Avatar billede u-god Nybegynder
09. maj 2004 - 02:09 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

kan man sagsøge?

Jeg er i den uheldige situation at jeg i går fik en på hovedet. det er så, hvad det er. men fjolset smadrede også mine briller, er det så muligt at sagsøge ham og få ham til at betale. eller er det en af de situationer, hvor man selv skal tage sagen i egen hånd?

Her er der hvad der forgik.
Jeg havde været til fest sammen med nogle af mine gutter, jeg havde kun drukket 2 øl da jeg skal til eksamen på mandag. Da vi så går hjem (vi er 8 der skal den samme vej) smider en af mine venner en flaske på gaden hvorefter at der kommer en ung mand ud af et hus og pænt aggressiv, han siger at vi skal samme glas skårene op og det gør vi så. Efter det går han end igen og vi går videre. Vi er nok kommet 200 meter op af gaden hvorefter en af mine venner igen smider en flaske i vejkanten og den går i stykker. Så kommer den unge mand farende igen og råber om hvem det var, hvorefter i stikker min en knytnæve i hovedet og mine briller ryger af og ned på gaden hvor de bliver smadderet. Jeg bliver så forskrækket at jeg ikke gør noget jeg slår ikke engang igen. Manden bliver ved med at råbe men det går så op for ham at ingen vil sige hvem det var og han bliver stående mens vi trækker os tilbage.
Avatar billede willsonn Nybegynder
09. maj 2004 - 02:58 #1
Du kan sagtens sagsøge den pågældende person for det der er sket, men det kræver at der først foreligger en politianmeldelse. Du skal altså først kontakte politiet og fortælle dem hvad der er sket. Det er ikke rimeligt at man får nogen på hovedet og får smadret sine briller for en sådan ting som du fortæller om.
Ring til politiet i aften/nat og fortæl historien. Det vil hjælpe hvis du ved hvem personen der slog er, da sagen ellers ikke vil kunne "forfølges".
Det at smadre flasker på gaden er selvfølgelig noget lort, men det berettiger ikke at en person slår andre, som han mistænker for at have kastet flasken.
Jeg har selv prøvet noget lignende og kender derfor nogenlunde sagsgangen. Først politianmeldes sagen (og du er godt stillet hvis du har tydelige tegn på vold samt beviser i form af et par smadrede briller og evt. vidner), derefter vil den pågældende person indkaldes til forhør hos politiet. Hvis sagen er for lille eller skønnes som en bagatel (hvilket jeg ikke tror i denne sag), falder den til jorden - ellers vil sagen komme for retten.
Efter min mening bør du anmelde sagen straks, for jeg ved at flaskekast på gaden ikke berettiger andre til at øve vold - hvad enten du har kastet den flaske eller ej! Vold straffes hårdt for tiden - loven er skærpet - så du har absolut en god sag at gå videre med.
Avatar billede runeevers Nybegynder
09. maj 2004 - 03:09 #2
Sådan går det når man omgåes flaskekastende fedlinge uden proportionssans eller mental aktivitet af nogen art, men det er så hvad det er. Jeg har selv forsøgt mig med at anmelde vold af endda svært mere omfattende karakter end den du her omtaler, og har erfaret at policen intet rører med en ildtang, med mindre du medbringer dit hovede i en pose, OG iøvrigt kan dokumentere det med lægelig blåstempling. Jeg blev passet op af en samling mørklødede kampmaskiner, og blev komplet umotiveret væltet omkuld og sparket halvt i laser. Da jeg anmeldte eppisoden var den kære sherif mere interesseret i det faktum at det var lykkedes mig at komme på fode og taget til korporligt genmæle før jeg tog benene på nakken, end han var i at få fastlagt en form for karakteristika over de kulørte skabninger. Tror derfor ikke du skal forvente dig det store af en politianmeldelse. Du har ikke noget forsikring af en art der kan være behjælpelige?
Avatar billede willsonn Nybegynder
09. maj 2004 - 03:28 #3
runeevers> sagen du omtaler lyder noget speget. Det må være meget længe siden det er sket.
Jeg ved, at den nye "voldspakke" ikke ser gennem fingrene med vold - selv af meget mild karakter. Og jeg snakker af erfaring. Spørger har en god sag at gå videre med - for hvordan vil du forsvare at dele øretæver ud for gadeuorden? Det kan du sinmpelthen ikke, tro mig! Jeg ville ikke være et sekund i tvivl om at jeg ville politianmelde denne sag.
Avatar billede runeevers Nybegynder
09. maj 2004 - 03:49 #4
willsonn > Glimrende udgangspunkt - jeg har blot erfaret at virkeligheden er en anden, og at politiet er fløjtende ligeglade med alt andet end hvad der grænser til en vedvarende invalidering. Der har længe være lovhjemmel for at skride ind overfor vold af både svag og svær karakter, men når lovens håndhævere er af en anden opfattelse hjælper det jo et fedt. Kan snildt ske at strisseren fra samsø eller en vilkårlig landbetjent fra den jyske hede vil betragte de skamydsler u-god omtaler som den helt store kriminalsag, men i de mere urbane politikredse hvor hundredevis af lignende sager strømmer ind på dagbasis, er de åbenlyst mere indstillet på at tale en fra det forhastede tiltag at anmelde synderen, end at risikere at måtte få sin fedtede fyldepen i aktion. Hvad er det iøvrigt du anser som "speget" ved mit lille rædselseksempel?
Avatar billede willsonn Nybegynder
09. maj 2004 - 04:06 #5
Rune> Ved nu ikke om speget er det rigtige ord. Og du har da måske ret i at politiet måske helst lader de små sager ligge - for jo dem er der jo helt sikket rigtig mange af. Din sag var da bestemt ubehagelig, og jeg fatter da heller ikke, at der ikke skete mere i den. Min opfattelse er dog en anden - og ja, jeg kommer ikke fra den indre by, men alligevel... politiet og i særdeleshed deres kriminalafdeling og jurister burde agere ens uanset hvorfra i landet anmeldelsen af voldssagen sker. Jeg er fra Helsingør, ikke just Lars Tyndskidsmarker - og heroppe takseres et anmeldt svagt spark i ryggen på en siddende person til 40 timers samfundstjeneste + 2 års betinget fængsel + sagsomkostninger og erstatning for tabt arbejdskraft. Derfor mener jeg at denne sag også kan (og måske bør) udløse en straf + erstatningkrav til den person som slog vores spørger. Voldssager straffes og forfølges som sagt hårdere idag end for bare et års tid siden. Og de forskellige politikredse bør ikke agere forskelligt på voldsanmeldelser. De skal tages meget alvorligt. Det er bare min opfattelse.
Avatar billede colabund Nybegynder
09. maj 2004 - 09:48 #6
@ willsonn: Simpelthen rigtigt.
Sådan en sag skal bare anmeldes, hellere i går end i dag.

@ u-god: Tænk, hvis det knytnæveslag havde sendt dit baghovede ned i nærmeste kantsten, og du så var endt som grøntsag-i-rullestol????

Men klart nok burde du da have lagt en dæmper på dine kåde venner....
Avatar billede milo Nybegynder
09. maj 2004 - 19:58 #7
Colabund: Det fremgår tydeligt at o-god's spørgsmål, at der _ikke_ var nogen kantsten i området.
Avatar billede runeevers Nybegynder
09. maj 2004 - 20:00 #8
milo > Knivskarpt observeret! Vidner soleklart om colabund's mangel på selvstændig tankegang at han fremkommer med så tåbelig og utænksom hypotese.
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. maj 2004 - 20:31 #9
???....tænkte på om du (runeevers) er interesseret i lidt feedback ang. denne tråd??

Mvh. Tobias
Avatar billede runeevers Nybegynder
09. maj 2004 - 20:41 #10
tobias28 > Hjertens gerne, hvis du da mener at have noget at sige? Håber i sandhed at du fornemmede sarkasmen i den sidste kommentar.
Avatar billede tobias28 Praktikant
09. maj 2004 - 21:09 #11
Jo jeg kunne godt se den! Det er netop derfor jeg pludselig havde noget på hjerte. Dog synes jeg ikke der er nogen grund til feedback hvis modtageren ikke er indstillet på det. Det var derfor at jeg spurgte dig, og ikke bare skrev det.

Du er meget velbevandret i det danske sprog og det tager jeg dæleme hatten af for. Det er sjældent at man møder en skriver som dig. Lækkert at se...
Netop sarkasmen er en finurlig størrelse, der kan skaffe lige så mange grin som sure miner. Jeg har oplevet i nogle tråde, at du ynder at bruge den, og nogle gange tror jeg heller ikke kun, at der er "uskyldige" meninger bag foretagendet. Med det mener jeg, at jeg (som tilskuer), ser det som om at du ikke fokuserer på det vigtige, - nemlig at vi alle har det godt! Det kan jo også være at du har et andet syn på tingene....og det er selvfølgelig din ret, men det kunne jo også være, at du bare vil gøre det bedste og ikke ser, at andre kan misforstå dig. Synes det ville være kedeligt, da jeg tror du er alletiders....(kan jeg se igennem dine andre tråde)....

Dette gør jeg kun fordi jeg gerne vil undgå, at du får uforholdsmæssigt mange uvenner på E, når du kun vil det gode......og så vil jeg også gerne selv have det rette billede af dig...det du gerne vil vise!

Hav en god aften ;-)

Mvh. Tobias
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. maj 2004 - 23:30 #12
>> u-god

    "nogle af mine gutter", "smider en af mine venner en flaske på gaden", "en af mine venner igen smider en flaske i vejkanten".

    Det var da ellers nogle sølle venner du har. Men hvad; hvis det betyder noget for dig det er "dine" må du vel nøjes med dem der synes du er værd at være flok for.
    Du siger ikke noget om at du snakkede lort til ham fyren, enten direkte eller i høje nok sidebemærkniger til at han skulle høre det. men det gjorde du nok, ikke også?

    Jeg er enig i at han skulle have overholdt 'spillereglerne'; men jeg synes sku også det er meget klart at I opførte jer som en megaprovokerende flok møgunger og kørte alt for tæt på kanten.
    Jeg synes ikke du skal have nogen erstatning, snarere en bøde for gadeuorden.

mvh JakobA
Avatar billede milo Nybegynder
10. maj 2004 - 00:01 #13
Hørt
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. maj 2004 - 00:16 #14
jakoba --> var det dig der slog u-god....for med de antagelser kunne det lyde sådan ;-)
Avatar billede u-god Nybegynder
10. maj 2004 - 07:25 #15
what what what! jakoba er du helt væk. jeg sagde ikke et ord til ham fucked hovedet. efter han havde givet min en på hovedet ville han også tæske en af mine venner fordi han sagde at han ikke havde ret til at slå på nogen og han skulle slappe lidt af.. ham fyren var ikke normal. efter min mening er det sådan nogle der gør vores samfund til et usikkert sted at leve i
Avatar billede milo Nybegynder
10. maj 2004 - 08:23 #16
Otte antageligt fulde mennesker går sammen. En enkelt mand slår en af dem ned, mens resten bare står og siger han skal slappe af?

Lyder som en røver ;)
Avatar billede jonasm Nybegynder
10. maj 2004 - 12:30 #17
U-god, Køb dig en opdragelse, ved eventuelt manglende opstartskapital, kontakt mig venligst, med henblik på snarligt indskud.

Med venlig hilsen

Jonas Madsen
Avatar billede tobias28 Praktikant
10. maj 2004 - 16:52 #18
jonas_M: total unødvendig kommentar.....og fuldstændig ubegrundet. Hvorfor ikke lave noget med mening istedet for at fornærme U-god? Hjælp ham eller lad ham være...du aner jo ikke et klap om det han har skrevet er rigtigt eller ej....gør du?
Avatar billede jonasm Nybegynder
10. maj 2004 - 17:05 #19
"total unødvendig kommentar", Sludder.

"fuldstændig ubegrundet", Mere sludder.

"Hvorfor ikke lave noget med mening istedet for at fornærme U-god?", Det var ikke en fornærmelse, det var en åbenbaring.

"Hjælp ham eller lad ham være", Det bestemmer jeg, ikke du.

"du aner jo ikke et klap om det han har skrevet er rigtigt eller ej....gør du?", Jeg ved alt.
Avatar billede tobias28 Praktikant
11. maj 2004 - 00:34 #20
sorry....vidste ikke at du ikke kunne tåle kritik.....
Avatar billede willsonn Nybegynder
10. juli 2004 - 00:10 #21
Nå, U-God...hvad blev det til? Sagsøgte du eller hvad?

Lidt feedback og måske en afslutning af sagen/spørgsmålet...