Avatar billede pornstar222 Nybegynder
19. april 2004 - 14:54 Der er 23 kommentarer

Multi Host med IIS 5.1

Hey,
Jeg vil gerne have min IIS 5.1 til at køre mere end en hjemmeside.
Men jeg vil have en Root mappe til hver af de sider.
Med andre ord, jeg vil have multi host på.
Jeg har været inde i IISen, men jeg kan sku ikke finde ud af at tilføje et Web Site mere. Hvordan gør jeg dette??????????
Avatar billede vbcoder Nybegynder
19. april 2004 - 15:10 #1
Der er muligvis andre løsninger men den jeg kender er at man har flere offentlige ip-adresser og lave et site for hver ip.

Ip-adresserne skal tilknyttes dit Wan netkort og du kan så vælge den ip et site skal lytte på
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2004 - 15:16 #2
hvilken windows version har du? det er kun muligt i server versioner.

og det er ikke nødvendigt med flere offentlige ip-adresse.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2004 - 15:16 #3
hvis du ikke bruger en windows server version, er apache måske et alternativ, hvis du ikke har brug for asp.
Avatar billede vbcoder Nybegynder
19. april 2004 - 15:23 #4
-->Riversen ->Har du et link til noget dokumentation på det? Jeg har nemlig ledt efter det uden held.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2004 - 15:26 #5
nej
Avatar billede vbcoder Nybegynder
19. april 2004 - 15:32 #6
-->Riversen -> Der må da være noget MS dokumentation på det.
Avatar billede squashguy Nybegynder
19. april 2004 - 16:34 #7
Det står sort på hvidt lige her: http://support.microsoft.com/?kbid=262632

IIS on Windows 2000 Professional or Windows XP Professional has the following limitations:

    * Limited to 10 connections
    * Limited to one Web and one FTP server. In other words, you cannot create additional virtual Web or FTP servers.
Avatar billede vbcoder Nybegynder
19. april 2004 - 16:53 #8
ja - jeg er klar over at desktopversionen kun understøtter 10 samtidige connections - det var nu mere det med at det på server-versionen ikke var nødvendigt med flere off. ip-adresser jeg gerne ville linkes til ;-)

Jeg ved også hvordan man opretter flere websites - ftpsites m.m. på en serverversion forsåvidt man råder over de nødvendige offentlige ip-adresser.

Det jeg leder efter er det som apachen kan - virtualhost. Og det forstod jeg ud af riversen's svar at det skulle være muligt i iis. Jeg har også hørt om det andres steder men aldrig kunne finde en 'opskrift' på det.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2004 - 17:05 #9
du skal kigge efter host header så vidt jeg husker i iis
Avatar billede vbcoder Nybegynder
19. april 2004 - 18:07 #10
--> riversen --> host header er svaret og jeg fandt det på min msdn cd - vil du have 30p for det ?
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2004 - 19:17 #11
nej
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
19. april 2004 - 21:31 #12
Uhhh...I er begyndt uden mig :-P He he
Når. Lad mig da lige være med så :-)
Jeg har i øjeblikket XP på min server da jeg kun bruger den til IIS for tiden, og ikke har nogen hjemmeside ude offenligt. Så troede ikke jeg fik brug for windows Server.
Men jeg har da Windows 2000 server til at ligge. Så må jeg da få det installeret igen.
Så kan jeg da bedre forstå at jeg ikke kunne finde det. Sidst jeg prøvede var med 2000 server, og der højreklikkede jeg sku bare i IISen og tilføjede nyt websted. Troede bare det skulle gøre på en anden måde i XP da jeg ikke kunne finde den.

Hvorfor har de lavet så meget forskel på Server versionerne og de Alm.??
Ret træls...

riversen >> Og jo. Jeg har brug for ASP. Det eneste jeg koder, lige bort set fra lidt JavaScrtip hjælp en gang imellem, men helst så lidt som muligt, da det ikke er server side :-))

Når, men hvis jeg så installere windows 2000 server, hvordan for jeg så det sat op med 2 - 3 websteder.?? Skulle mene at det var muligt at give den forskellige headers også?
Læste jeg lidt om på MSDN, men kunne ikke rigtigt få en forklaring på HVORDAN man gjorde????
Avatar billede riversen Nybegynder
19. april 2004 - 21:46 #13
du må da have penge nok, hvis du har råd til ikke at benytte en w2k server licens... hmmm ;-)

Nå, men ms skal jo tjene penge, så hvorfor tror du, de laver så meget forskel? Ellers ville de ikke sælge nær så mange server licenser...
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
19. april 2004 - 22:58 #14
Tja.
Har ikke mangel på penge, men kan da godt bruge flere....
Kan man vel altid. Og Server 2000 købte jeg lige da det kom ud, og har kørt både domæne, Web server, FTP server osv....

Og da jeg så ikke havde brug for andet end kun IIS, og hellere ikke havde brug for at have over 10 connections, da jeg ikke hoster sider, men laver dem for virksomheder, så ser jeg ingen grund til at installere det sidst jeg formaterede. XP kunne fint klare det jeg skulle bruge. Men det lader det til at den ikke kan mere, da jeg skal bruge flere Root mapper, og ikke ligefrem gider at have en server pr. hjemmeside jeg laver....

Og ang. at tjene penge, så synes jeg stadig at det er noget fusk.
For det gør ganske vist at virksomhedder ikke kan bruge andet en Windows Server til brug af IIS, men det gør så også at Private hellere ikke kan. Så kunne de sætte grænsen til 30 - 50 stk. Det er der ikke så mange virksomhedder der kan bruge, men det er rigeligt til at en lille privat side.
På denne måde reklamere man for at private også kan bruge hjemmesider ved køb af windows XP (Eller ældre). Rigtig smart osv...
Men det kan de ikke, så skal de ALIGEVEL have lortet lagt ud på et webhotel.
Og hvad køre de med....Windows 2000 server (Flest tilfælde ihvertfald)
Så tjener MS lige pludselig TO gange på samme hjemmeside. Først når de køber XP fordi de tror at det kan bruges, og så til Server 2000, fordi de finder ud af, at det kan de ikke aligevel. Fanme for lamt
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
19. april 2004 - 23:02 #15
Klart at de fjerner multihost fra de alm. windows versioner.
Sku ikke mange private der har brug for, med mindre de har noget skumelt på samvittigheden (Sort arbejde)....Men det med kun 10 connections, det kunne de godt forøge lidt...
Avatar billede riversen Nybegynder
20. april 2004 - 07:39 #16
der vil være ulemper og fordele ved begge dele... og de vælger selvfølgelig det, der er fordelen for dem... nemlig mere indtjening... selvfølgelig.
Avatar billede riversen Nybegynder
20. april 2004 - 07:39 #17
mmen så er det godt man har apache og linux
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
20. april 2004 - 15:22 #18
Ja det er så mit lille problem.
Har ville køre det skide linux længe, og har også prøvet ca. 4 forskellige,
men der må jeg sige at mine talenter ryger helt ned til bunden.
For når jeg endelig lykkedes at komme igennem installationen på dem,
så er jeg helt lost :-(
Webserver på linux, samba osv.... Fatter ikke en skid af det desvære ...
Avatar billede riversen Nybegynder
20. april 2004 - 15:31 #19
det ellers rimelig nemt at installere på debian.

apt-get install apache php4 php4-mysql mysql og så er det hele køreklar efter lidt tid. httpd.conf og php.ini skal selvfølgelig rettes til.
Avatar billede pornstar222 Nybegynder
21. april 2004 - 14:42 #20
Hmn.
Måske det jeg skulle prøve så.
Snart det eneste jeg IKKE har prøvet
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. april 2004 - 14:47 #21
du skulle prøve at kigge på www.clarkconnect.org

deres løsning er meget nem at arbejde med
Avatar billede zondo Nybegynder
09. november 2005 - 12:09 #22
Så er der fundet en løsning på dine bøn'er http://www.midxpand.be/iisadmin, og så er det for "FREE", koster dig bare lidt points..!!!

Hilsen
Rasmus Hermann
Malberg Design
Avatar billede vbcoder Nybegynder
12. december 2005 - 14:23 #23
jeg fandt ud af at i opsætningen af dit website i iis er noget der hedder host-header.

Når man opretter et site vælger man hvilken ip det skal kædes sammen med 'aaa.bbb.ccc.ddd'. Desuden vælger man hvilken host det skal kædes sammen med.

Når du opretter websitet skriver du i host-header dit websites navn fx.

www.domain.dk

Når du har gemt dit website klikker du med højre musetast på sitet og vælger egenskaber.

Under egenskaber vælger du knappen avanceret til højre for ip-adressen

Under denne kan du vælge at tilføje flere identiteter for dit websted. Her tilføjer du så

domain.dk

Nu vil iis svare for domain.dk og www.domain.dk

Du kan nu oprette flere websites på den samme ip-adresse blot skal du huske at angive domainnavnet i host-header linjen.

Vær opmærksom på at i iis på windows XP kan du kun have et websted, mens du på en w2x server kan oprette alle dem du har lyst til.