Avatar billede movement Nybegynder
08. februar 2001 - 18:42 Der er 1 kommentar og
1 løsning

metaman uden virkning

For efterhånde noget tid siden forsøgte jeg mig med et spørgsmål om udbredelse af hjemmeside, der kom flere gode svar, jeg blev opfordret til at bruge et specielt \"metaman\" program der lavede metatags på en brugervenlig måde, ok nu er det så tyve linier metatags i html\'en men når jeg f.ex søger med google eller kvasir, findes der ikke noget udfra hvad tag\'sne indeholder- den finder kun udfra hvad der står skrevet i sider med tekst , problemmet er at forsiden (af hjemmesiden) hovedsageligt består af billeder- hvordan kommer bandet the movement, som jeg opdattere hjemmeside for, \"højt\" i søgemaskinerne ??

www.themovement.dk
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. februar 2001 - 22:26 #1
meta-tags er kun \"vejledende\".... hvad end du skriver i dem, vægtes ikke halvt så højt som indholdet i dine sider.... søgemaskiner er bare ikke specielt glade for sider med meget grafik, frames etc... de kan bedst lide sider med tekst og masser af det....  sådan er livet.... desværre...
Avatar billede hofmanhansen Nybegynder
09. februar 2001 - 00:30 #2
Jeg går ud fra at du mener www.metamaten.dk. Det er mig der har udviklet denne service. Når du skriver, at Metamaten ikke har nogen virkning, er det en sandhed med modifikationer:

> når jeg f.ex søger med google eller kvasir,
> findes der ikke noget udfra hvad tag\'sne indeholder

Ikke alle søgemaskiner understøtter metadata. Kvasir er et katalog, hvor journalister, bibliotekarer og lignende katalogiserer din hjemmeside. Her indsamles siderne ikke maskinelt, og metadataene bruges kun sjældent. Google benytter sig heller ikke af metadata (kun \"title\"), da de har valgt at søge i hele dokumentet, som det fremtræder for brugeren.

Metadata og metatags skal ikke kun ses som et middel til at komme til tops i søgemaskiner. Hertil skal der også en del andre tricks til, faktisk et meget stort kendskab til hver enkelt søgemaskine. Det kan du læse meget mere om på www.joyzone.dk

Metadata bruger du, hvis du vil overholde Statens Informations anbefalinger om at knytte information til dine websider, så de er forberedt på de søgemaskiner, der måtte benytte sig af dataene. Her kan f.eks. nævnes BibHit, der er et nyt projekt, der benytter sig af en lang række metatags (15 forskellige Dublin Core-tags.)

Metatags kan desuden benyttes til en intern site-søgemaskine, hvor man gerne vil kunne søge på emneord, forfatter, dato etc.

Metatags er altså ingen garanti for at komme højt op i søgemaskinerne (det virker heller ikke logisk for mig at metadata på magisk vis skulle løfte alle sider op på plads 1). Men når det er sagt, så skader metadata ikke, derimod er det et seriøst element af websider, som man bør overveje at tage med, hvis man vil overholde anbefalinger fra f.eks. Statens Information og flere og flere opblomstrende søgemaskiner og initiativer.

Desuden kan man bruge metatags til at forhindre caching af sider, lave redirects og andre finurligheder. Alt dette kan du bruge Metamaten til.

Jeg håber det er svar nok.

Med venlig hilsen
Jens Hofman Hansen
www.metamaten.dk