Avatar billede kkd Nybegynder
08. maj 2004 - 12:47 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

To computere på intenettet?

Hej...

Pt. har jeg en stationær computer opkoblet til internettet. Jeg vil gerne også have en bærbar opkoblet. Jeg har dynamsik IP-adresse (tror jeg nok i hvert fald - men det er kun de 3 sidste cifre i adressen der ændres.)

Hvad skal jeg bruge, en router? (evt. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40545)

Jeg har ADLRIG sat noget der ligner netværk op før, så I må gerne skære det lidt ud i pap!

/kkd :oD
Avatar billede kkd Nybegynder
08. maj 2004 - 12:52 #1
Jeg er opkoblet gennem boligforeningen, så jeg har bare et RJ45-udtag i væggen - det har ingen betydning, vel?
Avatar billede rebecca Novice
08. maj 2004 - 14:00 #2
Avatar billede halifax Nybegynder
08. maj 2004 - 15:07 #3
Du kan læse god info på dansk om netværk her
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
Avatar billede rebecca Novice
08. maj 2004 - 15:46 #4
Var lidt hurtig, det nemmeste er nok at du køber en switch men det sikreste er at købe en router med firewall som jeg henviser til i linket der kan du selv vælge hvilke porte der skal være åbne for verden udenfor, hvad du vælger må ligesom være op til dig.

Mvh.Rebecca
Avatar billede kkd Nybegynder
08. maj 2004 - 16:11 #5
Som jeg læser det i linket fra halifax, så kan man, hvis man har flere BESTEMTE IP-adresser "nøjes" med en switch. Nu er det sådan, at jeg bliver tildelt en ny IP-adresse, hver gang jeg starter op, og har derfor ikke en eller to bestemte IP-adresser, men en hel masse.
Er det så en router, jeg skal have?
Avatar billede kenp Novice
08. maj 2004 - 17:10 #6
kkd -> ja
Avatar billede halifax Nybegynder
08. maj 2004 - 17:52 #7
En anden løsning til at komme på nettet med den bærbare er, at have to netkort i den stationære, som ned netkort nr. 2 kobles til den bærbare.
Af software skal så benyttes ICS, InternetConnectionSharing, som er indbygget i Windows.
Eneste ulempe ved den løsning er, at den stationære skal være tændt for at den bærbare kan komme på nettet.
Avatar billede badehatten Nybegynder
08. maj 2004 - 19:25 #8
Du skal fokusere på om du har rådighed over flere samtidige IP-adresser, eller om du kun har en enkelt IP-adresse til rådighed (det drejer sig altså ikke om flere "bestemte" IP-adresser). I begge tilfælde kan du bruge en router til at koble flere computere på nettet. I tilfældet med flere IP-adresser til rådighed på samme tid kan du også anvende en switch.
Avatar billede rebecca Novice
09. maj 2004 - 06:20 #9
Nej ikke nødvendigvis man kan godt bruge en switch med dynamiske Ip-adresser også, men som jeg skriver er en router nok det bedste valg da du så selv kan bestemme hvilke porte du vil have åbne mod verden udenfor.

Mvh.Rebecca
Avatar billede kkd Nybegynder
09. maj 2004 - 09:36 #10
Jeg har gennemlæst betingelserne for mit abbonement, og snakket med nogle flere nørder (ment i den mest positive betydning overhovedet :-)).
Det er nemlig sådan, at jeg kun må "beslaglægge" én IP-adresse, som så er dynamisk... Jeg skal altså brge en router.
Routeren har ingen problemer med at blive tildelt en ny IP-hver gang man starter op?
Avatar billede kkd Nybegynder
09. maj 2004 - 09:52 #11
I betingelserne står der helt konkret at det kun er beregnet 1 computer, men hvis man kun beslaglægger 1 IP-adresse, ser det så ikke ud som om, man kun har 1 computer?
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2004 - 09:52 #12
kkd ->jo det er ganske korrekt! og den vil så at sige altid beholde den samme ip-adresse.
Avatar billede kkd Nybegynder
09. maj 2004 - 09:58 #13
Vil routeren ALTID bruge den samme IP-adresse, når den går på nettet?

Ville der så ikke kunne komme konflikter hvis der nu er en anden i bygningen, der er blevet tildelt den IP, mens jeg har haft mit system slukket?
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2004 - 10:03 #14
nej den kan skifte en gang imellem (ca hver 1 - 3 måned)

Nej det vil der ikke kunne komme! da den jo også hente sin ip-adresse dynamisk! hvis du også slukker din router om natten eller nr du ikke bruger den så vil du kunne få en ny ip-adresse hver gang, men tror det ikke.
Avatar billede kkd Nybegynder
09. maj 2004 - 10:10 #15
Ok.. og så lige en gang til for Prins Knud (eller hvem det nu er), da jeg er TOTALT nybegynder, og helst ikke vil gøre noget galt:

1: Ved at bruge en router, vil det "udefra" kun se ud som om, jeg har 1 computer tilsluttet.
2: Routeren vil få en ny IP-adresse hver gang jeg har haft den slukket - jeg slukker nemlig for det hele hver aften!
3: Der vil altså ikke kunne opstå konflikter?
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2004 - 10:14 #16
1: ja
2: måske vil den få en ny ip, men ikke sikkert
3: nej
(og ja det er for prins knud)
Avatar billede kkd Nybegynder
09. maj 2004 - 10:45 #17
Tak til alle, I må lige svare hvis I vil have p!
Avatar billede kenp Novice
09. maj 2004 - 10:50 #18
.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. maj 2004 - 13:49 #19
Såfremt du vælger en løsning med to netkort i den stationære og deler internetforbindelsen til den bærbare med ICS er opsætningen beskrevet på dansk her
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/
Avatar billede kkd Nybegynder
10. maj 2004 - 07:35 #20
Nå, så må rebecca undvære

Sorry rebecca!
Avatar billede rebecca Novice
10. maj 2004 - 09:14 #21
Jeg klarer mig nok uden point, godt du fik et svar du kunne bruge held og lykke med det.

Mvh.Rebecca