Avatar billede ohmish Nybegynder
07. maj 2004 - 12:38 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

BIOS opgradering - hjælp

Jeg kan simpelthen ikke finde en update til min bios.
Ydermere er jeg ikke 100% sikker på hvilken jeg skal finde og bruge. Jeg vil bruge en harddisk på 80 gb, men bios fryser når jeg vil aktivere/finde den.

Ifølge "bios-agenten" man kan hente på esupport.com har jeg:

BIOS Date: 10/12/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.60PGMA
BIOS ID:  10/12/1999-VT692-00000006C
OEM Sign-On: AX63Pro R1.11 Oct.12.1999 AOpen Inc.
Chipset:  VIA 82C691 rev 68

Når jeg booter står der også:
ASUS agp v-3800 v.2.05.13sb
Hvilket nok kun er display-kortet

Hjælp! :)
Avatar billede hcma Novice
07. maj 2004 - 12:44 #1
har du prøvet ved hjælp af Aida32  eller  Everest, som det hedder nu?
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
Når jeg kører det, viser det en direkte link til update
Avatar billede prohi-fi Nybegynder
07. maj 2004 - 12:44 #2
Du kan finde alt, hvad du skal bruge her:
http://download.aopen.com.tw/downloads/default.asp?firtime=1&keyword=BIOS&searchoption=keyword&sel=category&optionfun=typefun
Vælg Motherboards under Products og AX63Pro under Model.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. maj 2004 - 12:50 #3
Avatar billede peet-49 Novice
07. maj 2004 - 12:51 #4
Det tyder nu mere på jumperkomflikter, selv en gammel bios skal kunne finde og indstallere en HD
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. maj 2004 - 12:52 #5
Du skal selvfølgelig sikre dig at dit motherboard er det jeg skriver, inden du opdatere. Det står gerne med silketryk, på selve motherboardet, mellem PCI slotsene.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. maj 2004 - 12:55 #6
Med dette program: AOConfig Utility fra http://download.aopen.com.tw/downloads/default.asp?keyword=AX63%20Pro&Software=BIOS&searchoption=keyword&sel=category&seltype=Utility&selpage= kan du se alle dine informationer om dit mobo.

Tror ved nærmere eftertanke at peet49 har ret i at du muligvis har sat jumpers forkert på din nye harddisk.

Du må kun have en master og en slave på hvert IDE kabel.
Avatar billede ohmish Nybegynder
07. maj 2004 - 13:06 #7
Jeg mener at ha prøvet alle jumpermulighederne.

Det skal lige siges at harddisken findes og virker perfekt i Windows. Hvis jeg vælger at sige den IKKE er der i BIOS.

Selv når jeg prøver med Master-indstilling og kun den nye harddisk i, fryser selve Bios ved auto-detect.. eller senere (ikke i bios) hvor drev/hardware-oversigt vises.
På harddisken kan jeg sætte 2 jumpers så den kun viser 32 gb. Måske er det noget i den dur?
Avatar billede ohmish Nybegynder
07. maj 2004 - 14:09 #8
peet49> "selv en gammel bios skal kunne finde og indstallere en HD"

også når harddisken er på 80 gb, og denne størrelse ikke er en mulighed i BIOS?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. maj 2004 - 17:29 #9
ohmish>> Så vil BIOS normalt finde disken og vise den med forkert størrelse.
Avatar billede ohmish Nybegynder
07. maj 2004 - 19:45 #10
jeg fandt selv løsningen.. ifølge producenten skal jeg sætte den jumper dér så der kun ses 32 gb. herefter bruge en diskmanager til at "snyde" lidt og aktivere de resterende gb.
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2004 - 09:03 #11
Det var jo mit svar-12:51:09
Avatar billede ohmish Nybegynder
08. maj 2004 - 10:03 #12
tja.. men lidt mere avanceret end bare "jumperkonflikt".
Avatar billede peet-49 Novice
08. maj 2004 - 10:05 #13
DEt må du undskylde-skulle nok have uddybet det lidt bedre. Takker for point.
Avatar billede ohmish Nybegynder
08. maj 2004 - 10:41 #14
takker for hjælp :)

Til alle hard/softwareproducenter:
Lav en grundig vejledning der følger med produktet, så man ikke skal lede nettet tyndt for svar og løsninger.