Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 12:39 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Pris for bærbar

Jeg er på udkig efter en brugt bærbar, da budgettet ikke er til en ny - desværre...

Derfor vil jeg meget gerne spørge eksperterne om rimeligheden i nogle priser, jeg har fundet:

Acers Ferrari-model til 10.000 / er det for lidt hvis jeg byder 6000-7000?

Hewlett Packard NC8000 Business, 1400 Mhz, 256 MB ram, 40 GB, P M, Centrino, wireless, 15"TFT (1400x1050-16 mill. farver), DVD/cd-rw 24x. Er prissat til 10.000/ er det ikke i overkanten?
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 12:43 #1
Acers Ferrari-model til 10.000 / er det for lidt hvis jeg byder 6000-7000? --> okay pris

Hewlett Packard NC8000 Business, 1400 Mhz, 256 MB ram, 40 GB, P M, Centrino, wireless, 15"TFT (1400x1050-16 mill. farver), DVD/cd-rw 24x. Er prissat til 10.000/ er det ikke i overkanten --> jo efter min mening ja.
Du kan få en solid ny maskine til knap 11000
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 12:44 #2
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 12:48 #3
Hvad skal den bruges til og hvad er dit budget?
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 12:51 #4
Den HP er dog stadig en lækker sag :)
Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 12:53 #5
hm,ok...

hva så med den her:

IBM X30, 1200 Mhz, 512 MB ram, 40 GB, TITANIUM, m.indbygget Wi-Fi, bluetooth, Lanport, modemport, 2xUSB 1.1, WinXP Pro DK + Licens, 1300g & 5, 3 timer levetid på batt. m. gar. t. 2006 hos IBM DK!

den er sat til 9000... kunne man ikke osse presse den ned til en 6000-7000?

og i øvrigt... det er dig med artiklen om køb af bærbar, ikke? :-)

Jeg har sådan set to modeller, jeg går frem efter:

1. Enten skal jeg kun bruge den til noget tekstbehandling + internet, som skal være en smule fremtidssikret. Hvad ville så være nødvendigt af grej?

2. Arbejder med semi-prof videoredigering, og det kunne være lækkert at kunne gøre det mere mobilt. Hvad er mindstekravene, f.eks. til at køre Adobe Premiere nogenlunde stabilt? Og er det muligt at få en bærbar Mac til at spille lidt sammen med en stationær PC - altså overføre ting og sager rimelig smertefrit etc. ?

På forhånd tak! :)
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 12:57 #6
Jo det er mig med den guide ja :))

Hm det er lidt hip som hap synes jeg. Videoredigering kræver en god sag da det kan være meget tunge ting, og på den anden side kræver tekstbehendling og IE ikke en skid power :)
Personligt ville jeg ikke tage en brugt, men hellere spare det sidste op, og så få noget andre ikke har rodet med :)
Dell 8600 er faktisk en lille fin sag til billig penge http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs

Men ville ikke selv vælge Dell. Synes de bruger for meget krudt på at reklamere for deres vare istedetfor at bruge tiden på deres hardware.

Ville helt klart tage Asus som flere er inde på. Dels fordi der laver nogle solide maskine, men topkvalitet. Designet er flot og kvaliteten på kabinettet er også super.

Ligeledes skal det siger Fujitsu Siemens ligeledes laver super maskiner.
Acer vil jeg holde mig fra. nok er den lille og smart, men deres support er ikke noget værd. Koncentere dig om mærker som Asus, Fujitsu Siemens, IBM og DEll

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay.
En lille sag som 2400 modellen fra Asus er også værd at kikke på. Dog skal du gøre helt op med dig selv hvad du skal bruge den til iden du handler
Men gør dig selv en kæmpe tjeneste og lad være med at handle over nettet, hvis du er ny indenfor området med bærbare.

Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.
Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

et super valg efter min erfaring :) men nok en del over det du havde påtænkt dig at bruge på den :))
Her er "mine råd" til køb af bærbare:
Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Men læs den guide jeg linker til. Den burde give dig et godt overblik :)
Ellers hjælper jeg gerne mere. Du kan også kontakte mig på ICQ, hvor jeg gerne yder den support du ønsker...Dette er selvfølgelig gratis, og skal ikke have indflydelse på point uddelingen på E
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:00 #7
Fremtidssikret som du gerne vile have connecter jo klart med centrino arkitekturen :)
Men igen lidt dyrt.
Hvad er din absolut max pris du vil give?
Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 13:05 #8
Tak for det lange svar :-)

Altså... jeg har en stationær, som egentlig kan klare mine behov, hvis det skal være.. :-)

Jeg er studerende, og det er primært mobiliteten, jeg er ude efter... Dvs. at den helst skal være "robust"..

Faktisk er mit max omkring de 6000-7000 - selvfølgelig med en lille buffer op og ned...
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:09 #9
Godt synspunkt du har til sagen :)
Så er det nok brugt du skal købe ja. Dog skal du ligge mærke til vægten, hvis den er en fætter du vil trække rundt gang på gang.
Igen skal du når du tjekker en udvalgt maskine brugt eller ny se den igang med at bearbejde nogle programmer, tjekke skærmen ikke har formange blinde punkter(pixelfejl) Høre den ikke larmer som en kraftværk, hvilket du bliver pisse træt af i længden, samt se en kviterring.
Men forvent ikke det vilde til den pris :)
Jeg ville som sagt vente og spare op
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:13 #10
Husk også at høre om batteriet ikke er dårligt o.s.v. Ligeledes hvis dit valg ender på en med widescreen.
En stor strømsluger er CD-ROM drevet. Så bruges det ofte, skal man regne med at skære et kvarter eller to af batteritiden. 100% CPU udnyttelse er også noget som dræner batteriet ekstremt, egne erfaringer har vist batteritider på ¼ af tiden
Widescreen sluger meget strøm ligemeget hvad du så end siger. Målte det på 4 maskiner med en strømmåler fra vores lokale elforsyning.
Den trak 4-8% mere end en alm bærbar med 15,1
Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 13:21 #11
Tja.. du har ret :-) Men vil lige tjekke brugtmarkedet - det er jo muligt at gøre et (lovligt!!!) scoop.

Men hvis nu, du skulle købe en ny bærbar med førnævnte i tankerne. Hvilke modeller ville du så overveje. Er glad for især Asus og IBM. Er Vega værd at overveje, eftersom de har samarbejde med Asus?
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:25 #12
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)

Hvis du vælger super dyret :)

Vega laver også gode maskiner enig!
Asus har dog ikke selv deres egen support, hvilket sådan set er trist.
Men forhandleren står normalt for det uden problemer.
Har intet dårligt at sige omkring Asus som helt klart er min farvorit.
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:29 #13
Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay

Første prioitet er helt sikkert, gør op med dig selv hvad krav, ønsker og hvad pengepungen siger :))
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:31 #14
MEN meget dyre maskiner i forhold til dine krav og penge ønsker :))
Men super dejlig maskiner
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:43 #15
341639301 ICQ nummer. Der kan du kontakte mig, hvis du får brug for mere hjælp når du evt finder en brugt model, du måske gerne vil have et par råd om inden du handler
Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 13:51 #16
Jeg har ikke ICQ, desværre, men tak for tilbuddet :-)

Endnu et lille spørgsmål:

HP Compaq nc8000 [DJ332A] / http://www.hp-expo.com/dk/dan/commercial/notebooks/dj332a.html
til 10.000. Er det et godt køb?
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 13:58 #17
Ja helt fint, men du bør få en med 512 RAM
Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 14:25 #18
endnu én, jeg har fundet:

http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=L8400-C%20Series&langs=01
til 3.400. Har svært ved at vurdere om det er et godt køb, eller den bør komme længere ned i pris.. Hvad siger du?
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 14:47 #19
Nej!!
Den er jo totalt forældet. Det er kun en pentium 3
Avatar billede wireless Nybegynder
07. april 2004 - 14:50 #20
Hvad ville du mene, var en rimelig pris?
Avatar billede ird Praktikant
07. april 2004 - 17:31 #21
over 10000 :)