Avatar billede bondester Nybegynder
02. april 2004 - 15:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fejl efter opdatering til Access 2003

Jeg har en database liggende med alle mine DVD film!

Hver post indeholder så nogle informationer om filmen og et billede af coveret, billedefilen ligger gemt i et OLE-objekt!

Jeg har lavet en oprettelses formular for nemhedsskyld og da jeg have den Access version der fulgte med Office XP (mener det er 2002) "trak" jeg bare filen ind i OLE-objekt feltet!

Efter jeg så har opdateret til Office 2003 og dermed Access 2003 kan jeg ikke længere gøre dette! Ja faktisk kan jeg slet ikke får den til at vise de nye film billeder jeg ligger ind, heller ikke i rapporter! Det er ikke noget problem med billeder som blev lagt i databasen inden jeg skiftede!

Nogen der kan forklare dette?? Og evt. komme med en løsning??
Kan sku ikke huske filmen hvis der ikke er billede på ;-)

/Cowman
Avatar billede weaponx Nybegynder
06. april 2004 - 12:17 #1
Du skal i accessens vb editor rette referencen til den nuværende version af ole objekter mener jeg.
Avatar billede skord Nybegynder
11. april 2004 - 23:22 #2
Jeg har samme problem, og ifølge Microsoft (artikel 817095) er det fordi programmet Microsoft Photo Editor fjernes, når det nye Microsoft Office Picture Manager installeres gennem Office pakken.

I artiklen skriver Microsoft, at man bare skal gen-installere Photo Editor fra Windows XP- cd'en, men det kan jeg kan jeg ikke, da min Windows var preloaded på pc'en uden en original Windows.

Men det lyder rigtigt. Hvis du kigger på dit billed-felt, mens du er under TABELLER, er der heller intet billede, men blot teksten Photo Editor (og versionsnummer).

Hvis man vil undgå den gamle uddaterede Photo Editor, skal vi nok igang med noget Visual Basics, desværre. Jeg har kigget på Microsofts eksempeldatabase, Northwind, som har billeder af medarbejdere, og den kan også tage mine billeder, d.v.s.  .jpeg-filer.

Så konklusionen er: gen-installer det gamle Photo Editor eller lær det komplicerede VBA programmering. Fedt, ik'?
Avatar billede bondester Nybegynder
29. april 2004 - 10:17 #3
Det er da godt nok ikke brugervenligt....

Skord <-- Har du måske link til artiklen?? Synes ikke lige jeg kan finde den!
Weaponx <-- Kan du sige noget om hvordan dette gøres??

Det virker da meget underligt, og fuldstændig uacceptabel at man skal hente et forældet program for at kunne få en ny version til at fungere!
En anden ting jeg heller ikke forstår er at jeg stadig godt kan se de gamle billeder jeg har lagt ind i den gamle version! Burde det ikke blive det samme??
Avatar billede skord Nybegynder
29. april 2004 - 21:31 #4
Ja, du får linket her:

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=817095

WeaponX har ret i, at du kan få billeder igen ved at bruge programmeringssproget (VBA), men den måde vi to tidligere har lagt billeder ind på, altså bare ved at oprette feltet og klike på filen findes ikke, fordi MS - meget uprofessionelt - har glemt at tilknytte den nye billed-editor Picture Manager.

Jeg forstår også godt din undren over, at du kan se de gamle billeder - jeg kan også sagtens se mine, men de er gemt i databasen, som ikke har problemer med at vise billeder, den har kun problemer med at få dem indlæst. Og da dette problem er begrænset til de brugere, som ikke kender Office-pakkens programmeringssprog sker der nok ikke meget mere i sagen.

MS har denne artikel med et eksempel på, hvordan du programmerer Access til at læse billeder igen:

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=285820

Jeg har prøvet eksemplet og kan ikke få det til at virke, heller ikke i Northwind databasen, så som almindelig bruger er der laaaaang vej igen - hvis der overhovedet kommer en løsning. MS har ikke reageret på nogle af mine henvendelser.
Avatar billede bondester Nybegynder
15. juni 2004 - 11:54 #5
Hmmmm dette spørgsmål var ellers forsvundet, efter det lille nedbrud på Eksperten.dk... Mener jeg ihvert fald! Men der skal selvfølgelig uddeles points ;-)

Skord får points da det var dit svar jeg brugte, selvom det stadig virker meget underligt ;-)