Avatar billede aadal_dk Nybegynder
01. april 2004 - 12:17 Der er 6 kommentarer

OLAP Implementations tid

Jeg er ny i faget og står over for en stor opgave. Og nu skal jeg give et tidsestimat over hvor længe det tager at lave en BI løsning med SQL Server/OLAP Analysis Services.
Jeg har mine rådata fra Oracle på plads.
Og jeg skal Cleanse og finde frem til fact tabeller samt opsætte front-end(Excel)med 2 rapporter til at starte med.
Jeg ved det er meget forskellig hvor lang tid det kan tage, men er der nogen der har erfaring med hvor lang tid det har taget at lave løsninger der ligner denne? snakker vi dage/uger/måneder? Hvad er den normale tid for projeket i denne størrelse(ikke hvad der står i kontrakten!)?

-Anders
Avatar billede aadal_dk Nybegynder
01. april 2004 - 12:17 #1
Jeg skal også lige ha' lavet kuberne ;-)
Avatar billede trer Nybegynder
01. april 2004 - 12:37 #2
Min erfaring er begrænset - men jeg kender da et par implementeringer af BO / BI (Web Inteligence) på SQL Server - dog uden OLAP delen. Det var professionelle der satte den op - men det tog alligevel flere måneder i kalendertid - og næsten et kalenderår før alt var tilfredsstillende...

Men generelt, meget generelt, alt med varehuse kan du regne i mandmåneder hvis ikke år (fx 6 mand i 2 måneder svarer til 1 år).

Og så er der ikke noget der hedder "et endeligt produkt" - inden du når dertil har behovet ændret sig og brugerne vil have nye muligheder.
Avatar billede aadal_dk Nybegynder
01. april 2004 - 13:08 #3
Tak for indlæget. Det var lige denne type indlæg jeg søgte. Jeg lader lige indlæget stå åbent lidt længere, hvis der er flere der har erfaringer/viden om sådanne projekters tid.
Avatar billede charmekbh Nybegynder
01. juni 2004 - 15:41 #4
umiddelbart vil jeg siger måneder inkl. brugeruddannelse.

et olap projekt slutter ALDRIG, når brugerne får det mellem hænderne får de smag for det, og så ruller timerne ind.. tillykke med det.
Avatar billede trer Nybegynder
01. juni 2004 - 21:39 #5
MS har i øvrigt frigivet deres "Reporting Services" - et rapportmodul som skulle være ganske avanceret. Måske det var interessant i forb. med dit projekt.
Avatar billede aadal_dk Nybegynder
03. juni 2004 - 20:34 #6
Jeg er "færdig" med projektet... jeg kunne ikke se mig selv, relativt uerfaren, lave et  meget stort projekt(set fra min side) og lave det "selv", og der med stå indefor resultatet af den meget pressede tidslinie og usystematiske måde at lave projektet på. Så jeg tog konsekvensen og sagde mit job op.

Mange tak for hjælpen, jeg tror nu da jeg er fristillet, at jeg vil sætte mig ned og nørde med en VoIP server(Asterix) og lykkeligt glemme alt om underlige kontogruperinger og Excel(VBA)...(MS SQL ser sku' ellers ok :-) )