra en anden PC, og slet og opret partitioner igen.
Avatar billede riversen Nybegynder
10. maj 2004 - 09:24 #4
ja, det er nok det nemmeste, men jeg frygter lidt, at din harddisk ikke er helt i top, når du får meldinger om manglende fat- eller fat32 partition.

Er dette tilfældet, kan du formentlig få fat i dine data vha getdataback: http://www.runtime.org/gdb.htm
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2004 - 08:40 #5
GetDataBack findes også til NTFS