Avatar billede livjatan Nybegynder
13. april 2004 - 06:11 Der er 4 kommentarer

Kan ikke tilslutte flere USB enheder

Hej

Jeg har et ASRock bambus bundkort: K7S8X R.3.0 med SiS746FX Chipsæt.

Bundkortet har 4 USB udgange bagpå og mulighed for et yderliger på forsiden af kabinettet.

Problemet er at jeg max. kan tilslutte to usb enheder ad gangen. Jeg har som det første Logitecs trådløse Keybord/Mus Reciver tilslutte USB porten. Det fungerer fint. Tilslutter jeg dog min ekstærne brænder kan de ske at musen begynder at 'hakke' ved brug. Tilslutter jeg en tredje enhed (printer/scanner) så er det helt slut med at bevæge musen eller bruge tastaturet. Så hjælper kun en boot. Jeg har oplevet problemet før hos andre PC'ere... Løsningen var dengang at at bruge den gode gamnle paralelport til printeren og ps/2 til mus og tastatur.

Men det er ikke muligt i denne her situation - og i og for sig er det da også utilfredsstillende ikke at kunne bruge sine USB porte!!!

Jeg kan i øvrigt oplyse at alle tilsluttede USB enheder har seperat strøm indgang.
Avatar billede jersild Nybegynder
13. april 2004 - 09:29 #1
Du kan tilslutte en USB 4 portshub til en af dine USB porte og på den måde udvide.
Avatar billede livjatan Nybegynder
13. april 2004 - 10:37 #2
@ jersild

Det lyder spænende... (du mener ven en USB 2 hub) - Men hvordan kan det dog være at en hub skulle løse problemet?

Jeg formoder at det et chispsættet på bundkortet der åbenbart ikke kan trække mere (det ER jo trods alt et low-cost chipsæt). Men hvorfor vælger Bundkortproducenten at sætte 4-5 porte på når den nu kun kan trække 2 usb enheder, ekslusive hub. Måske for at fremme salget ved at 'snyde' brugeren?

Endeligt så gad jeg godt vide hvordan selve hub'en løser problemet. Er der en processor i den som aflaster chipsættet?

Jeg er dermid sikker på at jeg ved bruga af et PCI I/O-Kort med en USB controller ville kunne 'omgå' (ikke løse) problemet. Var det måske det du mente?
Avatar billede jersild Nybegynder
13. april 2004 - 16:38 #3
Okay, Jeg mente en USB2.0 HUB  med 4 porte :-) . Har selv lige købt en og sat i en USB port i min PC. Og det virker perfekt.
Avatar billede livjatan Nybegynder
13. april 2004 - 16:40 #4
@ jersild

Vil det sige du havde samme problem? (du havde ekstra udgange med kunen ikke bruge dem)

Har du nogen idé om hvorfor det løser problemet ?