Avatar billede brjali Nybegynder
17. april 2004 - 19:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

subliminal messages:kan mand gøre det i java?

Kan mand lave et program som med fx. 5 sek. mellemrum skriver noget på skærmen og fjerner det hurtigt nok slik at mand ikke opdager det? findes der et bibliotek i java som kan skrive på skærmen uden at mand har en window åben?
Avatar billede dsj Nybegynder
17. april 2004 - 19:55 #1
Til at manipulere med folk? Til reklamer, som påvirker folks underbevidsthed? Håber det ikke, for det er ikke tilladt i Danmark. Men jo, man kan jo åbne f.eks. en awt-frame, som lukkes igen efter et antal millisekunder, f.eks. 100...
Avatar billede brjali Nybegynder
17. april 2004 - 20:12 #2
det kan også bruges for at slutte at ryge og ja, manipulere eller programmere andre! Der findes nemlig et programm som mand kan købe som gører lige det men jeg tænkte at mand kan måske gøre det selv.
ved du lige præsis hvordan mand gører det eller bare hvilke metoder mand bruger?
Avatar billede dsj Nybegynder
17. april 2004 - 20:26 #3
Jeg ved hvordan man åbner en awt-frame med noget tekst, men hvis du vil skrive direkte på skærmen, har jeg ikke prøvet det før. Det er dog bare et spørgsmål om at tage tid til at finde ud af det...
Avatar billede brjali Nybegynder
17. april 2004 - 20:32 #4
jeg har brugt masser af tid på det men finder ikke noget som kan gøre det hurtigt nok for at mand ikke opdager det!
Avatar billede dsj Nybegynder
17. april 2004 - 21:32 #5
Principielt set kan det sagtens lade sig gøre. Man åbner en frame med noget indhold, venter et antal millisekunder og lukker igen. Hvor mange millisekunder den skal være åben for at man ikke ser det, er jeg ikke klar over. Det svære bliver snarere at teste det, for ved man overhovedet om framen har været åben, hvis man ikke opfanger det!?
Avatar billede dsj Nybegynder
17. april 2004 - 21:38 #6
Det kan også let konflikte med skærmen. Skærme opdaterer jo billedet med en hvis frekvens, mest normalt er 75-85 gange i sekundet (Hz). Det menneskelige øje opfanger det som generende, hvis skærmen kun opdaterer 60 gange i sekundet, altså med 16,7 millisekunders mellemrum. Problemet bliver så, hvad du hvis framen åbnes umiddelbart efter at skærmen har opdateret og når at bliver lukket inden skærmen opdaterer næsten gang? Så vil man vel aldrig få framen at se. Dette problem er så ret svært at teste, da man ikke selv kan opfange det :)

Jeg tror én af de eneste måder at teste det på er, at filme skærmen mens programmet kører med et specielt kamera (dyre!!), der kan filme flere tusinde billeder i sekundet mod de normalt 25-30 for normale video-kamera. Så kan man efterfølgende spole de filmede billed-frames igennem og se efter, om programmet fik vist sit indhold.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
18. april 2004 - 00:57 #7
som du også er inde på, dsj, så er skærmens egen opdatering også i spil her...

Hvilket - lidt generaliseret - driver mig til den konklusion, at det er begrænset, hvormeget man kan bruge en PC-skærm til, ifm. subliminale beskeder...

For at have "kontrol" over situationen, skal der outputtes til et medium, som bliver opdaterert _hyppigere_ end varigheden af den skulte besked...(således at man garanteres at beskeden i hvert fald har "overlevet" en visning :-)

hvad jeg umiddelbart har kunne finde ud af via Google (jeg er nemlig ikke nogen ekspert på området) - er at disse beskeder typisk har en varighed på (bliver vist i) 3-7 millisekunder... (nogen skriver endda helt ned til 1/999 sekund...)

85 Hz betyder en opdatering hvert 11,7 sekund - hvilket stadig er et stykke højere end de 3-7 sekunder, som google-resultater angiver som værende "standarden" ...

Mon man derudaf kan konkludere at PC-monitore ikke evner dette ? ...
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. april 2004 - 17:09 #8
"85 Hz betyder en opdatering hvert 11,7 sekund"  ???
skulle sa vist have været:
  "85 Hz betyder en opdatering hvert 11,7 millisekund"  ???

mvh JakobA
Avatar billede bearhugx Nybegynder
18. april 2004 - 20:40 #9
sorry.. det er selvfølgelig rigtigt :-)))