Avatar billede jelleoelle Nybegynder
03. april 2004 - 21:33 Der er 5 kommentarer

Webserver på gammel pentium 133

Jeg har en gammel pentium 133 stående med 32 mb ram som jeg tænkte på om jeg kunne gøre til en webserver, kun til brug for mig selv.

Jeg forestillede mig at installerer linux på den og så apache og mysql. Hvilken linux distribution og version ville være en god ide at bruge på den.

Jeg er meget newbee mht. linux, så det må helst være noget der ikke er for kompliceret at installere og konfigure eller i det mindste har noget godt vejledning.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. april 2004 - 22:06 #1
Ikke den nemmeste, men debian vil nok være et godt valg. Der findes vejledning på www.debianguiden.dk

Debian fordi du har mulighed for at få en absolut minimal installation og derefter tilføje apache, php og mysql.

Du kan installere det hele ved at skrive (det er muligt jeg husker forkert mht. pakkenavne):
apt-get install apache mysql-server php4-mysql php4
Avatar billede jelleoelle Nybegynder
03. april 2004 - 22:17 #2
Det lyder godt, så jeg vil prøve debian. Skal jeg tage en gammel version, for at det kører ordenligt på en så gammel computer, eller bare den nyeste?
Avatar billede abpdk Nybegynder
04. april 2004 - 03:22 #3
Hvis du holder dig fra at køre grafisk, kan du sagtens køre den nyeste. Desuden udgives debian ikke så ofte, så vælger du blot den forrige version, er den allerede rimelig gammel.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. april 2004 - 07:51 #4
Ja, bare tag den nyeste... 3.0r2 mener jeg. Kører selv debian på 350mhz med 128 mb ram uden problemer. Det er godt nok noget mere end din gamle spand, men jeg kører så apache, mysql, tomcat, cvs, ftp, samba som pdc. Du burde absolut ikke få problemer.
Avatar billede jelleoelle Nybegynder
04. april 2004 - 10:38 #5
Tak. Jeg har ikke tænkt mig at køre noget grafisk. Kun de absolut nødvendige ting, så det lyder fint.