Avatar billede sammy Nybegynder
08. februar 2001 - 10:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Win ME + Win 2K

Win 2K vil ikke installere på en Win ME.
Vil gerne kunne multiboote mellem de to systemer. Kan det kun lade sig gøre med 98 + 2K?? Hvis ikke hvordan bikser jeg så min nuværende ME?
Avatar billede whatever Nybegynder
08. februar 2001 - 10:45 #1
Hej Sammy,

Du kan sagtens køre win98 og win2k på samme tid. Jeg gør det selv, og det faktisk udemærket.

Mvh. Jens
Avatar billede toranaga Nybegynder
08. februar 2001 - 11:02 #2
Jeg går ud fra at Win ME er installeret på dit C: drev. Boot op med en 98 startdisk med CD-ROM understøttelse. Skift over på Win2000 CD\'en og gå ind i mappen \"i386\". start programmet \"Winnt.exe\". Vil du springe over at lave startdisketter bruges parametren \"Winnt /b\". Vælg så at installere den på et andet drev end C:. Det er vigtigt at du IKKE installerer Win98/ME og Win2000 på samme partition.
Avatar billede spikey Nybegynder
08. februar 2001 - 11:11 #3
JA win me er ikke lavet til multiboot jeg har hørt et det godt kunne lade sig gøre men så skal man vist til at fuske for vildt
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
08. februar 2001 - 12:11 #4
sludder, der skal ikke fuskes overhovedet :) WinME kører glimrende med multiboot! man kan gøre som toranaga skriver eller man kan installere win2k inde fra winme! man skal blot sige nej til at opgradere! så får man mulighed for at vælge en anden partition/harddisk at installere på, hvorefter den kopierer de nødvendige filer og genstarter og kører igennem med installationen af win2k. Win2k tilføjer selv WinME i bootmenuen.
Avatar billede techno_dk Nybegynder
08. februar 2001 - 12:19 #5
Jeg kører sku\' da selv med win ME og 2000 og jeg har sku\' ikke fusket med noget.
Avatar billede spikey Nybegynder
08. februar 2001 - 13:01 #6
techno dk: ok så kan jeg godt have taget fejl..men imellem me og 98 er det i hvert fald svært at lave multiboot det er nok det jeg har blandet det sammen med
Avatar billede visionmagic Nybegynder
08. februar 2001 - 17:30 #7
>Det er vigtigt at du IKKE installerer Win98/ME og Win2000 på samme partition.

Sårn noget vrøvl... har begge på SAMME partition... at det måske er en go ide... men det kan sagtens lade sig gøre....
Avatar billede toranaga Nybegynder
08. februar 2001 - 22:20 #8
Det er ikke vrøvl! Normalt vil Windows 2000 overskrive nogle af system filerne i Windows 98, og det er ikke godt. Microsoft fraråder også folk til at installere to OS\'er på samme partition.
Avatar billede techno_dk Nybegynder
09. februar 2001 - 14:30 #9
Det er da vrøvl, Win 2000 bliver lagt i et bibliotek der hedder WINNT og Win 98/ME bliver lagt i et der hedder WINDOWS. Win 2000 røre ikke ved \"WINDOWS\" biblioteket og Win 98/ME røre ikke ved \"WINNT\" biblioteket.
Avatar billede sammy Nybegynder
14. februar 2001 - 15:53 #10
Pointen er at 2000 installationen ikke vil installere da den finder en ukendt Windows (microsoft-logik) Saa hvis nogen har ME og 2000 installeret... tell me how! =)

btw
Avatar billede sammy Nybegynder
14. februar 2001 - 15:54 #11
har ikke taenkt mig at splitte min partition

danke
Avatar billede toranaga Nybegynder
14. februar 2001 - 18:40 #12
NOTE: You should install each operating system (Windows 95, Windows 98, Windows NT, Windows 2000, and so on) on a separate logical drive. If you install multiple operating systems on single drive, there may be problems running the operating systems.

If you install multiple operating systems on a single drive, Microsoft Internet Explorer may quit and you may receive an error message that is similar to the following error message:
iexplore caused an Invalid Page Fault in module kernel32.dll

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q217/2/10.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=dual%20boot%20install&rnk=7&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000

Dengang jeg, ligesom dig, også var newbie, installerede jeg to systemer på samme partition, og det gav ovenstående problem.
Avatar billede sammy Nybegynder
16. februar 2001 - 08:48 #13
men stadig kan jeg ikke køre 2000 installation fra ME?, bliver nødt til at ha en bootdisk?

btw et godt forslag til en partition manager? (free)

og toranaga opret lige et svar så jeg kan lukke det her spørgsmål

\"newbie\'en\" takker..
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. februar 2001 - 13:06 #14
Jeg har Win ME og Win2K installeret på vher sin partition! Winme er på c-drevet. Du kan godt installere win2k fra winme. Når du bliver spurgt om du vil opgradere, vælger du nej, og du får så mulighed for at vælge en anden hd/partition at installere den! Når den har kopieret de filer den skal bruge, genstarter den og begynder på installationen! Win2k medtager automatisk winme i sin boot-menu! Den kalder WinME for Windows men det kan man selv ændre i boot.ini.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2001 - 13:36 #15
Jeg har windows 2000 på første partition og windows ME og 98Se på skift på anden partition. Min plan var, at jeg ville have både ME og 98SE på samme partition, også kune skifte i mellem systemerne ved hjælp af OSChange  http://msnhomepages.talkcity.com/WindowsWay/fraser125/OSChange.html . Dette kan dog ikke rigtig lykkedes, da de 2 systemer gensidig advare om, at der i forvejen er installeret et andet operativsystem, så der skal bruges opgradering. Så p.t. skifter jeg mellem ME og 98 ved hjælp af Image.

Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2001 - 13:40 #16
Først laves partition med NTFS på første partition
Anden partition formateres med fat32 til windows ME. Så installeres ME og bagefter windows 2000 , så virker det på den måde, at ME kommer til at hedde C også under windows 2000, som kommer til at hedde D eller E alt efter efterfølgende partitioner. Hos mig hedder windows 2000 E, D er dokumenter, data, email, samt foretrukne og andre programmer ,som bruges på tværs i begge systemer, som f.eks. ICQ og office m.v.
Avatar billede superfly Nybegynder
18. februar 2001 - 22:16 #17
Jeg har gjort det omvendt af kharder, og det virker også fint....
Avatar billede sammy Nybegynder
19. februar 2001 - 07:58 #18
Har fået installeret 2000 og ME på samme partition, har ikke oplevet problemer... so far!

Ved ikke hvilket svar jeg skal acceptere, men hva fand.. det er jo ikke alverdens point.

Tak for hjælpen
Sammy