Avatar billede jacquesb Nybegynder
05. maj 2004 - 23:24 Der er 7 kommentarer

Opgradering af hukommelse

Hej!
Jeg har lige investeret i 256Mb DDR 2700 til mit P4S5A/DX+ bundkort. Der sidder i forvejen 256Mb DDR 2100. Mit problem er at computeren/bundkortet kun udnøtter 128Mb af de nye ram. Hvordan kan det være, og kan det evt. løses?
Avatar billede cjhansen Nybegynder
05. maj 2004 - 23:42 #1
Jeg mener at have læst at dine ram skal være af samme hastighed for at  det fungerer. Læs i øvrigt http://www.eksperten.dk/spm/479053

Mvh

cjhansen
Avatar billede luka Nybegynder
06. maj 2004 - 00:44 #2
Hej med dig....Nu kender jeg ikke dit kort, men hvis ikke det understøtter DDR2700 så er der ikke så meget at gøre...jeg har selv lavet det nummer engang

Michael
Avatar billede tubber Juniormester
06. maj 2004 - 01:41 #3
Hvis boardet understøtter PC2700 så skulle det ikke være det der er problemet med de har forskellig hastighed, da PC2700 rammene så bare vil kører 266 MHz....
Avatar billede tubber Juniormester
06. maj 2004 - 01:50 #4
Ifølge manualen skulle det ikke være et problem, da den godt kan kører 333MHz på bussen......

Jeg mener dog at dine PC2700 ram skal sidde på rambank 1 og dine PC2100 skal sidde på rambank 2 (altid hurtigste ram først).....

Hvad siger den hvis dine PC2700 ram er i alene ?

Luka: har du noget dokumentation ang. det med ram der ikke er understøtte ? vil gerne læse lidt om det :)
Grunden til det er at jeg ved med de gamle PC100 og PC133 SDRam kunne man sætte dem i uanset hvordan du vender og drejer det, f.eks. sætter man PC100 ram i en PC133 ram så kører bussen bare ned på PC100 og omvendt så kører PC133 ram ned på PC100 hvis det kun er en PC100 rambank......så umidlbart troede jeg det også gjaldt DDR ram.....
Avatar billede jacquesb Nybegynder
06. maj 2004 - 08:17 #5
Ok!
Der står rigtig nok at kortet understøtter 2700, så det burde ik være et problem. det havde jeg også tjekket i forvejen. Det fungerer sådan at de 2 DDR sokler er hhv. sokkel 0 og 1. De gamle ram sad i sokkel 1, så derfor satte jeg de nye i sokkel 0. skal jeg prøve at bytte det om? Og evt. se hvad den siger hvis jeg kun har de nye i?
Er der ingen der kan gi en forklaring på hvorfor den kun bruger 128Mb. Det finder jeg rimelig uforklarligt..
Avatar billede tubber Juniormester
06. maj 2004 - 12:19 #6
Kan ikke forklare det :( men jeg har oplevet noget lignende med nogle PC133 ram, havde 2x 64mb og 1x 128mb (kan ikke huske rækkefølgen de sad i men den fandt kun 196 ram, byttede jeg rundt på dem fandt den dem alle......

og ja prøv at bytte dem om, og evt. prøv med de nye i alene.....
Avatar billede jacquesb Nybegynder
06. maj 2004 - 15:22 #7
Det virkede at bytte om på rammene. Tusind tak for hjælpen!!