Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:30 Der er 70 kommentarer og
1 løsning

Min dvd brænder er sær.

Hej.

Min dvd brænder er pludselig gået i "jeg gider da kun at brænde i min egen hastighed" mode.

Jeg har nogle skiver, der kan brændes i 4X. Når jeg så vil brænde, ja så tager det 30 minutter, hvor det skal tage lige omkring 14. Dvs. den brænder reelt kun med ~2X. Det sjove/sure ved det er så, at de skiver jeg bruger, er en del af en 100 disc pakke, som jeg har delt med en kammerat. Han har nøjagtig samme brænder - og samme firmware

brænder: NEC-1300A
firmware: 1.0A

Nogle der har nogle forslag til hvad der lige går galt for min brænder ?

Jeg kan ikke gennemskue det :(
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:31 #1
Jeg bruger nero 6 til mine brændinger.
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:35 #2
Er dma aktiveret? Windows kan nogle gange finde på at deaktivere det:

Højreklik denne computer og vælg egenskaber
Tryk på fanebladet "Hardware" og derefter "Enhedshåndtering"
Tryk på + ud for "IDE ATA/ATAPI-controllere"
Dobbeltklik den enkelte IDE-kanal
Tryk på fanebladet "Avancerede indstillinger"
Sæt overførselstilstand til "DMA, hvis den er tilgængelig"
http://www.chalde.frac.dk/images/dma.jpg
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:37 #3
Yep - aktiveret i begge :/
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:39 #4
ups - det KAN være det løser problemet. I min primary ide bla bla, står der ved device 1 current transfer mode PIO - men jeg kan ikke ændre den. Måske fordi jeg er ved at brænde ?
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:40 #5
Når du er færdig med at brænde, og du stadig ikke kan ændre den til dma, så fjern kanalen, og genstart (går ud fra at du win2k eller xp, ellers sig lige til).
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:40 #6
men device 1 står til DMA if available... så det burde den jo selv have valgt ?
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:40 #7
har xp
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:41 #8
dvs. jeg skal fjerne Primary IDE channel ?
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:42 #9
Kan det have noget at gøre med diskplads ? - jeg har 4.66gb ledig på mit C:

Kan være den ikke kan buffe ordenligt eller noget.. hvad ved jeg
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:42 #10
fjern ikke primary ide channel..!!!
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:42 #11
Ja hvis det er den der står til pio. Efter genstart finder windows selv og geninstallerer driveren.
Jeg har samme problem. Ofte synes windows at den skal låse min brænder til pio, hvilket resulterer i +200 gange buffer underruns (som min brænder heldigvis redder), og et kvarters brændetid for min 48x cdr.
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:44 #12
Nu ska jeg lige være sikker på at jeg ikke kom til at sige noget meget galt.
Hvorfor ikke bart?
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:44 #13
oki - jeg prøver så. Det er bare træls det skal tage så ******* lang tid at teste...
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:44 #14
Vent lige med at gøre det.
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:45 #15
huh ? hvad mener du ?

hvorfor ikke bart ?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:45 #16
jeg prøvede det engang.. ikke en god ide, måtte formatere..O/
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:45 #17
Se:
"Kommentar: bartfreak
16/04-2004 16:42:47"

Ska lige have afklaret hvorfor han siger du ikke skal.
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:46 #18
2 sek, tester lige på min anden maskine.
5min, så er jeg tilbage med godt/dårligt resultat.
Min brænder sidder nemlig på secondary.
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:46 #19
ohh sry - så ikke bart havde skrevet ;)

Så er den endelig færdig...

28 mins... på 4 speed...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:47 #20
jeg havde også et problem med min brænder, og prøver alt muligt.. som feks. det foresloget.. enten med at blive lidt utålmodig, og slette primary i enhedshåndtering.. den ville ikke boote, eller lave en repair, da der ikke var noget primary drev.!
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:49 #21
Well - den har af en eller anden årsag valgt at device 1, som jo må være min brænder skal bruge PIO mode
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:49 #22
Ska lige have aktiveret system restore (hvilket den åbenbart ikke synes den skal) før jeg fjerner primary.
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:50 #23
Yes sir - jeg venter med at afprøve ;)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:51 #24
kan du ikke "bare" stille den anderleds, end pio, i bios..?
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:51 #25
Primary fjernet. Virker fint.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:52 #26
blev den bare geinstalleret..?
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:52 #27
hmm jeg har ikke været i bios og kigge... Men hvordan kan den selv ændre sig i bios ? Jeg har ihvertfald ikke ændret noget i bios i menneskealdre... og har da brændt før med fuld hastighed.
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:53 #28
Windows har det med nogle gange at ville bestemme at nogle drev _skal_ køre pio. Også selvom de står til dma i bios.
Det sker nogle gange for mig at min brænder er degraderet til pio, og at jeg ikke kan ændre overførselstilstand uden at fjerne kanalen/controlleren.
Bug i windows? Formentligt.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:53 #29
man kan jo lige checke..?

hvis.. chalde´s forsøg virker, gad vide hvad jeg så fik lavet den dag.. men ok, min brænder dutter ikke mere..O/
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 16:54 #30
Jeps. Efter genstart finder windows controlleren og geninstallerer controller+drev tilsluttet.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
16. april 2004 - 16:56 #31
lukcy you...O)
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:57 #32
Jeg vælger min Primary IDE Channel - Og så vælger jeg Uninstall ?

Med tanken om formatering i baghovedet. ;)
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 16:57 #33
Prøver lige at se i bios først... Det KAN jo være ;)
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 17:00 #34
bart -> Der kan have været andet indblander i dit forsøg.
Du skrev jo: "prøver alt muligt.. som feks. det foresloget.. enten med at blive lidt
utålmodig, og slette primary i enhedshåndtering"

fjappe -> Nu har jeg dansk, og der er det bare "fjern". Men mener det er "uninstall" på engelsk. (der er ikke så meget andet at vælge end at opdatere driver, properties og at søge efter hardwareændringer).
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 17:02 #35
oki - tager sgu chancen, tilbage omlidt hvis alt går vel ;)
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 17:04 #36
Ellers sidder der en storkøbenhavner med røde ører :-)
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 17:16 #37
Den gik - indtil videre ser det ok ud. Kan det passe at alle temp filer er røget ? f.eks. fra mozilla ?
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 17:18 #38
Det skal jeg ikke kunne sige.
Hvordan ser dma ud nu? Har du mulighed for at ændre den? Eller har windows selv gjort det?
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 17:31 #39
Ok - nu er den helt gal... får fejl når jeg prøver at brænde... "Power Calibration Error"
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 17:32 #40
http://www.pioneeraus.com.au/computer/faqs/faq_22.html
"A power calibration error is normally caused by problems with the media. Should you be experiencing problems with your drive or the media, we recommend that a disk from a good quality manufacturer be used to test it."
Så det kan være det ene medie den er gal med.
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 17:33 #41
Jo, men som skrevet før. Min kammerat har samme medie, og samme brænder men ingen problemer.
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 17:35 #42
Ikke alle medierne, men det ene medie (der kan altid være fejl nogle enkelte skiver af dem man køber).
Men prøv først at afinstallere nero og geninstallere den nyeste.
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 17:38 #43
ohh ok.. jeg prøver ;)
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 18:23 #44
Den er helt gal med brænderen. Jeg har nu prøvet at geninstallere nero. Jeg prøvede sågar at brænde på det samme medie igen, og der brændte den... Dog med den samme forsinkelse som før.

Nu prøver jeg så at brænde en ny brænding - EFTER geninstallation og får igen den fejl der.

Måske det er min brænder der er ved at kradse af eller ?
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 18:33 #45
Det tror jeg ikke (men der er jo altid en mulighed for det)
Prøv at flytte den til den anden controller.
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 18:36 #46
Jeg er ikke så skarp til det - men det tror jeg ikke jeg har mulighed for uden at skulle undvære en af mine harddiske... du mener vel "skifte stik på ide kablet" ik' ? ;)
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 18:43 #47
Jeps. Den sidder måske som primary slave (som nr2 enhed på den første controller). Så prøv at flytte den til secondary (nr2 port på bundkortet).
Avatar billede Six Nybegynder
16. april 2004 - 18:47 #48
hmm
Jeg bliver nok lige nødt til at vente, til der komme en mate på besøg der har forstand på det. Jeg vil se om jeg ikke kan få det arrangeret i aften. Jeg briefer lige senere om hvordan det står til, og hvad vi eventuelt når frem til - indtil videre mange tak for hælpen ;)
Avatar billede chalde Seniormester
16. april 2004 - 18:56 #49
Nu håber jeg da det bliver en hjælp i sidste ende :-)
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 00:43 #50
Mine skiver er mirror premium 4X

Jeg fik så af vide at min brænder ikke kan brænde dem i 4xSpeed og derfor vælger 2xspeed UDEN at gøre opmærksom på det.

Dette mener jeg jo så ikke kan passe da, mine 2 kammerater begge har en nec 1300A og brænder fint i 4xspeed på dem.

Gutten der snakkede med mig fortæller mig så, at hver media og hver brænder opfører sig forskelligt på hver computer. Er det en gang mund**** eller er der noget om snakken ? For så vil jeg da have byttet min brænder. Jeg kan da ikke bruge en brænder til noget, der kun kan brænde 2X når 2 af mine kammerater har SAMME brænder og brænder fint på de samme skiver.
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 00:44 #51
plus at jeg efter at have lave reinstall af primary ide channel - får fejl hver gang jeg prøver at brænde, og det først virker 2. gang jeg sætter den til at brænde... på samme skive.
Avatar billede chalde Seniormester
17. april 2004 - 00:59 #52
Jeg håber ikke mit lille "trick" har fået din brænder til at skabe sig endnu mere.
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 01:27 #53
Jeg har et asus p4t533-c

Den skaber sig mere hehe, men det er ikke det der er galt... det er endten noget software eller noget andet der laver problemer.

Og jeg hopper altså ikke på den med skiverne og at de ikke kan brændes i 4 speed på min brænder.

Jeg tjekker op på spørgsmålet i morgen ;)
Går i kanen hehe.

Men stadig - indtil videre tak ;)
Avatar billede shocino Nybegynder
17. april 2004 - 07:27 #54
4.66 gb er for lidt plads til dvdbrændning skal være min. 10 gb på hd. prøv at ligge tempfil på slavedisk
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 11:52 #55
Problem løst: Der var for lidt plads, der hvor jeg havde min nero temp mappe. Som shocino skrev.

Jeg vil dog dele points efter indsats - iorden shocino ?

Da chalde har været med mig hele vejen igennem vil jeg fordele points 40 til chalde og 20 til shocino.

Er det i orden med jer begge ? så smid svar.
Avatar billede chalde Seniormester
17. april 2004 - 12:06 #56
Hvordan er hastigheden (som var det egentlige problem)?
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 12:19 #57
Præcis som den skal være :)

Det er bare perfekt.
Avatar billede chalde Seniormester
17. april 2004 - 12:23 #58
Jamen så smider jeg et svar :-)
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 12:24 #59
shocio - så mangler vi bare dig :)
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 13:13 #60
Jeg tyede dersværre for hurtigt til glæde...
problemet er ikke løst. Det er mig godt nok et mysterium efterhånden. :(
Avatar billede chalde Seniormester
17. april 2004 - 13:34 #61
Hvad laver den nu?
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 13:42 #62
same as always... langsom brænding.

har ud af de sidste 5-7 brændinger haft EN brænding der kørte optimalt, og det var efter at jeg skiftede temp dir - til en hd med mere plads.
Avatar billede Six Nybegynder
17. april 2004 - 13:44 #63
Altså dvs. da jeg skiftede dir, brændte den 1 skive ordenligt. og nu har jeg så haft 2 fejl"langsomme" brændinger med det samme temp dir.
Avatar billede Six Nybegynder
19. april 2004 - 00:29 #64
jeg lukker spm. :) takker for svar.

Ved ikke om problemet er løst. Men nu har jeg formateret. og løser det ikke problemet ringer jeg til forhandleren.
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 00:36 #65
Ok. Men tak for point.
Håber du får løst problemet (ellers siger du bare til, så opretter jeg et spg med point retur).
Avatar billede Six Nybegynder
19. april 2004 - 00:58 #66
chalde - jeg vil ikke have point retur, vil gerne belønne din indsats. Og det kan jeg jo ikke gøre med andet end point og karma :)
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2004 - 09:40 #67
Jamen jeg takker og bukker :-)
Avatar billede Six Nybegynder
20. april 2004 - 18:39 #68
ok - problemet blev IKKE løst. Jeg må prøve at ofre kroner på nogle lidt dyrere medier, hvis det så HELLER ikke hjælper... ja så er der ikke noget at gøre, så må den en tur til forhandler
Avatar billede billslapdog Nybegynder
23. april 2004 - 14:01 #69
Evt forklaring på dine problemer kunne være, at en NEC-1300A  er ikke bare en NEC-1300A. firmaet laver brænderen af de komponenter de indkøber - får de fat i  komponenter der er billigere, bruger de dem. Dvs er der gået et stykke tid imellem dit køb af brænder og dine venners, så er der mulighed for at de ikke er identiske. NEC garanterer bare at brænderen kan brænde med x4 hastighed på visse skiver - kan den så ikke brænde med den hastighed på alle de skiver som dine venners kan - bad luck...
En tur til forhandler vil nok ikke hjælpe - de vil bare konstatere at den virker, evt afprøve den på en skive som helt sikkert kan brænde med x4, og give dig en regning for afprøvning (garantien gælder kun hvis de finder fejl - ingen fejl, så hænger du på regningen)...
Avatar billede stoffer82 Nybegynder
02. november 2004 - 19:50 #70
Fik du nogensinde din brænder til at virke?
Avatar billede Six Nybegynder
02. november 2004 - 20:55 #71
Nope - Enden på det blev at jeg sendte den retur, med en note om at fejlen var periodisk. Jeg fik den ombyttet/krediteret men købte en ny.