Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 16:54 Der er 57 kommentarer og
12 løsninger

Racisme

Hejsa. Jeg har snakket lidt med \"Ibber\" / \"HDK\".

Jeg ville bare lige prøve at rette dette ud..

At sige \"Jeg hader tyrkerere\" er racistisk.

Mens \"Jeg hader bøsser\" ikke er.

Så. Jeg ville gerne have jeres mening om hvad der er at sige \"Jeg hader tyrkere\" og \"Jeg hader bøsser\"

Forklar forskellen og Racismes mening.

- Xafion

>>
Fuck dig så er du sikkert også Racist og Facist
det er du da hvis du ikke kan lide BØsser
Facist er en som Hitler
Ja du HADDER BØSSER\" så er du RACIST
Hvis du hader et meneske for det de står for er du RACIST
...

>>

- Xafion
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
12. februar 2001 - 16:57 #1
Racisme er som ordet lyder folk der har noget imod en anden race. At sige \"jeg hader bøsser\" er ikke racistisk.
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:04 #2
Yup.

Hvad er lovligt og hvad er ikke lovligt?
Racisme = Ulovligt..
kalde folk bøsser er lovligt.
(Jeg vil gerne have så mange svar som muligt)
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:05 #3
PS. Jeg afviste bare for at erklære spørgsmålet som grønt.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. februar 2001 - 17:07 #4
Nogen der så Gintengeerg igår?

Der var han ude og interwieve en dame:

GB: Bla bla (racistisk vittighed).

Dame: hahahahha

GB: Synes du den var sjov?

Dame: Ja

GB: Hvis du kigger på omgivelserne synes du så stadig den er sjov?

(Kigger på 3 store skaldede indvadrede der står truende omme bagved hende)

Dame: Nej, absolut ikke.

Nå man skal nok se den ;o)

xafion<--> Derfor skal du  da ikke afvise, han besvarede det korrekt, og skal have del i de(t) 1 point.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. februar 2001 - 17:07 #5
Gintengeerg = Gintengberg
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
12. februar 2001 - 17:07 #6
xafion:> afviste? når nu jeg svarede korrekt ? selvom der er svar i et spm. kigger folk da anyway!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
12. februar 2001 - 17:08 #7
tommyf:> Gintberg ;-) (mener jeg..)
Avatar billede ezzuk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:09 #8
at sige jeg hader neger er reacistisk. da man nedgør afrikanere.

at sige jeg hader bøsser er bare diskriminerende. det er som at sige: jeg hader mogoler, elle jeg hader piger.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. februar 2001 - 17:10 #9
tdaugaard<--> Aner ikke hvordan det staves :o(
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. februar 2001 - 17:10 #10
Tdaugaard har allerede forklaret at racisme bunder i en opfattelse af andre mennesker, alene på baggrund af deres race, så giv bare ham alle point :o)

At hade bøsser er noget andet - her er det en gruppe mænds seksuelle overbevisning der er afgørende for et stereotypt billede af dem.

... men vi befinder os i samme - lave - ende af intelligens-skalaen.

At hade folk, alene fordi de er tyrkere eller bøsser eller rødhårede eller Brøndby-fans diskvalificerer dem i mine øjne fra enhver form for debat. De fatter det alligevel ikke.

Ikke at vi skal vende det blinde øje til.

10 ting jeg beundrer hos racister: http://www.rob.dk/fun/racister.htm

/Rob
Avatar billede ezzuk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:12 #11
men det gør det af den grund ikke rigtigt at sige sådan noget.

tommyf: du har vist ikke helt check på din stavning. gintengeerg=gintengerg. han hedder godt nok gintberg. lol!
Avatar billede ezzuk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:13 #12
tommyf: pis, jeg så ikke lige dit indlæg efter den hændelse :-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 17:13 #13
/me gramser lidt på hobbez.. :P
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
12. februar 2001 - 17:14 #14
hobbez:> \"10 ting jeg beundrer hos racister\" *LÅÅL* ha ha .. totalt!!
Avatar billede ezzuk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:15 #15
hmmmmm.......interessant
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:19 #16
*GG*

Bare bliv ved med at poste... gerne indtil 100000 svar :)  Så han får noget at læse (PS. Han går til timer omkring Racisme  - Øh?? At sige en er bøsser er racisme...right :)

Så jeg vil gerne have nok svar til at overbevise en hel klasse
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 17:21 #17
Apropos er racisme da ikke \'ulovligt\' som sådan.. det er jo kun i forbindelse med diskrimination på en arbejdsplads..
Avatar billede seider Nybegynder
12. februar 2001 - 17:24 #18
Med risiko for at blive slagtet, så synes jeg det er i orden at klade en negger for en negger (negerianer !). men jeg synes det er forkert at generalisere.

Bøsser er noget af det bedste der findes, jeg synes vi burde promotere dem noget mere, det giver jo flere kvinder til os andre. desuden er det nok dem der har den sjoveste form for humor.

At sige at man hader en gruppe / generalisering er dumt, at kalde en sort for en Andenetnisk oprindelse, når man er født i Danmark er direkte stupidt.

Selv kan jeg ikke lide når der er nogle der sider i en dansk bus taler et sprog jeg ikke forstår, men det er fordi jeg føler mig utryk. Jeg synes ikke man bør tale et sprog andre ikke forstår.

Nå men nu vilæ over til min litauiske kæreste...

/* seider */
Avatar billede seider Nybegynder
12. februar 2001 - 17:27 #19
Racisme = diskrimination af anden etnisk oprindelse, prøv at se det på www.DSN.dk
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 17:27 #20
Vil det sige at jeg som bifyr kun er semi-komisk? :D *LOL*
Avatar billede nomiz Nybegynder
12. februar 2001 - 17:31 #21
Jeg syntes det er 200 % rigtigt at kalde en neger for en neger, for hvad fanden?! Altså er de ikke negere da? Er det så også racisme at kalde en handicappet for handicappet? Eller som Monrad og Rislund så smukt synger: \"hvorfor må man ikke kalde en spasser for en spasser?\"

Forstå mig ret, men jeg føler mig ikke flov når jeg siger total-neger om de tilsyneladende meget uintelligente spader der voldtog en stakkels handicappet kvinde, forige måned.
Hvad fanden, man! Total-neger, siger jeg bare.

/vh
Simon
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. februar 2001 - 17:33 #22
Sort? *LOL*
Avatar billede nomiz Nybegynder
12. februar 2001 - 17:36 #23
haha
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:46 #24
=)

Såvidt en har forstået på loven er det ulovligt at udtale sig Racistisk.

At diskriminere er ikke ulovligt.

Altså:
Det fucking tyrker svin tog min kæreste; er racistisk, fordi det, som Seider sagde, generaliserer alle tyrkere som svin, bare fordi denne tog fyrens(eller pigens) kæreste..

Altså:
Hold kæft hvor er bøsser bare klamme; er altså ikke racistisk, selvom det generaliserer.. det er lidt noget vrøvl...

  Det er kun racistisk når det generaliserer om en race.
.. Ja.

=)

Men har han ikke lyst til at forklare en hvad facistisk betyder for min kære ven?
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:47 #25
PS: Post et svar hvis i vil have del i de 1  point ( i får omkring 0,2 hver)
Avatar billede fcs Novice
12. februar 2001 - 17:47 #26
Her er to sætninger:

1. \"Jeg vil ikke arbejde sammen med tyrkere\" 2. \"Jeg vil ikke arbejde sammen med bøsser\"

Sætning nr. 1 er racistisk og diskriminerende, men sætning 2 er \"kun\" diskriminerende. Racisme er racerelateret og diskrimination omhandler generelle grupperinger af mennesker.

Men i bund og grund er en given udtalelse kun racistisk/diskriminerende hvis den er negativt men. Jeg har masser af venner med anden etnisk baggrund og de synes det er cool med tyrkervitser. Det at man bliver en del af humoren vidner jo om social accept, under forudsætning af at vitsen ikke er negativt ment.

tommy>> Jeg så Gintberg igår og DET VAR SJOVT.
Avatar billede hdk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:49 #27
Jeg giver Xafion ret efter jeg har tænkt over tingene!!

Jeg så også Gintberg i går det var meget FEDT
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:53 #28
Lol  -  jeg var inde på www.dns.dk

Skal \"cd-rom\" skrives

CD-ROM
cd-rom
eller er begge ok?
Avatar billede hobbez Nybegynder
12. februar 2001 - 17:55 #29
cd-rom skrives med småt - desværre :o)

/Rob
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:55 #30
  -  tag lige Forkortelses testen.
Jeg fik 2/10 rigtige.. (arg) :)
Avatar billede kapla Nybegynder
12. februar 2001 - 17:57 #31
Det skal skrive CD-ROM fordi det er en forkortelse
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 17:58 #32
Ja... det synes jeg er underligt.
Jeg ville sku skrive CD-ROM
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 18:00 #33
Det er nemlig ikke rigtigt kapla0...det skal skrives med småt..!  Tjek selv DNS.dk
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 18:00 #34
PS. Jeg lader diskutionen stå til imorgen :)
Avatar billede kapla Nybegynder
12. februar 2001 - 18:01 #35
Jeg er ligeglad jeg skriver det med STORT
Avatar billede rfogh Nybegynder
12. februar 2001 - 19:17 #36
seider>> Du har vist misforstået noget... neger er IKKE en forkortelse af \"negerianer\"... Det du tænker på er vel nigerianer, og bruges om folk fra Nigeria :o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. februar 2001 - 19:38 #37
fcs/hdk<--> Han styre ;o)
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
12. februar 2001 - 20:25 #38
jeg vil ha det point........LOL
Avatar billede fico Nybegynder
12. februar 2001 - 20:32 #39
\"Jeg hader tykere\" er lige så racistisk som \"Jeg hader bøsser\".
Desuden er Hitler ikke facist, men nazist.
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 21:35 #40

Så det er altså racistisk at sige \"Jeg hader bøsser\" eller hvad mener du? (mere så jeg er sikker på hvad du mener) :)

som jeg sagde får i jeres 0,01 point imorgen ved omkring middag. :)
Avatar billede xafion Nybegynder
12. februar 2001 - 21:36 #41
( Diskutionen kører videre )
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. februar 2001 - 21:43 #42
Man kan vel ikke sige at bøsser tilhører en bestemt race/etnisk oprindelse... ergo kan det ikke være racistisk at sige \"Jeg hader bøsser\".
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
12. februar 2001 - 23:06 #43
diskrimination
diskrimination (latin): skelnen; forskelsbehandling af mennesker p.gr. af forskelle mellem dem, som de ikke selv har indflydelse på. Efter to love af 1971 straffes med bøde, hæfte eller fængsel den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed p.gr. af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse eller tro nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som andre, f.eks. på en restauration. Endvidere straffes med bøde, hæfte eller fængsel den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelser, ved hvilke en gruppe personer trues, forhånes eller nedværdiges p.gr. af race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse eller tro.

racisme
racisme (fransk): teori om, at menneskeracerne bør holdes adskilt fra hinanden eller være uligeberettigede. Racisme er ofte blot baseret på en ubestemt utryghed og modvilje mod det fremmedartede. Når den udformes pseudovidenskabeligt eller politisk, bliver den til  raceideologi. Racismens praktiske udslag er  racediskrimination

Straffen for racisme findes i det kapitel der hedder racediskriminationslovene. Endvidere findes et kapitel om racediskrimination og raceideologi.

Kilde: Lademans leksikon.

Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 01:39 #44
Det må siges at være et uddybende svar =)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. februar 2001 - 04:31 #45
xafion:> vedr. CD-ROM vs. cd-rom så ER det CD-ROM ligemeget _hvad_ www.dns.dk skriver.

CD-ROM er en forkortelse af

Compact Disc-Read Only Memory

og vi alle ved at forkortelser skal skrives med store bogstaver
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. februar 2001 - 08:04 #46
tdaugaard, det har du nu ikke helt ret i :-)

forkortelser der af dns bliver accepteret som almindeligt brugte \"ord\" i det danske sprog, skrives med småt. Dette gælder også ord som edb, pc og it.

Men man det er tilladt at skrive ordene på begge måder.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
13. februar 2001 - 08:05 #47
(dns = dsn self.)
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. februar 2001 - 14:12 #48
sanne>>  \"forskelsbehandling af mennesker p.gr. af forskelle mellem dem, som de ikke selv har indflydelse på.\"

...Hvis man mener at overvægtige mennesker er skyld i deres egen overvægt, må det vel betyde, at man kan kalde dem \"Fede XXXXX\", uden at diskriminere...
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. februar 2001 - 14:13 #49
sanne>>  \"forskelsbehandling af mennesker p.gr. af forskelle mellem dem, som de ikke selv har indflydelse på.\"

...Hvis man mener at overvægtige mennesker er skyld i deres egen overvægt, må det vel betyde, at man kan kalde dem \"Fede XXXXX\", uden at diskriminere...
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 15:30 #50
rfogh - Jeg forstår vist ikke helt hvad du mener (?)
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
13. februar 2001 - 15:57 #51

rfogh

Nu er det ikke min defination, men taget fra LL, jeg blev faktisk selv overrasket, da jeg var af den overbevisning, at det er diskrimination at hade bøsser, og racisme at hade andre folkeslag.
Men så har jeg da lært noget nyt :-)

Men ud fra ovenstående har du vel ret. Og der er vel i og for sig ikke noget galt i at kalde en overvægtog fed, for det er de(vi) jo, det er blot et tabu der ikke er taget ordentlig fat på, men at kalde en overvægtig \"fede XXXX\", så må der defineres hvad \"XXXX\" står for, er det f.eks svin, kan vil jeg mene det går ind under straffelovens paragraffer om æreskrænkelse og injurier, og så kan der falde straf.

/Mvh. Jean
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 16:19 #52
Heh... blive stævnet for at kalde en for \'fedt svin\' =)

Anyways..nu kommer der American History X...så lad os (mig og mig selv) se om vi kan lære noget af den om racisme  (YEAH RIGHT!!  - Den er totalt fed =)
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 16:20 #53
(PS. Jeg har TV1000 (+ Cinema) og C+(c+gul / c+blå)
Avatar billede hobbez Nybegynder
13. februar 2001 - 16:28 #54
sanne 7913 >>

Jeg er lidt uenig i NOGET af det du skriver. Ordet \"fed\" er i mine ører meget værdiladet, når det bruges i forbindelse med en persons vægt, så man bevæger sig på kanten af det æreskrænkende mener jeg.

Jeg prøvede for sjov at kigge på Netdoktorens BMI-test, og kan der se, at et BMI på over 30 er noteret som \"Fedme-zonen (markant øget dødelighed)\". Så hvis man \'kun\' har et BMI-tal på f.x. 28, så er det spørgsmålet om man ikke kan argumentere for at ens ære er krænket??? (FOr så er man \'kun\' i \"Overvægts zonen (øget dødelighed)\".

:o)

/Rob

Avatar billede sanne7913 Nybegynder
13. februar 2001 - 16:48 #55

hobbez

Du har ret i at ordet er værdiladet, ville da heller ikke selv bryde mig om, at blive kaldt det, men ikke desto mindre er det jo sandt.

BMI giver jeg ikke meget for, havde en tidligere chef der var toptrænet ishockeyspiller, han var 1.90 høj, og var meget muskuløs, ikke et gram overflødigt fedt, flot fyr ;-), han fik af vide han var for fed ved et firmalægechek.. hans BMI var for højt..!?.. lægen brugte ikke sine øjne, men kun tallet, ellers kunne han vel se, at manden var et muskelbundt, og ikke fed.

/mvh Jean
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 18:38 #56
Sanne  -  Hvis det var sandt ville du altså bryde dig om  , dvs, tænde på, at blive kaldt fed? *G*
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
13. februar 2001 - 19:17 #57

xafion

Ajj, det er jo netop det jeg skriver, at jeg ikke ville, netop fordi ordet er værdiladet i negativ retning, det bliver jo brugt som skældsord i mange sammenhæng.

Jeg mener dog, at man skal passe på med for meget misforstået hensynsfuldhed, det gælder både overfor overvægtige, bøsser, indvandrere osv.

Og tænde på, så er vi jo ovre i noget helt andet...*GG*

/Mvh. Jean
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 19:34 #58
=)    \" det bliver jo brugt som skældsord i mange sammenhænge\"....  kan du da komme på nogen hvor det bliver brugt som andet end skældsord?
*S*

Jeg ordkløver bare =)
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. februar 2001 - 19:38 #59
Ja da!!!  Når noget er fedt, er det da positivt ment :o)

Min mor var sproglærer og min far var skovhugger... Hvad blev jeg?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2001 - 19:41 #60
Sig mig hvad har racisme egenlig med IT at gøre?
Mig bekendt er det et forum for IT spørgsmål?
Avatar billede rfogh Nybegynder
13. februar 2001 - 19:44 #61
Holdninger chekkes blandt IT-folk :o)
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
13. februar 2001 - 19:57 #62

xaf> ja da, medical terms..*S*

ja du gør ;-)
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 20:27 #63
kharder... tjek lige navnet på forumet. \"FRI DEBAT\".. det betyder at du også kan diskutere hvorvidt der er normalt at der vokser blade på ens testikler, eller om man måske har tre af slagsen,    eller om kharder har hår på dilleren osv..
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 20:29 #64
Btw... er der nogen der har set \"Hvem vil være millioner\" på tyrkisk? Det er for fedt...
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 20:30 #65
Also:  Det var, noget positivt, med \"fede svin\"..
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 20:30 #66
LOL ok.. er allerede kommet på noget.

\"Det var da nogle vældigt flotte fede grise de har\" =)
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 20:30 #67
(OK  erstat grise med svin)
Avatar billede xafion Nybegynder
13. februar 2001 - 20:31 #68
...Ok... nu tror jeg, jeg skal øve mig lidt i at lave mine posts i én i stedet for at poste 6 gange.. =)

.. Hvad var det lige Facisme betød?
Avatar billede xafion Nybegynder
16. februar 2001 - 14:26 #69
Tak for en fin debat. Her er jeres 0,07 point. =)