Avatar billede hellhammer Nybegynder
30. september 1999 - 21:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Spil i Flash 3.0

Er der nogen der ved hvordan man laver spil i Flash. Det er sådan set underordnet hvad for et spil det er, bare et eller andet man kan fordrive tiden med.

Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man får et bestemt område som f.eks en knap til at reagere på musetryk og derved udløse en bestemt event? Jeg har prøvet at få det til at virke 100 gange men det vil aldrig lykkes mig. Håber der er nogen der kan være behjælpelige.

Avatar billede villadsen Nybegynder
30. september 1999 - 22:02 #1
Hvis du gerne vil lave programmeringsagtige ting i Flash bør du anskaffe 4.0'eren da den har en del funktioner og events der kan bruges til at lave spil. Jeg har dog kun set forholdsvist simple spil, men det skal nok udvikle sig.
Avatar billede klas Juniormester
30. september 1999 - 22:14 #2
jeg vil også anbefale flash 4.. jeg har det og brugte 4 timer i sidste weekend på at lærer det.. det gik fint og resultatet var fremragende eftersom jeg kun aldrig havde prøvet det før :o) , bare følg de der tutorials der er under hjælp så kommer du hurtigt i gang.. http://www.flashzone.com har vistnok nogle filer som kan bruges til udgangspunkt når man laver spil.
Avatar billede allandk Nybegynder
30. september 1999 - 23:14 #3
Med mindre du er helt hjemme i Flash 3 og godt i gang med Flash 4, så glem alt om spil!

Beklager, men så kort kan det siges.

Der ligger en verden af Java- og VBScripts bag de fleste spil. For ikke at nævne FSCommands som er en selvfølge.

Når dét er sagt, så er der kun det med knappen tilbage.

Gør følgende:
Start med at oprette knappen
1. Tegn en eller anden form.
2. Markér formen.
3. Tryk på F8-tasten
4. Giv din knap et navn.
5. Markér Button-alternativfeltet.
6. Klik på OK-knappen.

Nu er knappen oprettet. Næste skridt er at give den en action.

1. Dobbeltklik på knappen.
2. I Instance Properties-dialogboksen, skal du vælge Action-fanen.
3. Klik på +-knappen og vælg Play.
4. Opret nu f.eks. 20 frames ved at klikke på F5 19 gange.
5. Skriv et 5-tal i frame 5, et 10-tal i frame 10, 15 - i frame 15 og 20 i frame 20.
6. Tryk på Ctrl+Enter-tasten, så du kan se, om din film virker.
7. Klik nu på din nye knap. Herefter ville din Flash-film spille og du kan se tallen 5, 10, 15, 20.

God fornøjelse...

ab :)
Avatar billede hellhammer Nybegynder
01. oktober 1999 - 12:45 #4
Okidoki, det lyder meget fornuftigt. Tak for hjælpen. Jeg tror jeg sætter mig 100% ind i Flash først.
Avatar billede allandk Nybegynder
01. oktober 1999 - 12:59 #5
God fornøjelse...

ab :)