Avatar billede jammerlab Nybegynder
08. februar 2001 - 20:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg mit Cd-Rom til at virke?!

Jeg har lige kørt med windows 2000 og ville hellere havde 98 på min computer. Så jeg formaterede... Nu kan jeg ikke boote med min normale bootdisk. Altså den finder driver og for mit Cd-Rom til at virke men.... Når jeg prøver på det mindste med Cd-Romet siger den:
CDR101: Not ready Fejl under læsning af
drev D Afbryd, FoRsøg igen, Fejl?
Hvad helved skal jeg gøre.... Har prøvet alt med Bios bytte om på kabler... kigget på motherboardet... byttet cd-romet ud med et andet men den siger samme fejl! HELP!!!!
Avatar billede handmade Nybegynder
08. februar 2001 - 20:20 #1
Har du husket at regne det virtuelle drev med, der oprettes med bootdisken: altså du skal tælle et drev længere frem end du fysisk har..
Avatar billede fatrix Nybegynder
08. februar 2001 - 21:09 #2
husk der bliver oprettet et ekstra drev der hedder Ramdrive så hvis din cd-rom er d: så skal du skrive e:
Avatar billede handmade Nybegynder
08. februar 2001 - 21:11 #3
??
Avatar billede dragonfly Nybegynder
08. februar 2001 - 21:23 #4
Bruger du en orig. windows 98 bootdisk ?
Hvis du gør, kan jeg kun se en mulighed: Din CD-ROM er blevet slidt i stykker, så den ikke kan læses.

Ellers kan det være du ikke bruger det rigtige drev-bogstav, som andre også skrev. Prøv dig frem med d:,e:,f:,g:,h: osv. Indtil du finder den, som er cd-drevet.
Avatar billede john.doe Nybegynder
08. februar 2001 - 23:27 #5
du skal formaterer din HD fra BIOS, da du har Haft et NT-baseret system sidst kan du IKKE komme videre før drevet er ændret til FAT/FAT32
Avatar billede handmade Nybegynder
08. februar 2001 - 23:38 #6
Win 2000 bruger ikke nødvendigvis NTFS, men kan udmærket køre på FAT 32 - men det var CD-ROM drevet der havde et problem...
Avatar billede jammerlab Nybegynder
09. februar 2001 - 08:13 #7
Hmmm i kan godt glemme det med at jeg taster det forkerte drev ind.... Jeg er også sikker på den kører FAT 32 det står der når man kører Fdisk.
Den finder CD-Rom drevet og blinker... Men det er som om den ikke kan læse... Kan det være noget med IDE kablet?! Altså kablet der er bustet...
Avatar billede hojben Novice
09. februar 2001 - 10:22 #8
Som dragon siger, er det din CD som den ikke kan aflæse.. Check for ridser, snavs etc.
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
09. februar 2001 - 11:39 #9
Du skriver den finder din driver men tildeler den også dit cdrom drev et drev bogstav herefter....
Avatar billede elrond Nybegynder
09. februar 2001 - 12:24 #10
Det kan meget nemt være kablet. Jeg havde det samme problem da jeg havde roder med at skifte nogle ting ud. Kablet sad løst i den ene side. Det må give samme resultat hvis kablet er busted.
Avatar billede dragonfly Nybegynder
09. februar 2001 - 12:46 #11
Kan du ikke skrive hvad der står i config.sys og autoexec.bat, på din bootdiskette ???
gøres ved at skrive \"edit autoexec.bat\" og \"edit config.sys\", og så er det bare at skrive af.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
09. februar 2001 - 13:18 #12
OK nu har jeg prøvet at skifte IDE kablet ud og gæt DET virker NADA... Hmmm og jeg har ikke muglighed for at lave edit funktionen. Det kan man ikke på de boot disk´s jeg har. Og det er jo ikke cd´en den ikke kan læse da jeg har prøvet med flere forskellige cd´er. Den tildeler et drevet et bogstav. I BIOS´en er den sat til selv at finde hardwaren og den finder cdrom drevet.
Meget mystisk jeg mener selv jeg har prøvet ALT.
Avatar billede hojben Novice
09. februar 2001 - 13:19 #13
CDR101 = CdRom, ergo er det cd-drevet som ikke kan læse pladen.
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
09. februar 2001 - 15:45 #14
Skriv din e-mail adresse og jeg vil sende dig en bootdisk med en multi cdrom driver som du kan prøve med....
Avatar billede nick-rasmussen Nybegynder
09. februar 2001 - 15:47 #15
Det er ikke DVDDrev du kører med vel ?
Avatar billede jammerlab Nybegynder
09. februar 2001 - 18:48 #16
Talker3333@yahoo.com
Avatar billede spt Nybegynder
09. februar 2001 - 22:38 #17
tænd din computer gå ind i bios og ind under boot options sæt seccondary boot disk til cd rom drev
åben drevet og smæk cden i. gem nu ændringerne og genstart computeren. NO DRIVERS NEEDED!!!!
Avatar billede jammerlab Nybegynder
10. februar 2001 - 16:43 #18
Sorry guys jeg har fundet problemet!! Tror jeg meget stærkt på. Det er højst sandsynligt mit motherboard der er busted. Jeg prøvede at sætte et ny cd-rom drev i + anden harddisk. Den sagde samme fejl da jeg ville læse på cd-rom drevet. Det hjalp jo heller ikke at jeg satte et ny IDE kable i så... det må næsten være motherboardet.
Avatar billede mlj Nybegynder
11. februar 2001 - 21:47 #19
Det kan også være at det bare er cd-rom´en der er snavset, eller der er nogen der har sat en fedtefinger på den. Tør den med en tør, blød klud fra midten og ud, og prøv så igen...

Avatar billede jammerlab Nybegynder
11. marts 2001 - 06:03 #20
Problemet er fundet...
Det var mit CD-Rom drev som var busted...
Så tak for hjælpen ;)