Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 15:13 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Beregnet værdi gemmes ikke

Jeg indtaster en mængde værdier i en tabel. Der bliver så beregnet en værdi. Hvis jeg så efterfølgende kigger i forespørgslen. Er alle de indtastede værdier gemt, men ikke den beregnede værdi.
Hvad kan dette skyldes?
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 15:15 #1
Er den beregnede værdi gemt i tabellen?
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 15:19 #2
Nej, det er den ikke kan jeg se.
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 15:22 #3
I hvilket felt ønsker du så at gemme den beregnede værdi?
Hvordan ser du den beregnede værdi?
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 15:26 #4
Så vidt jeg kan se, er der allerede et felt til værdien, værdien gemmes blot ikke.
mugs wrote: "Hvordan ser du den beregnede værdi?" Jeg forstår ikke spørgsmålet
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 15:30 #5
Du indtaster data og der beregnes en værdi. Hvor ser du denne værdi?
Hvis du f.eks indtaster 2 værdier i 2 felter der skal adderes:

2 + 2

Hvordan ser du, at det giver 4 som resultat?
Avatar billede jensen363 Forsker
01. april 2004 - 15:31 #6
Som udgangspunkt behøver du vel ikke at gemme den beregnede værdi, da du kan se og beregne denne i forespørgslen. Har du derimod behov for at gemme værdien, til brug et andet sted, kan du foretage beregningen som en update. Eksempel

Tabel1 indhold  a ( værdi 1)
                b ( værdi 2)
                b ( sum a og b )

UPDATE Tabel1 SET Tabel1.c = [a]+[b];
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 15:32 #7
Tallet (der er beregnet på noget logoritme), ser jeg ved hjælpaf en formular
Avatar billede jensen363 Forsker
01. april 2004 - 15:33 #8
Stavefejl ... sorry ..

Tabel1 indhold  a ( værdi 1)
                b ( værdi 2)
                c ( sum a og b )

UPDATE Tabel1 SET Tabel1.c = [a]+[b];
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 15:35 #9
jensen363 -> enig. Men jeg tror at vi skal starte et andet sted.

bfw -> Har det felt hvori du gemmer beregningen i formularen "forbindelse bagud" i db. Jeg har på fornemmelsen, at du sender beregningen til en ubundet tekstboks.
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 15:39 #10
mugs: Det er meget muligt. Hvordan binder jeg den?
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 15:43 #11
Du skal have et felt i tabellen til denne værdi. I formularen skal du så sætte dette felt = det felt der indeholder værdien efter at du har trukket feltet ind i formularen.

Men tilb age til jensen363. Du bør ikke gøre det på denne måde. Du bør flytte dine beregninger til forespørgslen. Derved vil alle beregninger blive beregnet påny, hver gang du skifter værdi i et af felterne og det er således ikke nødvendigt at gemme den beregnede værdi i tabellen. Det er dårlig programmeringsskik.
Avatar billede jensen363 Forsker
01. april 2004 - 15:49 #12
Mugs > Enig, det har jeg også skrevet tidligere i korrespondancen ;)

... men det kan jo være at resultatet skal genbruges i andre sammenhænge
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 15:58 #13
Resultatet skal gemmes.
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 15:59 #14
bfw -> Kan du sende db:
mugs@mail.dk
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 16:01 #15
jensen363 -> Vi er helt enige. Men som jeg tidligere skrev som svar på dit indlæg, tror jeg vi skal starte med at fastslå om værdien skal gemmes eller ej. Og det har vi nu fået svar på. Omend jeg (og du?) stadig mener det er forkert. Beregninger bør ikke gemmes, men laves i forespørgsler.
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 16:05 #16
Jo, gør jeg lige
Avatar billede jensen363 Forsker
01. april 2004 - 16:06 #17
Mugs > delvis enig ... sorry ... i nogen sammenhænge er det af performancemæssige hensyn, klart tilrådeligt at lave mellemresultater, altså preberegne resultater til vider bearbejdning i nye forespørgsler ;)
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 16:42 #18
Db modtaget og returneret. Fejlen var, at beregningerne foretages i en forespørgsel i et udtryk, der ikke har "forbindelse bagud" i db. Jeg har trukket tabellens felt ind i formularen og kodet, så feltet er = forespørgslens udtryk
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 16:42 #19
.
Avatar billede konrad_ix Nybegynder
01. april 2004 - 16:47 #20
Det er knald godt, tak for hjælpen. Der er point på vej
Avatar billede mugs Novice
01. april 2004 - 16:49 #21
Tak for point.