Avatar billede zappo_medic Nybegynder
18. april 2004 - 00:33 Der er 1 løsning

samkørsel af data fra flere tabeller

jeg har to tabeller, en hovedtabel der eks. kunne indholde bilerne i min bilpark samt en undertabel der registrere hvem der har lejet min bil til et givent tidspunkt. Tabellerne er selvfølgelig relateret med et bil_ID.
Jeg ønsker nu en form hvor de enkelte biler vises med den seneste registrerede lejer, dvs. der skal sorteres i tabel to så jeg ikke får alle tidligere lejere op.

Hvordan konstruere jeg den form (bare i overordnede principper). Skal jeg ud i noget med subforms? Og hvis så, hvordan sikre jeg ovennævnte sortering så jeg kun får vist den seneste record under lejer?

Vh Zappo
Avatar billede jensen363 Forsker
19. april 2004 - 08:22 #1
Join din to tabeller i en forespørgsel, som du derefter benytter til din formular

SELECT tblAuto.Auto, tblUdlejet.Lejer, Last(tblUdlejet.Tidspunkt) AS SidsteOfTidspunkt
FROM tblAuto INNER JOIN tblUdlejet ON tblAuto.[Auto ID] = tblUdlejet.[Auto ID]
GROUP BY tblAuto.Auto, tblUdlejet.Lejer;

Benyt Last til at vælge sidste registrering