Avatar billede leiflassen Nybegynder
18. april 2004 - 20:12 Der er 17 kommentarer

HP iPAQ 2210 med X-road navigation og bluetooth

Hej

Har lige købt HP iPAQ 2210 med tilhørende X-road navigation med bluetooth forbindelse til GPS modtageren.
Men 2210 eller nærmere navigations-delen har meget svært ved at finde GPS modtageren og lykkes det kan den meget hurtigt miste forbindelse igen.
X-road GPS konfigurationer:
COM Port:  COM8
Baud Rate: 4800
Protokol:  NMEA

Der er kun ca. 30 cm. mellem GPS og PDA´en.

Nu er jeg nybegynder med blotooth, så jeg ved ikke hvor langt delene kan være fra hinanden eller om GPS eller PDA skal vende på en bestemt måde, når de kun er ca. 30 cm fra hinanden.
Skal delene kunne se hinanden?

Opsætningen må på en måde være brugelig siden delene med besvær godt kan komme i kontakt med hinanden, men kan jeg gøre det på en anden måde for at få en mere holdbar forbindelse?

Nu har jeg en bil med varmereflekterende forrude, så det gør det også besværligt at finde et "hul" til GPS modtagelsen.
Og for at gøre det endnu mere besværlig, så sidder der en regnsensor fra taget og et stykke ned på forruden.
Er der nogen, som har gode erfaringer med anbringelse af GPS modtageren?
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
18. april 2004 - 20:52 #1
Jeg har købt det samme og har samme problem. ved ikke om det er fordi gps-bluetooth med de 3 batterier skal være fuldt opladet. kunne ikke komme på første dag. men dagen efter kunne jeg godt. nu her idag skulle jeg også bruge den, men det lykkedes kun meget kort at komme på hvorefter den viste hvor jeg var. jeg valgte hvor den skulle navigere til og så gik den død. gps modtager ikke fundet... og comport optaget....

Hvordan oplader du de 3 batterier på gps modtageren ? er det gennem dockingstationen ?

jo vi ha lidt hjælp
Avatar billede leiflassen Nybegynder
18. april 2004 - 21:07 #2
Jeg har opladet batterierne i en ekstern oplader og derefter placeret dem i GPS modtageren. Men de kom først i sent i dag søndag.
I lørdags brugte jeg GPS med almindelige batterier og kørte 2 ture på i alt ca. 50 km. og da virkede det fornuftigt, men selv med disse alm. batterier tabtes forbindelsen i dag.
De fejl, du beskriver er lige nøjagtig de samme fejl, som min kommer med.
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
18. april 2004 - 22:21 #3
mine er ved at oplade nu, men ved du om det ikke er meningen man kan oplade dem, mens batterierne sidder i gps modtageren. så man ikke skal tage den ud.

d.v.s. ud fra det du skrev (eller har jeg forstået det rigtigt..) at der HAR været udfaldt på gps modtageren idag (søndag) ???
Avatar billede leiflassen Nybegynder
18. april 2004 - 23:07 #4
Det med opladningen ved jeg ikke rigtigt hvordan det skal foregå, om det kan gøres med den ekstra ledning, som er beregnet til til at sætte i GPS modtageren.
Jeg gad vide hvor længe batterierne kan holde, hvis den er tændt hele tiden.

Jeg har forsøgt og også fået forbindelse fra PDA´en og til GPS modtageren flere gange i dag, søndag, men har tabt forbindelsen inden for 30 sek.
Prøver man så igen, så fremkommer nemlig de fejl, som du beskriver.

Dog, jeg har lige her ved 22-tiden kørt 30 km. og der virkede det som det skulle helt hjemme fra indkørslen.
Men det skulle gerne virke hver gang og meget hurtigt efter, at bilen er kommet ud af garagen.

Jeg har for andre installeret 2 stk. iPAQ 2210 med TomTom2 navigation med ledning til GPS´en.
Og det virker hver gang, PDA´en finder selv GPS modtageren, uden indgriben fra brugeren.
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
19. april 2004 - 00:08 #5
Du har ret. det SKAL virke hver gang. Det beroliger mig dog at der HAR været udfald. Jeg må prøve videre imorgen.
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
20. april 2004 - 18:41 #6
Så har jeg lige her til aften prøvet igen efter 17. Jeg startede fra Vejle og skulle finde til Billund Lufthavn. Havde valgt "korteste rute" og var nok derfor jeg skulle dreje fra i en mindre by for at ende på en blind vej!!! Herefter kørte jeg tilbage og genberegnede ruten og så gik gps'en død. gps ikke fundet. comport optaget o.s.v. For fa... det skal siges at det er meget overskyet og det tordnede lidt, men er det virkelig rigtigt at det skal være så ustabilt ? jeg har genstartet pda'en men er ikke kommet på endnu. Håber ikke at det generelt skal give så mange problemer for så er jeg stået af.
Avatar billede leiflassen Nybegynder
20. april 2004 - 20:56 #7
Problemet er løst for mit vedkommende.
Jeg har afleveret hele kassen med indhold i Bilka, hvor jeg købte den for en uge siden.
Bilka giver 14 dages fortrydelsesret, den ret ønskede jeg at benytte, og jeg fik alle pengene tilbage.
Det lød også i Bilka, at der er problemer med bluetooth-forbindelsen.
Nu går jeg i tænkeboks, og vil se om der andre løsninger, som er bedre.

For øvrigt fandt jeg ud af, at hvis navigations-programmet på PDA´en viste "comport optaget", så kunne man resette PDA´en, så ville PDA´en finde GPS modtageren igen, når den skulle bruges i navigationsprogrammet, efter indgriben fra brugeren.

Men så er vi ude og snakke om sikkerhed ved bilkørsel.
Man sidder altså ikke ved hverken 80, 110 eller måske snart 130 km. i timen  og roder med en HP iPAQ i hånden.

For øvrigt kunne jeg godt tænke mig, at høre fra dig om du finder løsningen med den eller en anden.
Men da det kun er os to der holder kontakt, så var det nok mere smart med email for eftertiden.
Min kommer dog ikke her i en nyhedsgruppe.
Find min arbejds-email ved at gå ind på www.struer-oestre.dk
Vælg kontor og se sidste billed.
Der kan du se min arbejds-email adresse.

Hilsen
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
20. april 2004 - 21:24 #8
Okay Leif. Det var drastisk. Har du haft problemer flere gange med at den ikke fandt signalet. Ja jeg ved snart ikke, men det kan så også ende med at jeg returnerer det hele til bilka i æsken. Så er det trods alt ikke kun mig der har lavet en fejl. Ved ikke om jeg giver det en chance til. Jeg ser lige imorgen. Bruger denne x-road program nogle andre satelitter end tomtom eller er det bare selve bluetooth gps'en der er dårlig ???
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
20. april 2004 - 23:47 #9
Har nu her kl.22 taget en tur igen til billund. denne gang gik det godt. uden problemer. da jeg kom tilbage igen tur jeg lige en mindre tur og så faldt gps modt. ned fra instrumentbrædtet. herefter røg gps forbindelse og jeg kunne ikke finde det igen før jeg lavede en genstart af ipaq'en (hmmm) det skulle ikke være nødvendigt. Jeg prøver igen imorgen...
Avatar billede leiflassen Nybegynder
21. april 2004 - 17:56 #10
Har i dag lånt en HP iPAQ 2210 med TomTom2 Navigator og kort.
Der er ledning til GPS modtageren.
Jeg har for øvrigt selv installeret det på PDA´en for nogle måneder siden.
Det virker bare.
Ingen udfald fra GPS´en.
Kørselsanvisningen er langt bedre med TomTom2.
Med X-ROAD kortene kunne jeg godt blive ledet ind på en cykelsti, som godt nok har været vej for mange år siden.
Jeg blev også her i byen ledet igennem boligblokke i stedet for til et blinklys 200 m. længere fremme på en større vej.
X-Road var indstillet til hurtigste vej.
Nu kører jeg en del med campingvogn, så X-road´s anvisning kan hurtigt lede mig ud i problemer, selv om jeg før er kommet igennem bjerglandsbyer i Frankrig, når jeg ikke gad køre af større veje.

Nej, om igen X-Road, der skal sendes nogle nyere kort ud med PDA´en.
Jeg kan ikke anbefale X-Road.
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
21. april 2004 - 21:58 #11
okay. Tomtom2 - er det med dansk eller engelsk menusystem ?
Avatar billede leiflassen Nybegynder
21. april 2004 - 23:07 #12
Det er med engelsk menusystem, men dansk kørevejledning.
Kørevejledningen er en kvinde på den af mig lånte PDA med TomTom2
Ejeren syntes ikke om at blive kommanderet rundt af en kvinde, men det skulle vist kunne skiftes ud.
Menusystemet er ikke svært. Nogle eksempler:
Navigate To (Naviger til), Home (Hjem) Address (Indtast adressen) Recent location (De adresser, som man har brugt, historik) Point of interest (steder af interesse) Petrol Station (benzinstationer) Restaurant (giver sig selv ) Alternative Routes (Alternative ruter), Use Night Colours (brug natfarver), GPS Status, (siger sig selv), Turn 3D view ON ((Slå 3D visning til)
Men jeg er ved at tro, at menusystemet kan skiftes ud til dansk.

Det skal nævnes, at man bruger ikke tastatur-ikonet nede i højre hjørne.
TomTom2 har sin eget tastatur, som kommer op, så snart man ønsker at indtaste en adresse.
Tal og bogstaver er dobbelt så store, som hvis man bruger tastaturet, og det skal heller ikke.
For øvrigt skulle der være kommet en TomTom3 på markedet.

Kig på www.tomtom-user.dk, der er meget af interesse
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
22. april 2004 - 00:02 #13
Det er da rart at vide. iøvrigt virker min lader til bilen ikke med den medfølgende lader (peugeot). har prøvet den i en rover og her var det ok. min cigarettænder virker ellers fint til min nokia lader, som ser næsten ligesådan ud!!. mon en mekaniker kan gøre noget ved det?

Mangler også at kunne skrue op for (den ellers udmærkede mandestemme) når man kører.
Men ellers havde x-road da fået udmærkede anmeldelser i bt har jeg set. (ja jeg har den endnu!!) Du ved vel heller ikke om den er indbygget til at kontrollere om der er hastighedskontrol osv ? eller er det et særskilt program.....

Det med dansk kontro engelsk - ja det er nu heller ikke alt afgørende for mig, men selfølgelig altid rart med modersmålet. Men jeg glæder mig nu til at se nogle flere erfaringer med det vi har/havde købt. det må være andre der har købt det ....
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
22. april 2004 - 22:11 #14
Har her til aften taget et par ture (ialt ca 50 km). Har kørt med gps modtager koblet til pda'en. og senere fik jeg også cigarettænderen til at virke!! Det er gået helt fint. Fuld skrald på satelitterne. 9-10-11 og 12 satellitmodtagere. Så det er bare fint. Imorgen skal jeg en tur i sommerhus i Bork Havn, ovre vestpå. Så har den bare at vise mig vejen ...
Avatar billede leiflassen Nybegynder
22. april 2004 - 22:41 #15
God tur og weekend
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
22. april 2004 - 23:38 #16
Tak i lige måde Leif. har iøvrigt været inde på jeres hjemmeside og se hvem du er. Jeg kan ses på gls-denmark.com under medarbejdere med mit navn....
Avatar billede jacobdreslerhansen Nybegynder
24. april 2004 - 12:59 #17
Ja det gik fint. ledte mig hele vejen uden problemer - og tilbage igen.
fandt adressen på sommerhusområdet i bork havn (egvad) selvom det er ret nyt.
(nybyggeri)

God weekend.