Avatar billede ulfhedne Nybegynder
04. maj 2004 - 09:32 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

TDC ADSL og router

Jeg skulle hjælpe en bekendt med noget opsæt af trådløst netværk forleden, men det gik ikke helt efter planen.

Han har TDC ADSL og de havde åbenbart sat følgende udstyr op:
Speed stream 5100 modem
Efficient Networks SE 5880 router

Mit spørgsmål er om man godt kan tage deres router fra?

Jeg forsøgte nemlig at sætte en Zyxel ZyAIR B-2000v2 router til, men jeg fik nemlig ikke hul igennem ud ad til.

Jeg tog så Zyxel routeren med hjem, men kunne heller ikke få den til at virke hos mig, så nu prøver jeg at få den byttet.

Men jeg skal bare lige høre om det skulle være muligt eller ej inden jeg foretager mig mere.

Jeg har selv TDC ADSL med samme Zyxel router, men fik ikke selv leveret nogen router med da jeg fik det, så mon der er lukket af for at man selv kan sætte egen router til?
Avatar billede hr_flick Nybegynder
04. maj 2004 - 10:23 #1
I vores ejendom har vi også ADSL fra TDC, hvor TDC har leveret router.
Vi har ingen problemer haft med at tilslutte vores egen router i stedet for TDC's.
Vi valgte dog som udgangspunkt samme router som TDC havde leveret - for at være sikre på at det ville virke.
Avatar billede hr.usb Nybegynder
04. maj 2004 - 11:24 #2
Hvis B-2000v2 får du problemer med at bruge wizard opsætningen hvis du har en fast IP adresse på wan siden.
Undgå at bruge wizard og sæt den op på normal vis, så fungerer det.
Har denne erfaring med B2000v2
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
04. maj 2004 - 13:19 #3
hr.usb >> det er jo lige præcis tilfældet - den finder ikke wan adressen. Jeg har den første udgave af B-2000 routeren hvor det virker fint.
Er det hele moletjavsen man skal udfylde med ip og dns?
Avatar billede hr.usb Nybegynder
05. maj 2004 - 09:44 #4
Ja ! Det skal du.Med alle oplysninger du har fra TDC.
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
05. maj 2004 - 12:57 #5
Er det ikke også kun ip og de 2 dns adresser?
Avatar billede hr.usb Nybegynder
05. maj 2004 - 15:17 #6
Jo. IP + 2x DNS + undernetmask. (255.255.255.252) + gateway fås fra TDC
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
05. maj 2004 - 16:49 #7
Men det er vel ligefør jeg kan få disse oplysninger hvis jeg sætter PC'en direkte til ADSL modem og bruger DHCP eller hvad?
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
08. maj 2004 - 11:17 #8
Nå, TDC ville ikke udlevere subnet og gateway, men fortalte at deres servere tildeler routeren IP adressen hver time, så der skulle så gå en time før jeg kunne sætte min egen til, så det løste problemet.
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
09. juni 2004 - 21:00 #9
Jeg kan forstå at nogen af Jer har leget lidt med ZyAir B-2000 v2.

Jeg har selv sådan en, og ønsker at have min egen webserver til at fungere sammen med den. PT bruger jeg en Cisco-router som virker fint, men jeg kan ikke få ZyAir'en til at sende trafik på port 80 videre til min servers lokale IP. Jeg kan godt komme på nettet uden problemer gennem ZyAir'en både med bærbar på wlan, min workstation og fra serveren.

Under LAN har jeg indstillet ZyAir'en til kører DHCP fra 192.168.1.33 og opefter, så jeg kan sætte IP'er under manuelt, hvilket jeg har gjort mht Serveren.

RIP-direction er sat til: Both, ver 1
Multicast til: none
Under SUI/NAT har jeg aktiveret port 80 til at gå til min servers lokale IP.
Jeg har ingen anførsler under Address Mapping eller Static Route.
Firewall aktiveret (har prøvet at deaktivere den).

Er der nogen der har en idé? Jeg har forsøgt at læse mig til en løsning her:
http://www.zyxel.com/support/supportnote/ZyAIR_B2000/index_f.php

Synes bestemt jeg har gjort som det er beskrevet der og mener heller ikke jeg er helt blank under kysen.

Er der nogen der måske har en løsning??
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. juni 2004 - 07:38 #10
Jeg skal måske lige tilføje, at jeg PT har 2 ADSL-forbindelser.

En fra Tiscali med routerløsning og en fra Tele2ADSL med ADSL-modem og skillefilter. Det er på den sidste ZyAIR'en sidder.

Jeg har testet for adgang på port 80 både fra Tiscali og Tele2. Der ER hul igennem til ZyAIR'en udefra. Jeg kan i hvertfald nå ZyAIR'ens indbyggede web-konfiguration udefra via Tiscali-forbindelsen når jeg aktivere at adgang hertil skal være mulig fra LAN (web-adgang hertil er IKKE på port 80).
Avatar billede daniellrosenlund Nybegynder
10. juni 2004 - 07:39 #11
adgang mulig fra WAN skulle der have stået :)