Avatar billede MetfreakDK Praktikant
28. april 2004 - 10:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan man selv bestemme?

Findes der et java script eller lign. der bevirker at man ikke kan få lov til at hente ting der åbnes... feks. hvis jeg gerne vil ha vist et excel dokument i internet explorer... så spør den om man vil hente det eller om man vil åbne det... jeg skal have det sådan at det bare åbner og folk IKKE kan hente det... ?????
Avatar billede fennec Nybegynder
28. april 2004 - 10:33 #1
Hvis det kan lade sig gøre (hvilket jeg ikke tror), vil det ikke rigtigt have noget formål, da brugere vil kunne vælge "gem som" og gemme filen lokalt. De vil også kunne mærkere alle celler og kunne klip/klistre det valgte ind i et nyt excel dokument.
Avatar billede ocp Nybegynder
28. april 2004 - 10:39 #2
Fennec har ret - det kan næppe lade sig gøre og hvis det kan er det også nytteløst. Selv hvis du laver det til grafik vil folk kunne lave et screendump og printe det.
Men måske en flash-applikation kan forhindre at tingene kan kopieres?
Avatar billede MetfreakDK Praktikant
28. april 2004 - 10:42 #3
ja det er måske nytteløst.. men det er til en examens opgave... det skal bare ikke være sådan at man kan vælge om man kan gemme den eller åbne den...
Avatar billede fennec Nybegynder
28. april 2004 - 10:50 #4
Der løber du så ind i andre problemer. Hvad nu hvis brugeren slet ikke har installeret excel???? Han kunne få den sags skyld sidde på en linux/unix maskine.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
28. april 2004 - 10:57 #5
det kunne godt se ud til at M$ har tiltænkt at implementerer en sådan funktion i IE på et eller andet tidpunkt:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/constants/open.asp
Avatar billede ocp Nybegynder
28. april 2004 - 11:15 #6
Du er ikke den første der ønsker at lave sådan en funktion :D

http://www.computing.net/programming/wwwboard/forum/9321.html
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. april 2004 - 11:25 #7
Sikkerheden i IE er ikke til, at man ikke kan hindre sådan noget. Man kan ikke skjule noget, man kan lave en masse krumspring for at forhindre det, men det vil ikke lykkes. Der er mange emner om dette. Den seneste, som jeg deltog i: http://www.eksperten.dk/spm/481658. Det er ikke HELT det samme, men i princippet omhandler det det samme. Desuden er fennec inde på noget rigtigt. At brugeren overhovedet kan se i dit regneark forudsætter, at vedkommende har Excel installeret.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
14. september 2005 - 11:03 #8
skal vi lukke dette spg ?-)
Avatar billede MetfreakDK Praktikant
30. januar 2006 - 23:24 #9
ja det må vi hellere. :)