Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 16:22 Der er 27 kommentarer

Ny overclocker

Jeg vil gerne oc'e min Athlon XP 1600 processer... men jeg er ikke sikker på hvor meget min køler kan klare, er der nogen måde man kan være sikker på at den ikke overopheder. Måske et program der overvåger processeren eller et program hvor man ikke skal ud i bios og sætte hastigheden op..
Og er der eller nogen ting jeg skal tænke over inden jeg går i gang?

-SecheR
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 16:39 #1
din bios kan du sikkert sætte til således at PC'en slukke i tilfælde af varm CPU : sæt den fx. til max 65 eller 70 grader.

Brug endvidere et program til løbende at kunne se temperatuen (fx. MotherNoardMonitor : http://www.tweak.dk/tools.php (husk også languagepack så du får det på dansk)
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 16:41 #2
men hvad er kritisk temp. for en cpu?
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 16:43 #3
for en AMD vil jeg helst køre med 50-55 grader - helst ikke over 60 (det kan nedsætte levetiden for din CPU).

Hvad temp har din CPU p.t. ?
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 16:50 #4
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 16:57 #5
Det du skal tænke over er :
1. Accept af risiko for at brænde bundkort, CPU m.m. af
2. start evt. med at øge FSB lidt - gør det i små hak (bruge meget gerne bundkortets OC-program hvis det findes - det har mange MSI, Soltek-kort)
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 16:58 #6
og led efter andre der OC'er med samme bundkort - se hvad de har gjort sig af erfaringer
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 17:01 #7
jeg har hentet et par programmer til at hjælpe men ingen af dem kender mit bundkort.. det er et mærke der hedder AZZA.. og det ligger ikke i nogen af de lister man kan hjælpe fra..
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 17:11 #8
der skulle stå:
jeg har hentet et par programmer til at hjælpe men ingen af dem kender mit bundkort.. det er et mærke der hedder AZZA.. og det ligger ikke i nogen af de lister man kan vælge  fra..
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 17:12 #9
Jeg har selv et Epox-bundkort ; det skal også gøres manuelt ;o)
Prøv det med at øge FSB lidt - hold evt. ramtimings på det nuværende - især hvis rammene ikke kan klare flere mhz
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 17:16 #10
Jeg kan instille fsb på CPU'en med jeg kan slet ikke pille ved mine ram så det bliver der ikke noget af..
COOLcpu viser 3 temperaturer og de ligger alle 3 mellem 20 og 27 grader...
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 17:16 #11
manuelt.. mener du i BIOS eller hvad?
Avatar billede espersen Novice
09. april 2004 - 17:19 #12
ja, manuelt inde i Bios ; hvis den så slet ikke vil starte op, så skal du ind i bios igen og sætte den til noget mindre.

og lige et vigtigt tip :
1. find ud af hvorledes bios er sat op i dag !
2. find ud af hvordan du nulstiller bios (har jeg måtet bruge et par gange)
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 17:20 #13
ok jeg prøver...
Avatar billede secher_dk Nybegynder
09. april 2004 - 17:36 #14
jeg satte fsb'en op fra 133 til 140 og så kendte den min processor som xp 1800+ i stedet for min xp 1600+
men den kom ikke længere end til lige før den tjekker IDE drev... og jeg kunne ikke komme ind i BIOS så jeg skulle nulstille kortet...
Avatar billede grumskaev Nybegynder
09. april 2004 - 23:06 #15
Hvilket Epox bundkort er det?
Avatar billede espersen Novice
10. april 2004 - 01:50 #16
secher ; fra 133 til 140 er da også ok ; årsagen til at du ikke kunne komme videre kan skyldes mange ting (ram, manglende strøm osv.)

grumskaev ; et Epox 8rga+ med Barton 2500+ som kun er lettere OC'et (normalt 1833 mhz men nu @ 1970 mhz)
Avatar billede secher_dk Nybegynder
10. april 2004 - 01:51 #17
det jeg mener er at den ikke kan starte hvis bare den er sat til 135 f.eks
Avatar billede espersen Novice
10. april 2004 - 01:52 #18
hhmm... nogle bundkort er ikke skabt til at OC ; så måske er du lidt uheldig på det punkt....
Avatar billede secher_dk Nybegynder
10. april 2004 - 01:54 #19
ja jeg skal også have et nyt... sammen med en athlon 64.. men jeg syntes bare det ville være meget sjovt at prøve at lege med noget OC og så er det heller ikke så stort et tab hvis det brænder sammen...
Avatar billede grumskaev Nybegynder
10. april 2004 - 03:24 #20
Ka du øge multiplieren med ½ eller en hel af gangen?
Avatar billede grumskaev Nybegynder
10. april 2004 - 03:27 #21
Espersen. Har i øvrigt selv en 2500 barton jeg tænker på at clocke - hvordan fik du din til at køre 1970 ? unlocking af cpu osv. Har selv tænkt på at bruge mit silver thermal grease og noget keramisk lak :) BILLIGT
Avatar billede espersen Novice
11. april 2004 - 11:25 #22
På mit Epox 8rga+ bundkort skal der ikke laves noget om ; der er fuld mulighed for at justere ALT via bios (FSB, Multiplier, 3 * Voltindstillinger, Ram). (men andre Epox kort skal der laves lidt ved for at kunne det samme).
Denne side er ret informativ hvis man har et nForce2-bundkort : http://www.motherboardfaqs.com
Avatar billede secher_dk Nybegynder
11. april 2004 - 18:41 #23
den øger med 1 af gangen...
men det virker som om at den ikke vil acceptere at den OC'er...
Avatar billede grumskaev Nybegynder
11. april 2004 - 20:59 #24
For at overclocke ved brug af multiplieren, skal du have din cpu "låst op" - dvs. L1 kontakterne på CPU'en skal forbindes med noget sølv ledende lak. Derefter kan du øge multiplieren og resten er kun et spørgsmål om strømspænding til køleren og cpu'en.

Umiddelbart ser det ud til cpu'en er "kold" nok, så noget kan den vel nok klare. Øger bundkortet i øvrigt selv strømspændingen til cpu'en? jo ik., hvor mange omdrejninger ligger din køler på i snit? (jeg tror nok den vil kunne klare en 2-400 ekstra omdrejninger uden at brænde af, men find ud af om ik du må have køleren skiftet ud)
Avatar billede grumskaev Nybegynder
11. april 2004 - 21:00 #25
Prøv lige det her link:

  http://www23.brinkster.com/mypond/links.asp
Avatar billede grumskaev Nybegynder
11. april 2004 - 21:03 #26
Avatar billede espersen Novice
21. august 2004 - 12:06 #27
mangler du flere tips og råd ?