Avatar billede kantoraza Nybegynder
09. april 2004 - 14:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Lydstudie og råd

Goddag,

Vi er en gruppe musikere der planlægger at starte et lille lydstudie. Vi har ikke så mange erfaringer med indspilning og kunne derfor godt tænke os nogle gode råd omhandelde følgende:

* Computer til indspilning - (vi bruger Cubase SX)
* Mixer - gode råd generelt
* Lydkort
* God kvalitet
* Trommer og gode indspilninger
* Hvis der er andre ting, så er vi interesseret.

På forhånd tak!
Avatar billede mbn123 Nybegynder
09. april 2004 - 20:55 #1
Du spørger meget bredt. Studiet skal efter min mening tilpasses den type musik i laver. Bruger i mange "rigtige" instrumenter eller vil i bruge software ?
Skal i bruge en masse vst/vsti' er er det altafgørende med en stor computer. Indspiller i derimod audio fra externe instrumenter, er det nok vigtiger med et godt lydkort med mange ind/udgange. Et andet væsentligt punkt er økonomi. Taler vi 10000 kr eller 100000 kr. ?
Avatar billede kantoraza Nybegynder
12. april 2004 - 20:35 #2
Primært er studiet bestemt til at optage "rigtige" instrumenter, og økonomien ligger meget lavt - 10.000 kr. Kan du uddybe?
Avatar billede kantoraza Nybegynder
12. april 2004 - 20:37 #3
Det der er mest i interesse er information omkring god kvalitet og specielt omhandlende trommerne. Vi vil foretrække gode links eventuelt.
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
12. april 2004 - 22:37 #4
10000,- er stort set intet og i kan IKKE regne med at få nogen speciel god kvalitet med det beskedne beløb.

Køb en nogenlunde hurtig computer, et lydkort med 8 indgange og en billig Behringer mixer og så nogle billige trommemikrofoner. Dette overskrider allerede 10.000,- og har ikke en snært af kvalitet i sig, men er da ok at starte med.
Spar op og for ca 20k-30k kan i få noget fedt grej. Check dba.dk for brugte sager så sparer i meget.

Gode links:

aage.dk
soundcheck.dk
Harmony-central.dk

Morten Hjort
::.JunoLab.::
Avatar billede kantoraza Nybegynder
13. april 2004 - 08:44 #5
Jeg siger tak.
Avatar billede kantoraza Nybegynder
13. april 2004 - 08:46 #6
Men kan du give nogle gode råd om de dersens trommer? hehe. Hvordan bliver kvaliteten som på CD'erne, er det et spørgsmål om gode mikrofoner? (Vi har selvfølgelig et trommesæt der sparker!)
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
13. april 2004 - 09:05 #7
Det er en blanding af alt. Nogle gode preamps, lydkorts, mikrofoner osv og så et optimalt rum + en masse expertise. Trommer er ret svære at lave fede og det er altså ikke så let og billigt at få en kvalitet som på en cd og det kan slet ikke gøres for 10.000,-... Men 2 kondensator mikrofoner, en Shure Sm57 og en stortrommemikrofon vil være godt... Og hvis de skal være gode er de 10.000,- allerede brugt :-(
Men kig på Thomann.de, de har nogle trommemikrofoner som sikkert er udemærket (men altså stadig ikke i nærheden af cd kvalitet, men ok)  til meget billige trommer....
Avatar billede kantoraza Nybegynder
15. april 2004 - 12:52 #8
Tak