Avatar billede janjacobsen Nybegynder
08. maj 2004 - 12:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Apache, php og postgresql via ports

FreeBSD er ganske nyt for mig og jeg ved ikke hvordan man kan installere apache, php og postgresql 7.3 via port-systemet.
Er der nogen som kan hjælpe?
Jeg går næsten ud fra at pakkerne også skal kompileres med hinanden.
Avatar billede Syska Mester
08. maj 2004 - 13:09 #1
Hey Jan,

I stedet for at skrive det hele her synes jeg du skal tage et kig på FreeBSD's håndbog som beksriver de måder er der at installere programmer på, den er rigtig god og jeg har selv haft glæde af den mange gange....
Her er et link: http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ports.html

// ouT
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
08. maj 2004 - 13:37 #2
Yes, den har jeg kigget på - og jeg skal nok lære det.
Jeg har bare en deadline inden mandag morgen, for der skal alt fungere. Ellers....
Lige et par kommandoer mes f.eks. pkg_add, pkg_create osv. og lige hvordan det skal kompileres. Så ville jeg være enormt glad.
Avatar billede phpwiz Nybegynder
08. maj 2004 - 13:41 #3
su -
password

cd /usr/ports/
cd www/apache13
make install clean

cd ../mod_php4
make install clean

apachectl restart

så skulle apache køre med php4
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
08. maj 2004 - 13:53 #4
Ok, nu ser jeg lige FreeBSD's overlegenhed - wow
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
08. maj 2004 - 14:10 #5
Efter install af postgresql73 får jeg lidt fejl. Det andet gik rigtig godt.

-bash-2.05b# /usr/local/bin/psql start
psql: could not connect to server: No such file or directory
        Is the server running locally and accepting
        connections on Unix domain socket "/tmp/.s.PGSQL.5432"?
Kender du denne fejl?
Avatar billede phpwiz Nybegynder
08. maj 2004 - 15:08 #6
måske du skal kigge lidt her :
http://www.freebsddiary.org/postgresql.php
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
08. maj 2004 - 15:27 #7
Jeg må sige at jeg er temmelig positiv overrasket over FreeBSD. Det kører bare.
Tak for hjælpen!