Avatar billede viqueen Nybegynder
02. april 2004 - 23:37 Der er 11 kommentarer

IBM Thinkpad kan ikke boote

Jeg sidder med en ældre IBM Thinkpad, der er blevet formatteret. I BIOS er den sat til at boote fra CD-Rom og dernæst floppy. Når den starter op siger den bare "Invalid system disk. Replace disk....osv" Den læser fra den Recovery CD, der fulgte med computeren.

Det er en win98 bootable recovery disk. Jeg har også prøvet at boote med diverse boot-diske, men det er som om den slet ikke "får fat" i floppyen.

Nogen idéer? Evt. en magisk boot-cd som den vil læse....?
Avatar billede magictouch Nybegynder
03. april 2004 - 06:45 #1
Den skal nok stå til-A first boot device og cd r-second og third - HD
Du skriver-boot diske, er det disketter?
Avatar billede viqueen Nybegynder
03. april 2004 - 10:01 #2
Ja, det er disketter. Den står til at boote i nævnte rækkefølge i BIOS.
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
03. april 2004 - 10:06 #3
start PC'en op fra disketten.
Når den så er startet op er der højst sandsynligt et program på disken - fdisk

Kør det i dos og tjek så efter om din primærer dospartition er Aktiveret med et A

Er den ikke det skal du aktivere den. Ellers vil PC'en IKKE boote fra hardisken.
Avatar billede webcreator Nybegynder
03. april 2004 - 10:10 #4
Fyrrebakken > Han kan jo netop ikke få maskinen til at starte på disken !

Viqueen > Det lyder altså højst besynderligt? Har du brugt disk-drevet tidligere? (Så du dermed kan udelukke, at det er i stykker?).

Prøv engang at lav en bootable CD-ROM i stedet, og start på denne.
http://bootdisk.com/
Avatar billede webcreator Nybegynder
03. april 2004 - 10:11 #5
Nej, du får lige en bedre løsning. Denne CD er simpelthen genial. Den indeholder de fleste værktøjer til at få din maskine op og køre igen. (inkl. test-tools, så du kan tjekke din PC for fejl :-)

http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede viqueen Nybegynder
03. april 2004 - 10:18 #6
Diskettedrevet har virket fint. Prøver lige den magiske cd :o)
Avatar billede webcreator Nybegynder
03. april 2004 - 10:21 #7
Godt. Den er også rigtig god. Vend tilbage, hvis du skal bruge hjælp til den.
Avatar billede viqueen Nybegynder
03. april 2004 - 10:30 #8
Jeg håber, at den vil boote fra den. Alt andet har den bare sagt var "Invalid system disk". Er lige på arbejde, så kan først tjekke den i aften.
Avatar billede webcreator Nybegynder
03. april 2004 - 10:31 #9
Det er bare i orden. Snakkes :)
Avatar billede viqueen Nybegynder
03. april 2004 - 18:40 #10
Intet bider på den. Uanset hvad jeg stopper i cd-rom drev og diskettedrev bliver den ved med at ville boote fra harddisken. Det har den jo lidt besvær med eftersom der intet er på den. Hælder efterhånden til, at der er noget galt med BIOS på den. Satser på, at det er muligt at skille maskinen ad og sætte harddisken over i en anden bærbar og så lægge et styresystem på den..... SÅ må jeg ad den vej kunne få den startet op og så få flasket bios på en måde.
Avatar billede viqueen Nybegynder
03. april 2004 - 18:48 #11
Hehe - eller flashet bios :o)