Avatar billede msn Nybegynder
22. april 2004 - 21:03 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at sløjfe en partition?

Kan det lade sig gøre at inddrage en af de andre partitioner (fx. mit e-drev) således at c-drevet bliver større? Vel og mærket uden at det berører min eksisterende WinXP installation og de installerede programmer på c-drevet.

baggrund:
Jeg har en harddisk der er opdelt i flere partitioner. Imidlertid er mit behov for at installere mere og mere pladskrævende software steget.

Det betyder at jeg nu gerne ville have mere plads på mit c-drev hvor WinXp er installeret, således at programmer, plugins osv kan få lov at ligge samme sted hvilket gør det hele lidt mere overskueligt og nemmere at gå til.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:06 #1
partition magic kan gøre det for dig... uden tab af data.
Avatar billede msn Nybegynder
22. april 2004 - 21:17 #2
OK, spændende, og hvordan får man fat i det program? Og fås det som trial? For jeg skal bare bruge det denne ene gang, så at købe det i dyre domme, var ikke lige planen.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:19 #3
www.powerquest.com

skulle mene der er en demo... hvor meget den kan tør jeg ikke sige.
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. april 2004 - 21:20 #4
Avatar billede riversen Nybegynder
22. april 2004 - 21:24 #5
ser ikke ud til der lige er en trial :-(
Avatar billede msn Nybegynder
22. april 2004 - 21:29 #6
OK, så der er ikke nogen af jer der har erfaringer med om der findes en fungerende trial?
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. april 2004 - 21:29 #7
denne søgning siger någet andet ;) men har ikke prøvet alle de links..
http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=partition+magic+8%2Bdownload&btnG=S%C3%B8g
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. april 2004 - 21:30 #8
jeg ved at den er begrænset,men ka ikke huske hvor meget og hvordan...
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. april 2004 - 21:33 #9
herfra http://www.softpedia.com/public/scripts/downloadhero/13-8-2/ , tryk på mirror
så er der download
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2004 - 21:36 #10
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. april 2004 - 21:41 #11
helgec> den ser fin ud ;) kender du den ?
Avatar billede nmh Nybegynder
22. april 2004 - 21:52 #12
Her er et par andre programmer, der kan gøre det, du ønsker.
Ranish Partition Manager er gratis.
http://www.eksperten.dk/spm/477379
Avatar billede muzak Nybegynder
22. april 2004 - 21:53 #13
Anskaf dig Partition Magic. Men vær forsigtig. Lav den anbefalede rescue diskette. Har en ven der mistede alt på harddisken :-/
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2004 - 22:28 #14
"helgec> den ser fin ud ;) kender du den ?"
Jep! du kan arbejde fra en diskette eller installere efter behag
Avatar billede cp1 Nybegynder
22. april 2004 - 22:33 #15
helgec> okay,jeg hentede den og har lige prøvet at kigge lidt på den og det ser godt ud,minder lidt om at arbejde med pq magic fra en diskette ;)
Avatar billede msn Nybegynder
23. april 2004 - 10:56 #16
helgec og cp1> jeg har arbejdet med BootItNG, men har lidt problemer. Min harddisk er opdelt i to partitioner iflg. BootItNG. Den første partition er mit c-drev (10 GB). Den anden partition (28GB) indeholder mine øvrige tre drev (e, f, g). Jeg har nu frigjort 8 GB polads fra e-drevet, herefter skubbet ("slided") blokken med den tomme plads ("free space") opad på listen over drevene ("Volumerne"). Blokken med ledig plads ligger nu øverst da brugsanvisningen angiver at det skal ligge i forlængelse af den partition man ønsker at gøre større ("To expand a partition, the free-space block must follow and be adjacent to the partition to be expanded. Use the Slide feature if necessary"). Problemet er at jeg ikke kan flytte "slide" de to partioner ift. hinanden. Hvad gør jeg så? Som det er nu, kan jeg ikke resize mit c-drev så det bliver større. Øvelsen går altså ud på at få de ledige 8GB op under øverste partition. Men hvordan?

Oversigt over partitioner:
MBR Entry 0      Partition  10001 MB  HPFS/NTFS
MBR Entry 1      Partition  28161 MB  Extended
  ------        Volume      8001 MB  Free space
  unnamed      Volume      2000 MB  HPFS/NTFS
  unnamed      Volume      10001 MB  HPFS/NTFS
  unnamed      Volume      8158 MB  HPFS/NTFS
Avatar billede nmh Nybegynder
23. april 2004 - 11:13 #17
Jeg kan kun sige, hvordan det skal gøres i Partition Magic.
Start:
Disken ser til at begynde med således ud:
c: d: e: f: g: frit
Når frie område ligger yderst til højre (øverst), så udvider du først den partition, der ligger til venstre for det frie område.
Denne partition gør du nu mindre, men sørger for, at den frigivne plads ligger til venstre for partitionen.
Nu ser disken således ud:
c: d: e: f: frit g:
Således fortsætter du, indtil du får den frie plads ned til højre for c-partitionen.

Tidlige versioner af Partition Magic kunne så vidt jeg husker kun placere frigiven plads til højre for den partition. Ovenstående kunne derfor ikke lade sig gøre. Om BootITNG kan, ved jeg ikke.
Avatar billede cp1 Nybegynder
23. april 2004 - 11:53 #18
hej nmh, det vil jeg ikke gøre mig klog på,kiggede kun lidt på den igår aftes,men mon ikke helgec kigger forbi ;)
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2004 - 16:34 #19
Nu kører jeg primært Linux og der anvendes "extended partition" ikke så meget som ved Windows (kan kun snakke for mig selv)
Jeg mener at dit c-drev og din extended partition er 2 uforenelige størrelser men sikker er jeg ikke
Jeg ville gøre således
Få lavet et kopi af de data du ønsker at gemme og som lige nu ligger på de drev der er oprettet på den udvidede partition (extended)derefter slette de drev, slette den udvidede partition
Forøg størrelsen på dit c-drev (brug den diskette jeg tidligere har givet dig et link til) opret en primær partition på resten af harddisken og så mener jeg det skulle køre
Hvis det er forkert så ret mig men la'vær med at snerre ad mig jeg er så følsom
Avatar billede nmh Nybegynder
23. april 2004 - 19:25 #20
helgec>> Det spiller ikke nogen rolle, at drevene  e, f og g er i den udvidede partition. (Jeg håber ikke du opfatter dette som en snerren :o) )

De er ikke uforenlige, som du skriver. Men problemet er, om bootITNG kan klare at placere frigiven plads på en måde, så nabo-partitionen kan få del i den frie plads. Partition Magic ville godt kunne gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2004 - 19:55 #21
Det lød nærmest som en spinden. Det jeg ved er at drevene der ligger på den udvidede partition frit kan forøges/formindskes blot du holder dig på den udvidede partition
Eks. snup 800 MB fra F - giv 100 MB til E - giv 700 MB til G
Du kan derimod ikke flytte de samme 800 MB til C
Hvis harddisken havde været opdelt i 4 primære partitioner havde det ikke været noget problem
Når du siger Partition Magic kan klare det nummer tror jeg naturligvis på dig men så mener jed det må være noget relativt nyt
Avatar billede nmh Nybegynder
23. april 2004 - 20:08 #22
Partition Magic:
Hvor nyt det er tør jeg ikke sige, men man kan nu selv kan vælge om det frigivne område skal ligge på den ene eller den anden side af partitionen.
Men bootITNG kan måske ikke klare at flytte plads fra en udvidet partition til en primær.
Normalt laver man under windows ikke mange primære partitioner.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2004 - 21:19 #23
"Hvor nyt det er tør jeg ikke sige, men man kan nu selv kan vælge om det frigivne område skal ligge på den ene eller den anden side af partitionen."
OK jeg har kun arbejdet meget lidt i windows de sidste 2 år og for 2 år siden mener jeg ikke det ku' la' sig gøre
"Men bootITNG kan måske ikke klare at flytte plads fra en udvidet partition til en primær."
Den ver. der var til download for ca 9 mdr. siden kan ikke

"Normalt laver man under windows ikke mange primære partitioner."

Helt rigtigt jeg påpeger det jo også selv i mit svar kl.16:34:50 det er dog min fornemmelse at det har ændret sig lidt efter XP hvor du li'som kan følge med i det
Konklusionen på dette må sikkert være at Partition Magic er mere avanceret og koster et ikke ubetydeligt beløb hvis det kun er for en engangsforestilling, omvendt er jeg helt sikker på at den fremgangsmåde jeg har beskrevet virker og det forekommer ikke sandsynligt at spørgeren har mere arbejde liggende på sin computer end at det kan opbevares på c-drevet
Avatar billede msn Nybegynder
26. april 2004 - 09:49 #24
Hej alle,
tak for den livlige debatering. Jeg er nu kommet frem til en slags mellemløsning. Jeg har valgt at bruge bootITNG, og med den lavede jeg om på volumerne på den udvidede partition og installerede en ny omgang winXP her. Således vil jeg fremover primært bruge denne installation til det pladskrævbende software.
Derfor vil jeg give pointsene til helgec som gav mig linket til bootItNG og ligesom I andre havde fornuftige og inspirerende svar.
Helgec vil du oprette et svar, så jeg kan tildele dig points?
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 09:58 #25
Jamen det gør jeg gerne