Avatar billede opus Nybegynder
06. april 2004 - 22:42 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Når BIOS ikke kan se en harddisk

Min kammerats PC kan ikke længere se harddisken i BIOS. Jeg vil gerne have nogle forslag til, hvad han kan gøre, fx. hvilke programmer, der kan hjælpe ham videre.
Harddisken har været flyttet til anden maskine, men der kunne BIOS heller ikke se den. Selvfølgelig er harddisken defekt, men vi skulle gerne ind og hente de data, der ligger på den.
Avatar billede chalde Seniormester
06. april 2004 - 22:51 #1
Hvis bios ikke kan se den (og det er sikkert det er harddisken der er defekt) er der ikke nogen billig løsning.
Der hedder det http://www.ibas.dk/ eller hvis det kun er printet der er gået, så et print der er _pcæcist_ det samme.
Men tjek alligevel lige med en 3. computer. Og tjek at i har kablet og jumpet den rigtigt.
Avatar billede chalde Seniormester
06. april 2004 - 22:51 #2
pcæcist=præcist :-)
Avatar billede opus Nybegynder
06. april 2004 - 23:06 #3
Uhadada, ibas er vist ikke lige den mest oplagte mulighed. Jeg vil bede ham prøve dine andre forslag. Jeg har aldrig tænkt på, at man kan bruge et andet print, bare det er pcæcist ;-) identisk.
Er der andre gunde - end defekt hdd - til, at bios ikke kan se den??
Avatar billede chalde Seniormester
06. april 2004 - 23:11 #4
Det med printet er dog ret tricky, og det skal være identisk. Men jeg vil ikke anbefale det hvis man har det dårligt økonomisk, da du kan ende op med 2 defekte diske, og det er ikke 100% sikkert det vil virke. Og da det ikke er sikkert at det er printet, et det ikke den bedste idé til at starte med.

Andre grunde:
Defekt kabel, forkert jumper indstilling/kabling.
Start med at fjerne alle andre enheder, brug et helt andet kabel der med sikkerhed virker, sæt harddisk på primary ide-controller som master (jumper), og prøv igen.
Avatar billede opus Nybegynder
06. april 2004 - 23:19 #5
Jep, det vil vi gøre, men jeg bliver nødt til at sige: Fortsættelse følger i morgen - hovedpuden kalder ;-)
Tak for i dag.
Avatar billede opus Nybegynder
07. april 2004 - 20:23 #6
Hej igen
Min kammerat er kommet på en interessant idé: Han vil finde en ældre PC, hvor man selv kan skrive harddiskens data ind.
Han har prøvet med andre kabler, primary IDE, master osv.
Han vil også prøve Rstudio, hvad det så end er ;-)
Det skal siges, at han er af den faste overbevisning, at disken ikke kan erklæres død, før han giver op!
Hvis der ikke kommer flere folk i spil til dette indlæg, får du - chalde - selvfølgelig the points.
Avatar billede chalde Seniormester
07. april 2004 - 23:07 #7
Jeg håber i får løst det på en eller anden måde. Der er intet værre ved computere end at miste data.
Avatar billede opus Nybegynder
07. april 2004 - 23:14 #8
Ja, det er næsten en sjælelig essens. Jeg mener - man gi'r sin tillid, og forventer trofasthed til gengæld. Man - mashine.
Helt ærligt - kender du ikke nogle flere panikværktøjer?
Avatar billede opus Nybegynder
07. april 2004 - 23:15 #9
Jeg vil gerne ha', at denne tråd kan blive inspirerende for andre.
Avatar billede chalde Seniormester
07. april 2004 - 23:37 #10
Ikke når bios ikke kan finde harddisken. Derved er der jo ingen kontakt til den.
Men til at redde data:
www.runtime.org
www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
Avatar billede opus Nybegynder
07. april 2004 - 23:46 #11
Ser & hører dig - men vi har med en meget vedholdende person at gøre, ALT skal prøves, og jeg mener, at dette er det mest fantasifulde/iderige forum, der findes.
Jeg vil meget gerne, at denne tråd får lov til at leve, indtil vi bogstavelig talt er nået til vejs ende.....
Er du frisk på den?
Avatar billede lap Nybegynder
07. april 2004 - 23:48 #12
Prøv at putte disken i fryseren et par timer (og det er ikke en joke)
Avatar billede opus Nybegynder
07. april 2004 - 23:53 #13
Hmm, så tænker du vidst på problemer med lejerne, ikk'?
Avatar billede lap Nybegynder
07. april 2004 - 23:54 #14
jeg har bare tidligere hørt om nogen, som fik lidt liv i en harddisk med lidt frost - ikke permanent liv men længe nok til at redde data.
Avatar billede opus Nybegynder
08. april 2004 - 00:12 #15
Ideen skal prøves! Du får tilbagemelding så snart den er prøvet. Ei igeeen nået til pudevårs-mode. Natnat.
Avatar billede opus Nybegynder
09. april 2004 - 11:32 #16
Der er altså gået påske i de forskellige afprøvninger, så jeg synes, at I skal smide svar ind nu, og så vil jeg fordele pointene mellem jer - 85/15 hvis det er OK?
Avatar billede chalde Seniormester
12. april 2004 - 13:19 #17
Her er et :-)
Avatar billede opus Nybegynder
12. april 2004 - 13:26 #18
Ups - det smuttede sgu' med delingen. Skulle vist ha' ventet på svar fra lap. Undskyld. Kan du leve med det, eller skal jeg hitte på en løsning?
Avatar billede chalde Seniormester
12. april 2004 - 13:27 #19
Jeg opretter bare et spørgsmål med point til ham.
Du bestemmer hvor mange han skal have.
Avatar billede opus Nybegynder
12. april 2004 - 14:46 #20
Tusind tak - jeg havde forestillet mig, at han skulle ha' 15 & du 85. Det er smadderpænt af dig ;-)