Avatar billede j-b-l Nybegynder
02. april 2004 - 17:53 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Kan kun modtage mail fra mig selv

Jeg har et problem med min Mail.app i OS X.

Programmet kan sagtens sende, men det vil kun modtage mail fra mig selv. Så snart jeg sender til andre får jeg følgende besked:

Beskeden blev ikke afleveret
Bekræft, at du har skrevet den rigtige adresse i beskeden. Kontroller dine SMTP-serverindstillinger i Mail, og bed systemadministratoren om at godkende eventuelle avancerede indstillinger.

Serverens svar var: This system is not configured to relay mail to <xxx@hotmail.com> for 10.1.50.1

Her er det en hotmail adresse, men problemet er det samme med andre adresser.

Imidlertid kan mit andet mail program, MS Entourage, godt sende og modtage. Der bliver benyttet samme udbyder og samme opsætning. (er kontrolleret mere end een gang)

Problemet har nu stået på et par uger, og jeg har i mellemtiden geninstalleret hele OSX igen, for at se om det ikke skulle hjælpe. Det gjorde det ikke :-(

Min udbyder, Nameplanet.com kan ikke hjælpe.

Hvad kan der være i vejen?

OS X 10.3.3
Mail 1.3.4 (v614/613)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
02. april 2004 - 18:07 #1
Jeg kan se at du har opdateret din OS X.

Glem dog MAIL fra Apple og brug den fra Microsoft, som du kan få til at fungere.
-den er iøvrigt heller ikke glad for at sende til ret mange PC-brugere.
De kan ofte ikke se indholdet i din mail.

Min mening er blot at Apple's egen er et rigtigt dårligt program.
-dog er problemet din udgående postserver.

Den rigtige skal du have ved din ISP (Internet Service Provider)
-det sted du betaler din "surf"regning.

Held og lykke med projektet . . .
Avatar billede j-b-l Nybegynder
02. april 2004 - 20:16 #2
Jeg skiftede netop til Mail.app efter opdateringen til Panther.

Mail har, efter min menning en langt bedre OSX integration og føles - måske ikke så mærkeligt - som et bedre Apple produkt.

Som Mac bruger kan man jo med rette tillade sig, at forholde sig kritisk til programmernes interface, generelle opbygning og workflow. Entourage opfatter jeg i den henseende som et rigtigt MS produkt. Der findes et utal af funktioner, men de er spredt ud over alt, og jeg føler mig ikke "hjemme i programmet"

Derfor vil jeg gerne blive ved med, at bruge Mail.

Tilbage til spørgsmålet...

Jeg har en betalings mailkonto hos Nameplanet, mens min internetforbindelse bliver leveret af en-eller-anden udbyder her i Danmark. (bor i en bolig forening med netværk, og jeg ved ikke lige på stående fod hvem der leverer forbindelsen)

Hvem af dem skal jeg have fat i? - og hvad kan de have ændret, siden det ikke længere virker?

Programmet har kørt uden problemer siden oktober, samme opsætning og udbyder indtil nu.
Avatar billede spe Nybegynder
02. april 2004 - 21:24 #3
Jeg bruger Mail og er godt tilfreds og har ikke oplevet problemer med at andre (PC-brugere) ikke kan se indholdet i mine mail.

Du skal have fat i dem du benævner "en-eller-anden udbyder" det er deres smpt-server der skal bruges.

Som udgangspunkt kan man bruge en hvilken som helst smtp-server. Men de fleste internet udbydere spærre deres mail-server for andre end deres egne kunder.
Måske har du hidtil brugt en smtp-server som ikke er din udbyders og som nu er blevet spærret for andre.
Avatar billede spe Nybegynder
02. april 2004 - 21:25 #4
... er deres smtp-server= ...er deres smtp-server
Avatar billede spe Nybegynder
02. april 2004 - 21:59 #5
:-) forsøgte at rette min slå fejl smpt til smtp
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. april 2004 - 01:57 #6
I din boligforening har de sikkert en administrator som kan hjælpe dig.
-der er med garanti andre der har haft netop dette problem.

I større foreninger har de/man også ofte en intranetside, hvor du kan finde de korrekte indstillinger.
-hvis foreningen f.eks hedder www.skydebanen.net, er din udgående postserver;
mail.skybanen.net
-eller
skydebanen.net

Det kan være at det kan hjælpe dig på vej.

Du ændrer iøvrigt udgående postserver ved at åbne "Indstillinger" > "Konti" > "Kontoindstillinger"
-nederst i dialogen er der en lille bjælke hvor du kan tilføje, redigere og slette "Udgående postservere"

Lad dig ikke forvirre af SPE's benævnelse SMTP. Det er den samme vi taler om . . .
Avatar billede j-b-l Nybegynder
03. april 2004 - 11:22 #7
Forløbig tak for jeres svar.

Det er Tiscali - som har lukket for kundeservice i weekenden. Jeg kontakter dem mandag, og ser om jeg i mellemtiden ikke også kan fange vores administrator.

Indtil da - forsat god weekend :-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. april 2004 - 11:56 #8
Tiscali kan nok ikke så hurtigt og smertefrit yde hjælp til dig, som Jeres administrator kan.
-glem du bare alt om Tiscali. De stiller dig sikkert bare om en 4-8 gange.

Spørg dog en anden i samme andelsboligforening . . .

Det var nok det alleralleraller-nemmeste. Så kan du høre hvilken udgående postserver der fungerer hos ham/hende ! ! !
Avatar billede egonspock Seniormester
03. april 2004 - 14:13 #9
Problemet ligger måske i at du bruger hotmail, og at du så først skal have en plugin til at få det til at virke ordentligt. Den får du fra http://sourceforge.net/projects/httpmail-plugin/
Entourage er konfigureret til at håndtere hotmail fra starten, mens Mail ikke er. I øvrigt er Mail blevet et ganske udmærket program med et spamfilter, der siger spar-to til det der er i Entourage.
Avatar billede j-b-l Nybegynder
03. april 2004 - 17:08 #10
egonspock: - Jeg bruger ikke hotmail.

Som nævnt er min udbyder nameplanet. I eksemplet sendte jeg en mail til en hotmail adresse.

Jeg er bekendt med problemet Mail og hotmail.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. april 2004 - 21:53 #11
j-b-l >

Din udbyder er IKKE NamePlanet . . .
-det er Tiscali.

Du må endelig ikke blande de to sammen, da det er to vidt forskellige ting.

NamePlanet er bare dem der hoster din hjemmeside/mailkonto.

Det er bl.a. derfor at NamePlanet IKKE kunne hjælpe dig med at få dit mailprogram til at sende mails.
-så længe du modtager mails er der ingen problemer med deres mailserver.

Dine medbeboere eller Tiscali kan hjælpe dig.
-ikke andre.
Prøv forresten at skrive "smtp.tiscalimail.dk" -den kan rigtigt mange Tiscali-kunder få lov at sende fra.
-eller læs selv mere her:
http://www.tiscali.dk/help/adsl/email/article.jsp?content=110937
Avatar billede j-b-l Nybegynder
04. april 2004 - 10:37 #12
Har snakket med min Admin.

Han har ikke hørt om andre i ejendommen der har problemer, og havde ingen ide om hvad der kunne være galt.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. april 2004 - 13:03 #13
Hov . . .

Hvor meget plads har du på mailserveren ?
-kan den være fuld ?

Har du skrevet "mail.domain.dk" med små bogstaver, som du bør ?
-prøv også uden "mail" -altså; "domain.dk"
Avatar billede j-b-l Nybegynder
04. april 2004 - 13:17 #14
Der er brugt 15%.

Alt er skrevet med småt - jeg har både prøvet copy-paste og skrive det almindeligt.

Der er slettet plist filer.

Firewall i OSX er slået til og fra. Port 25 er åben.

Der er repareret/ kontrolleret disktilladelser og genstartet.

Uden held.

Se også tråd på mediamac.dk. Det var før jeg lavede en Install and archive

http://www.mediamac.dk/index.php/forum/show/tid=38251
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. april 2004 - 15:41 #15
Det forholder sig n u engang sådan at;

1 mand og 1 Mac har et evigt forhold.
- 99% af disse forhold er lykkelige
- den sidste procent køber aldrig mere Mac.
- 99% af alle PC brugere har problemer mindst én gang om året
- rigtigt mange af dem bliver ved med at købe PC

Altså; din MAIL er syg og du får den måske aldrig til at fungere med Tiscali som værende din ISP.
- accepter dette og brug et andet program.
Jeg selv gider ikke se på interfacet i MAIL og bruger Entourage i stedet, selvom jeg hader Bill's software.

Måske næste gang du køber en ny Mac eller der kommer yderligere en opdatering til MAIL eller OS X, kan du igen bruge din elskede MAIL, men indtil nu har den da ikke været til megen nytte.
Og sådan er det med maskiner og software ind imellem . . .
Avatar billede j-b-l Nybegynder
05. april 2004 - 00:43 #16
Nu er dette ikke et spørgsmål om Mail contra Entourage eller om MS <-> Apple for den sags skyld.

Mail.app har fungeret fint for mig siden oktober - så jeg har haft massere af glæde af programmet.

Jeg er med på, at du mener at jeg bør skifte til Entourage.

Men sådan er det med mennesker og software ind imellem...
Avatar billede egonspock Seniormester
05. april 2004 - 17:42 #17
Lige to ting, har du prøvet at skifte til smtp.tiscalimail.dk ? Det kunne være det. TDC lukkede for deres port 25 for alt andet end mail.tele.dk eller hvad deres smpt-server nu hedder for nyligt og det gav mig et tilsvarende problem. Jeg er i øvrigt selv ved at skifte til Mail, pga spamfilteret, som er megabedre end Entourage, og lige et trick på falderebet, hvis du ikke skulle kende det: de store postkasser, kan man gøre mindre ved at gå i Oversigt->brug små postkassesymboler.
Avatar billede j-b-l Nybegynder
06. april 2004 - 09:22 #18
Har nu talt med to Tiscali supportere, der ikke kunne hjælpe. Har også prøvet at skrive smtp.tiscali.com og andre varianter over samme tema.

Spurgte dem også, om de havde lukket port 25. Det benægtede de. Det var ellers et godt bud.

Jeg ved snart ikke længere...

Ja, Mail er efter Pantheren blevet et rigtig godt program. Tak for tippet om mapperne, det er desværre ikke så meget værd i disse dage.
Avatar billede egonspock Seniormester
06. april 2004 - 09:33 #19
Et troubleshooting-tip er at prøve at lave en ny bruger og så gøre det samme der, for så kan du i det mindste se om det kunne være et eller andet, der er forbundet til den bruger, du er logget ind som. Gør det nogen forskel?
Avatar billede spe Nybegynder
06. april 2004 - 11:05 #20
Jeg havde samme problem for en uge siden med en ny e-mail adresse til et nyt domæne. Her var problemet ikke Mail men at den modtagende mailserver ikke ville godekende bruger og password. Heller ikke selvom jeg skrev brugernavn og password om og om igen.
Det kom til at virke efter at jeg skiftede password på min e-mail.
Hos nameplanet har du vel mulighed for at administrere dine e-mail adresser via Browser? Prøv eventuelt at skifte dit password der og rediger opsætningen af din konto i Mail med det nye password.
Avatar billede j-b-l Nybegynder
06. april 2004 - 15:46 #21
Har prøvet at oprettet en anden bruger, det hjalp ikke.

Derefter udskifte mig password i Mail.app og tilsvarende hos Nameplanet. Har både prøvet med password kun bestående af bogstaver, små bogstaver, kun tal og frem og tilbage.

Det hjalp heller ikke.

Så prøvede jeg med min iBook - ligeledes 10.3.3. Samme historie. Jeg kan sende til mig selv - men ikke til andre.

Næste forsøg. Jeg har en kammerat der bruger PC OG Tiscali. Jeg får ham til, at oprette mig i hans Outlook. Så bliver det spændende at se, om det ændre noget.

Nu vi snakker mail og post. Spymac.com tilbyder 1 GB e-mail - gratis...

http://www.spymac.com/
Avatar billede j-b-l Nybegynder
07. april 2004 - 13:06 #22
Min kammerat kunne godt sende modtage på en pc med Outlook Expres og Tiscali.

Dvs, at det må være slået fast, at Nameplanet og Tiscali er OK. Tilbage er Mail.app der ikke virker på min eMac og min iBook.

Jeg kiggede mig derfor omkring for alternativer og fandt denne, GyazMail 1.1.10:

http://www.macupdate.com/info.php/id/8758

Den virker :-) og ligner tilmed Mail.app til forveksling. Indtil nu ligner det en permanent løsning, der er at foretrække frem for Entourage. Den mangler stadig lidt afprøvning, men indtil nu er jeg godt tilfreds.

Hvad der gik galt med Mail.app er mig stadig en gåde.
Avatar billede j-b-l Nybegynder
07. april 2004 - 13:08 #23
Point til spe og egonspock for at blive ved med at komme med ideer og holde ud.

Tak for hjælpen. God påske, allesammen
Avatar billede egonspock Seniormester
07. april 2004 - 13:28 #24
Surt at det ikke virkede. Hvis du har lyst kan du jo skrive noget her: http://www.apple.com/macosx/feedback/ Det kan være at der så er nogen, der kigger på det. Det lyder godt nok noget okkult, men sådan er det vel. Og GyazMail er vist slet ikke så ringe, så held og lykke med den. Og tak for point.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2004 - 09:59 #25
j-b-l >

Ingen point til mig ?
gider du læse mit allerførste svar - ALLERØVERST.

Det kunne have sparet dig for dialogen i en uge om intet.

Jeg har set problemet 1000 gange før og gav dig et svar du kunne bruge til noget - uden fis.

Her får man ikke point for at holde ud og komme med gode idéer. Et konkret og korrekt svar udløser point.

Så kan andre hente deres point, når de ved noget om det de svarer på.

Du har givet point til nogen der ikke svarede korrekt ! ! !
-hvad vil du gøre ved det ?
Avatar billede spe Nybegynder
08. april 2004 - 11:56 #26
aeblenet> Hvad forkert er der ved det jeg har svaret? Ikke at jeg påstår at det løste problemet men mener nu ikke jeg gav ukorrekte foreslag.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2004 - 17:24 #27
spe>
Der er sikkert ikke noget ukorrekt i det du har svaret.
-men hvis du har tid, kan du jo læse aller-øverste svar fra mig.

I 3 har da vist kørt den suppe dårlig.
-og det mener jeg ikke er fair overfor en bruger der stiller et spørgsmål.

Du har desuden svaret akkurat det samme nedenunder,
-dog hedder det ikke smtp i MAIL, men udgående postserver.

Hvis du har svaret korrekt har du gentaget mig ! ! !
-kan du nu også se det ?
Avatar billede spe Nybegynder
08. april 2004 - 18:31 #28
Nej jeg kan ikke se at jeg svare det samme som dig, tværtimod. Jeg giver et bud på hvorfor det kan være smtp-serveren der pludselig ikke virker. Og skriver hvis smtp-server der skal bruges. Så vidt jeg kan se skriver du blot om denne sag at det er galt med smtp-serveren. Og jeg svare på spørgerens supplerende spørgsmål efter dit svar.

Du er tilgengæld ukorrekt i din påstand om at PC-bruger ofte ikke kan se indholdet i mails fra Mail. Det er endnu ikke sket for mig trods daglig brug af Mail til modtagere med PC:

Når man modtager papir fra en internet udbyder står der meget ofte smtp-server hvad det jo også er. At det så hedder udgående mailserver i Mail gør jo ikke mit svar ukorrekt. Og i min Mail hedder der faktisk ikke udgående mailserver :-)

Hverken du eller os andre kunne hjælpe med at få Mail til at virke.

Men du må da hjertens gerne få mine points. Men jeg vil nu sige at jeg synes du lægger for meget i det.
http://www.eksperten.dk/spm/487329
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. april 2004 - 20:27 #29
Jeg skrev at mine erfaringer med MAIL ikke var de bedste.
-jeg har droppet det program for længst.

Hvis du ynder at kalde den udgående mailserver for smtp, er det da ok med mig, men i OS X - nyeste opdatering hedder den "Udgående Mailserver".

Det kan godt være at jeg lægger for meget i det, men rent teknisk var der jo intet der fungerede for j-b-l, derfor var mit allerførste svar det mest korrekte.
Ikke alt det andet vås om hvad det kunne være.

MAIL er for enkelte brugere et rigtigt SKOD-PROGRAM.

At j-b-l har svært ved at acceptere dette berettiger ham ikke til at undlade points til mig.

Jeg vil naturligvis ikke have dine point . . .
-du kunne jo ikke vide at fordelingen af points var så hamrendes elendig, at det hele lugter af bonderøv og fedteri.

Jeg kan jo så bare ikke hjælpe j-b-l med de korrekte svar mere.
---

Under den sidste del af dette spm, kan jeg endda se at j-b-l har accepteret at programmet ikke fungerer på hans maskine.
-til trods for dette giver han jer andre point . . .

Livet er for kort til at hjælpe tåber der ikke vil høre det sureste, ærligste svar og bare acceptere dette.

Han burde have undersøgt først, hvem der har flest point i kategorien og derefter overvejet om der kunne have været noget om det jeg havde svaret.

På eksperten har jeg kun ét princip;
-svar kun på noget du ved ALT om (=100%)
Ellers hold dig fra spørgsmålet . . .

Det er i hvert fald sådan jeg gør og det bliver jeg ved med . . .

Derfor bliver jeg pissed, når nogen med "bedre viden" blander sig og oven i købet løber med point.
-men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.
Avatar billede spe Nybegynder
08. april 2004 - 21:09 #30
Du er for meget! At påstå at der er noget fedteri her, at kalde mig for bedre vidende og j-b-l for bonderøv.
Men rolig næste gang jeg ser dig svare i et spørgsmål skal jeg nok holde mig langt væk for ikke at blive svinet til.
Avatar billede egonspock Seniormester
08. april 2004 - 22:18 #31
spe> Sådan går Æblenet nogen gange i selvsving, hvis der er noget der går over hans forstand. Blive endelig ved med at svare, dine svar er så vidt jeg har set af væsentlig bedre kvalitet!

Mails Spamfilter er forrygende og den integration, der kommer med da det er et Cocoa-program (i modsætning til Entourage), er også fabelagtig, så jeg forstår gerne dem, der går væk fra Entourage over til Mail. Jeg har heller ikke problemer med at kommunikere med windåse-maskiner med Mail, så jeg fatter simpelthen ikke hvad Æblenet forsøger at sige, men måske lever han af at sælge Microsoftlicenser?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2004 - 04:43 #32
egonspock >
MAIL gør nøjagtig samme omgang drillerier hos j-b-l, som på min stationære maskine.
-på min bærbare kører den fint.

cocoa eller ej. SKOD. Og jeg sælger ikke MS-licenser.

og du har igen øffet om en masse du ikke aner en pind om . . . stort set som du plejer, når du blander dig efter 8-9 svar.
-men du er da velkommen til at kigge forbi Tylstrup og se det med egne øjne.

Selvsving ! ! ! - du har for vane at svine netop mig til, efter at have blandet dig med svar der ikke hjælper brugeren.
-det er uffatteligt at du også her blander dig. Jeg startede med at spørge j-b-l om noget, som du og spe har svaret på ?

j-b-l >
Hvem fortalte dig at MAIL ikke kommer til at fungere på din maskine ?
Hvordan er dit problem blevet løst med svarene fra spe og egonspock ?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
09. april 2004 - 04:46 #33
-spe & egonspock > og lad dog være med at blive ved med at svare for j-b-l
Det er for søren da til at blive endnu mere frustreret over.