Avatar billede koldy Nybegynder
24. april 2004 - 21:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

degauss en p70

hvordan gør degauss'er man en IBM p70..

det kan man vel godt?..

/Koldy
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2004 - 21:25 #1
alle farveskærme kan og bør degausses.

Den skulle gerne have en degausspole indbygget, oplever du at skærmen er misfavet?
Avatar billede peet-49 Novice
24. april 2004 - 21:26 #2
Normalt sidder der en knap til det på fronten af skærmen.
Avatar billede peet-49 Novice
24. april 2004 - 21:27 #3
Hvis der ikke gør det, kan det hjælpe, at tage strømmen fra skærmen natten over.
Avatar billede koldy Nybegynder
24. april 2004 - 21:51 #4
der sidder ingen degauss knap på fronten nej, skærmen har stået slukket uden strøm i over et halvt år, ja der er lidt misfarvningn i højre side..
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2004 - 22:01 #5
du kan finde en tv-tekniker i din nærhed, han har nok en ekstern afmagnetiserings spole.

Det kan være at en såkaldt PTC modstand er afbrudt i monitoren, sidder som regel i nærheden af spolen der er lagt omkring billedrøret.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2004 - 22:04 #6
når du siger at der er lidt misfarvning kan det skyldes at du har en højtaler eller en anden magnetfelt, det er ikke altid at degaussen så virker, prøv at fjerne denne årsag.
En manglende degauss vil på længere sigt gøre misfarvningen meget værre.
Avatar billede koldy Nybegynder
24. april 2004 - 22:06 #7
har ingen højtaler i nærheden, har heller ikke noget magnetfelt, den var misfarvet da jeg satte strøm til den, efter den havde stået slukket i et halvt år.. tror den har stået i nærheden af en højtaler ved den sidste ejer..
Avatar billede koldy Nybegynder
24. april 2004 - 22:09 #8
retaxes ok?. kan det da virkelig passe at der ikke er nogen form for degauss funktion på skærmen, håbede på at det bare var en knap kombination der skulle til
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. april 2004 - 22:52 #9
nogen gange er der en knap på monitoren der kan bruges, men som regel er den tilsluttet konstant og skal virke når du tænder for computeren.

Jeg har begge muligheder og jeg kan høre når der går en strøm i spolen, så kan jeg høre en dump lyd.

Som tekniker ville jeg pille bagklædningen af, finde modstanden i degausskredsløbet.
Så ville jeg tænde monitoren (behøver ikke at være tilsluttet computeren) og mærke om modstanden bliver varm.
Er den kold virker kredsløbet ikke og så må man skifte den ud.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2004 - 11:07 #10
noget nyt her?
Avatar billede koldy Nybegynder
03. maj 2004 - 16:55 #11
Jeg synes helt bestemt jeg skrev her inde bedte om et svar fra dig, for ikke så længe siden, men kan se at det må være mig den er galt med, hvis du lige placere et svar så skal du få pointsne..

efter at ha skildt den af fundet modstanden, konstateret at den var kold, skiftet den, så virker det nu, jeg takker..

/Koldy
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. maj 2004 - 17:33 #12
hehe, ja der er sket meget i weekenden under Ekspertens sammenbrud, herunder kan din kommentar til mig være forsvundet.
Det var modigt af dig at du selv skiftede PTC modstanden, bedst af det hele er at den nu virker.
Avatar billede koldy Nybegynder
04. maj 2004 - 18:19 #13
Tja, jeg er en meget modig mand.. ;) ej med hjælp fra en elektronik ingenør til at finde den rigtige modstand så var det ikke det store problem..

Jeg takker