Avatar billede durd Nybegynder
11. april 2004 - 16:13 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

MX record ved tele2adsl?

Jeg skal have min mailserver (som jeg selv hoster) flyttet fra TeleDanmark til Tele2Adsl. MX recorden er nu oprettet ved gratisdns.dk til TeleDanmark. Det jeg nu er i tvivl om er hvordan jeg skal sætte MX recorden op for jeg kan modtage mails over Tele2 istedet for TeleDanmark.

Hvordan skal den se ud hvis jeg skal bruge den til Tele2?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2004 - 16:16 #1
MX recorden skal pege på en A record som skal pege på din IP adresse.

Den skal bare pege på en anden IP adresse.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
11. april 2004 - 16:17 #2
Vært : dit domainnavn
Mail udveksler : dit domainnavn
Præferance : 10

Vært : dit domainnavn
Mail udveksler : mail-relay.uni2.dk
Præferance : 20
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
11. april 2004 - 16:17 #3
sådan ;-)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
11. april 2004 - 16:18 #4
eller

Vært : dit domainnavn
Mail udveksler : din ip
Præferance : 10

Vært : dit domainnavn
Mail udveksler : mail-relay.uni2.dk
Præferance : 20
Avatar billede kenp Novice
11. april 2004 - 17:01 #6
bare lige til orintering fra gratisdns ;)

under mx record står der dette ;) så ikke noget med ip-adresser der.

Bemærk venligst:
1) Man må godt angive en "Mail Udveksler" som er en del af et externt domænenavn, feks. "andetdomæne.dk" eller "smtp.andetdomæne.dk".
2) Man skal IKKE angive en ip adresse direkte i "Mail Udveksler" feltet. Gør man det alligevel, så vil det betyde at der er meget post man IKKE får.
3) Man må IKKE angive en "Mail udveksler" som er en CNAME record. Gør man det alligevel, så vil det have fatale følger for post til ens server.
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
11. april 2004 - 17:08 #7
ja ups det var varmen ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2004 - 17:10 #8
Det skrev jeg faktisk allerede 16:16:05 ...

:-)
Avatar billede kenp Novice
11. april 2004 - 17:18 #9
arne_v ->sorry det havde jeg overset!, men da codeof72 smed det 2 gnage det modsatte måtte jeg jo lige gøre opmærksom på at det måtte man ikke :)
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
11. april 2004 - 17:19 #10
jepper, har fået mit smæk for det ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2004 - 17:19 #11
Helt OK
Avatar billede durd Nybegynder
11. april 2004 - 23:23 #12
okay nu er jeg forvirret. på tele2's hjemmeside står der at jeg skal bruge mail-relay.tele2adsl.dk og ikke noget om mail-relay.uni2.dk som chodeof72 skriver.
Avatar billede kenp Novice
11. april 2004 - 23:38 #13
brug den som står på tele2 hjemmeside.
Avatar billede squashguy Nybegynder
11. april 2004 - 23:43 #14
kenp, det strider faktisk mod dit punkt 3..

mail-relay.tele2adsl.dk er et alias for mail-relay.uni2.dk
Avatar billede durd Nybegynder
11. april 2004 - 23:45 #15
okay tak. den bliver først opdateret kl. 8 eller sådan noget imorgen ik? det virker nemlig ikke endnu.

hey er der for resten en der kan forklare mig hvorfor jeg lige præcis skal skrive:

limer.dk    limer.dk                  10
limer.dk    mail-relay.tele2adsl.dk    20

Hvad gør de præferencer (altså 10 og 20) godt for?
Avatar billede kenp Novice
11. april 2004 - 23:48 #16
suashguy -> jeg har saxet det fra gratisdns! så det var ikke noget jeg har skrevet ;) men ja det ville normalt kunne give problemer!

præferencer udgør hvem den skal forsøge at kontaakte først! (altså priotet, jo lavere nr. jo størrer priotet)
Avatar billede squashguy Nybegynder
11. april 2004 - 23:51 #17
Når en klient vil send en mail til dig:

1. klienten sender mailen til limer.dk (10 er har prioritet over 20)
2. klienten timer ud, da port 25 er spærret hos TDC
3. klienten forsøger at sende til næste server på listen
4. tele2's mail-relay modtager mailen, og forwarder den til din mailserver

kun tele2's server kan komme igennem på port 25
Avatar billede durd Nybegynder
12. april 2004 - 00:24 #18
okay tusind tak!

blev den så først opdateret kl. 8 eller sådan noget imorgen? det virker nemlig ikke endnu og vil det så sige at jeg kan bruge port 25 eller skal jeg benytte en anden til min mailserver?
Avatar billede chodeof72 Nybegynder
12. april 2004 - 10:46 #19
nej port 25 er til mail ;-)