Avatar billede sy22 Nybegynder
06. maj 2004 - 00:42 Der er 4 kommentarer

Password på folder delt på netværk

Jeg vil gerne vide om det er muligt, enten fra windows eller via et program, at kontrollere adgangen til en bestemt folder, der er delt på et LAN, således at man både fra den respektive maskine, samt fra netværket kan tilgå folderen ved hjælp at et password.
Jeg vil ikke oprette flere forskellige brugerprofiler på maskinen, men vil ganske simpelt bare kunne adgangskontrollere en mappe med et password.
Jeg har prøvet andre programmer der har være foreslået i tidligere behandlinger af dette emne, men kan ikke få det til at fungere. Programmerne virker fremragende på selve maskinen, men det er ikke muligt at tilgå dem over netværket.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede masteryeti Nybegynder
06. maj 2004 - 07:08 #1
Hvad med at lave en enkelt ny bruger på computeren du vil dele mappen fra. Kalde brugeren "fildeler", og tildele ham et password. Nu deler du mappen, men giver kun brugeren Fildeler adgang til den.
Folk du gerne vil have der skal have adgang til mappen, fortæller du bare, at de skal logge på mappen som Fildeler med hans password.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. maj 2004 - 07:37 #2
Hvis du har et domæne, og bruger en windows filserver, vil alle brugerne skulle logge sig på dette domæne med brugernavn og password. Herefter kan du styre adgangen til filer og mapper med windows indbyggede filsystem NTFS. Du kan sætte rettigheder helt ned på enkelt fil og brugerne skal kun opgive brugernavn og password første gang de logger på
Avatar billede sy22 Nybegynder
22. maj 2004 - 15:45 #3
jeg har ikke et domæne, og kan ikke finde hvor jeg sætter mappeadgang for hver enkelt bruger. kan du uddybe lidt?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
22. maj 2004 - 15:51 #4
kan du bruge noget af det her: http://www.eksperten.dk/spm/452523 ?? det virker i hvert fald når der er tale om netværksadgang til maskinen, og det er jo det du mangler ik?