Avatar billede soil Nybegynder
13. april 2004 - 16:55 Der er 4 kommentarer

Fejl i opstart af XP

Er der nogen der kan komme med et bud på hvorfor min XP professional altid registrer flg. fejl når den loader (den loader men er til tider ustabil, specielt når PC har været slukket et stykke tid, og skal startes fra WinXP fejlskærm):
Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    Disk
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    11
Dato:        05-04-2004
Klokkeslæt:        07:53:28
Bruger:        Ikke tilgængelig
Computer:
Beskrivelse:
Driveren detekterede en controllerfejl på \Device\Harddisk0\D.(registreres 6 gange)
+
Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    atapi
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    5
Dato:        05-04-2004
Klokkeslæt:        07:53:19
Bruger:        Ikke tilgængelig
Computer:
Beskrivelse:
Der blev opdaget en paritetsfejl på \Device\Ide\IdePort0. (registreres 1 gang)
NB. har netop skiftet bundkort og har opdateret chipset driver.
Har læst andet sted at det kan være pga. at jeg har Harddisk i skuffe. Er der andre der har hørt det?
Avatar billede jpvj Nybegynder
13. april 2004 - 16:57 #1
Mit første bud er en dårlig driver, men i dag er driverfejl ved at være sjældne... Hvilken controller har du?

En harddisk i skuffe af dårlig kvalitet kan betyde støj på kablet. Er skuffen beregnet til den hastighed som du kører eller ej? (ex. kører du ATA133 i en skuffe, der kun er beregnet til ATA33?).

Prøv at sætte harddisken i uden skuffen - det er enkelt og kan let afsløre om det er problemet.
Avatar billede soil Nybegynder
13. april 2004 - 20:22 #2
Tak selvom jeg nok selv havde løsningen. Efter afmontering af skuffe og kørsel direkte på HD er alle fejlmeddelelser væk og XP starter - indtil videre - perfekt. Sender lige denne tekst som jeg støvede op så den evt. kan hjælpe andre:  I have had the above Event ID on my system logs which would show up as soon as the system had booted and at random times there after. This normally took the form of five or six of the above errors in quick succession. I thought this was due to one of the HD controllers playing up. Tried swapping drives, cables, ports and reinstalling the system on a clean disk. As soon as I installed the system the errors came back. Since then I have traced the problem to the HD caddies I had my drives in, which until last week worked fine. Since I removed the drives from the caddies and connected the IDE cable directly to the drives the error has not reoccurred since.

Jeg giver dig points anyway!
Avatar billede soil Nybegynder
14. april 2004 - 08:30 #3
jpvj, giv mig et svar så du kan få points.
Avatar billede soil Nybegynder
29. april 2004 - 21:49 #4
jpvj, sidst mulighed for svar så du kan få points ellers lukker jeg selv sagen