Avatar billede jedimaster Nybegynder
11. februar 2001 - 14:05 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

ADSL - Netværk!!!

Hej Eksperter!

Jeg har ikke fået mit ADSL endnu, men...
Jeg har bestilt det hos WOL (Cisco 677), og har fået udstyret. Jeg havde fået fortalt, at man kunne sætte flere computere ind i routeren. Men det kan man jo ikke.

Jeg har to computere der skal køre på denne ADSL forbindelse, men jeg vil ikke investere i en hub/switch. Hvordan kan de så kører på samme forbindelse?

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp, ellers skal jeg afbestille inden teknikeren kommer...
Avatar billede makse Nybegynder
11. februar 2001 - 14:09 #1
Gå ind på www.paikin.dk/adsl-faq.phtml der står alt om det.
Avatar billede codebase Praktikant
11. februar 2001 - 14:10 #2
du kan installere en nserver på den ene maskine, den kan så være proxy for den anden maskine :)

_codeb@se.
Avatar billede handmade Nybegynder
11. februar 2001 - 14:22 #3
Du skal bruge et program der leder data fra pc1 til pc2, fx winroute.
I pc1 der forbindes med hubben, indsættes et extra netkort der kører forbindelsen til pc2(det interne netværk). Det er i store træk hvad der skal til. Det koster altså et netværksskort ekstra samt et program-- og du kan få en udmærket lille hub hos fx datacentrum for 299,- :-))
Avatar billede handmade Nybegynder
11. februar 2001 - 14:24 #4
Hvis du endeligt beslutter dig for at bruge winroute og ikke hub, må du lige skrive her, så skal jeg komme med de mere tekniske detaljer, da netværket sagtens kan køre inden du kobler routeren på, fx gennem dit modem
Avatar billede jedimaster Nybegynder
11. februar 2001 - 14:35 #5
Jeg regner med at bruge WinRoute ikke en hub.
Men jeg skal vel egentlig have to net-kort i \"serveren\" og et i den anden pc ikke?
Avatar billede handmade Nybegynder
11. februar 2001 - 14:49 #6
\"I pc1 der forbindes med hubben, indsættes et extra netkort der kører forbindelsen til pc2(det interne netværk)\"
Avatar billede jedimaster Nybegynder
11. februar 2001 - 16:15 #7
Altså...

[Cisco677]-------[pc1-2netkort]
                      |
                    [pc2]

Og så skal jeg bruge et program, der hedder WinRoute.
Er det noget man kan hente på nettet?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. februar 2001 - 18:49 #8
Må man høre hvorfor du ik vil indvestere i en hub?
Avatar billede place Nybegynder
11. februar 2001 - 18:59 #9
hub er altså det nemmeste når du har cisco router
Avatar billede handmade Nybegynder
11. februar 2001 - 19:00 #10
Ja,rigtigt. Jeg vil anbefale dig (selvom det ikke er nødvendigt) at køre med faste IP adresser. Det giver dig mulighed for at konfigurere routeren som du har lyst.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. februar 2001 - 19:09 #11
Jeg kan ikke se det store problem i en hub.
Den er lille, kompakt. Larmer ikke, tager næsten ingen strøm.
Nem og sætte op også med ADSL netværket.
Med eller uden DHCP.

Koster ca. en 400~500 kr. for en 4 ports. (iflg. www.edbpriser.dk)

Der er også mange andre fordele så som at du kan koble flere computere på en anden dag hvis det er.

Det er mit bedste råd.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
11. februar 2001 - 19:23 #12
Ja, men jeg havde egentlig ikke beregnet at det skulle blive så mange penge.
Jeg havde regnet med: 2 x netkort, ledning og ADSL forbindelsen. Men hvis det er det bedste så... Bliver det andet, det med 2 netkort i en pc noget GED?
Avatar billede handmade Nybegynder
11. februar 2001 - 19:25 #13
Nej, det bliver ikke noget ged, men det tager lidt af ydelsen - besparelsen iforh. til en hub er minimal - jeg købte en 4 ports hub hos datacentrum torsdag for 299,-
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. februar 2001 - 19:27 #14
Ikke ged.
Efter min mening så har det skam også sine fordele og ulemper.

Ulemper:
Du skal installere et program til og route videre med.
Computeren med 2 netkort skal være tændt før den anden kan komme på.
Det kan være besværligt og sættte op.

Fordele:
Bedre sikring mod evt. indtrængene udefra.
Bedre sikkerhed for computeren bag computeren med 2 netkort.
Det er lidt billigere men efter min mening ikke noget der kan betale sig.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
11. februar 2001 - 19:39 #15
Jeg skal lige diskutere med mig selv om jeg vil købe det ene eller det andet. Men det ender nok med en hub, det er jo jer der er eksperterne.
I øvrigt, er det meget nemt at trænge ind på computeren, når man har ADSL, altså \"hackke\" sig ind til mit privat budget :-)

Avatar billede handmade Nybegynder
11. februar 2001 - 19:43 #16
ja, men tænk også lige på den lille telefonregning du får fra nu af...))
Avatar billede jedimaster Nybegynder
11. februar 2001 - 19:46 #17
Tja, det er rigtigt.
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
11. februar 2001 - 21:25 #18
Du vil helt sikkert få den bedste løsning ved at købe en hub. Mht dit spørgsmål om sikkerhed, så download ZoneAlarm som er gratis at bruge for private og sørg ellers for at overholde de gængse forsigtighedsregler mht at være forsigtig med hvad du åbner via mail eller modtager og downloader.. Installer et virusprogram også..

Altså: Køb en hub, installer ZoneAlarm og et antivirusprogram, så er du ret godt kørende.

Hvis du er meget nervøs for at blive hacket så sæt din pc på ip 192.169.1.3 og husk at lukke af for netbios (her ser du hvordan:
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#43 )

ZoneAlarm henter du her:
ftp://zdftp.zdnet.com/pub/private/sWlIB/internet/internet_tools/zonalarm.exe

God fornøjelse ;-)
Avatar billede jackpower Nybegynder
11. februar 2001 - 22:59 #19
Vil bare lige sige ang. ZoneAlarm - ja det er et genialt lille program, men hvis valget ender med at han ikke køber en hub og derved smider et modemdelingsprogram på \"serveren\" så er ZoneAlarm IKKE løsningen.... har nu haft ikke mindre end 11 tilfælde hvor ZoneAlarm har været skyld i at \"stoppe\" intranet såvel som internet forbindelsen - kan ikke komme med en logisk forklaring på dette, men for mit eget vedkommendet havde jeg den inde og køre hvorefter min netforbindelse (internt og eksternt) gik totalt ned.
Og efter at ha\' brugt alt for lang tid på det fandt jeg ud af det var ZoneAlarm der var grunden.

I mit tilfælde havde jeg ZoneAlarm på den ene client maskine i et lan på 6 + en server.

Og nej det var ikke en opsætningsfejl af ZoneAlarm..

Så vil tænkte to gange inden jeg indstalleret den i et netværk med modemdelingsprogrammer, hvad enten det så er Sygate, Wingate, Winproxy eller hvad man nu kan få fat i....

Bare lige en oplevelse jeg syntes I skulle høre om i denne forbindelse.

Mvh
Jack!!
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
11. februar 2001 - 23:16 #20
Man kommer langt ved at læse hjælpen der følger med til ZoneAlarm. Lige som man gør ved mange andre programmer ;-)

Og jeg tror ikke han vælger at køre uden en hub. Det ville være for åndsvagt...
Avatar billede jackpower Nybegynder
11. februar 2001 - 23:20 #21
Hmm lyder som om der skulle stå noget i den som kunne afhjælpe det problem??
Rigtigt jeg har ikke læst den... §:o)

Kan kun tilslutte mig det med hub\'en...
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
12. februar 2001 - 17:14 #22
Mht til hjælpen i ZoneAlarm: Det folk generelt gør forkert er at sætte det forkert op eller vælge forkert niveau på deres sikkerhed.